Nuorille

Voimauttava valokuva
Reumanuorten Voimauttava valokuva -kurssin satoa.

Reumaliitto palvelee niin nuoria kuin nuoria aikuisiakin. Tarjolla on tietoa, vertaistukea ja tapahtumia.

Enska - ensitietopaketti nuorille

Enska on vasta reumadiagnoosin saaneille nuorille suunniteltu ensitietopaketti.

Lataa Enska-esite (pdf)

Erilliseen esitteeseen on koottu tietoa sosiaaliturvasta perheille, joissa on lapsia tai nuoria.

Lataa esite sosiaaliturvasta (pdf)

Teini-ikäisille

Nuorille, 13-17 -vuotiaille järjestettäviin tapahtumiin kuuluvat esimerkiksi leirit ja virkistysviikonloput. Tarkemmat tiedot löytyvät tapahtumakalenterista.

Reumaliitto järjestää nuorille myös omia sopeutumisvalmennuksia

Reumaliiton nuorten toimikunta eli Nurekatiimi

Nurekatiimiin (Nuoret reuman kanssa) kuuluu nuoria ja nuoria aikuisia, jotka itse sairastavat jotain reuma- tai muuta tuki- ja liikuntaelinsairautta. Tiimin tehtävänä on saada kuuluviin sairastavien lasten ja nuorten ääni ja jakaa vertaistukea muiden sairastavien kanssa. Nurekatiimi näkyy sosiaalisessa mediassa omilla Instagram ja YouTube -kanavilla. Ota molemmat sometilit seurantaan, niin saat tietoa Reumaliiton nuorille suunnatuista tapahtumista ja kuulet muiden sairastavien nuorten tarinoita.

Juttele muiden nuorten ja nuorten aikuisten kanssa

Nurekatiimillä on oma Discord-kanava, johon liittymällä pääset tutustumaan uusiin vertaiskavereihin, juttelemaan, kirjoittelemaan tai vaikka pelaamaan muiden ryhmäläisten kanssa tai ihan vain hengailemaan mukana. Ryhmä on tarkoitettu yli 13-vuotiaille nuorille, jotka sairastavat jotain reuma- tai tuki- ja liikuntaelinsairautta. Yläikärajaa ei ole.

Näin liityt Discord-kanavalle:

1. Jos sinulla ei ole Discord-tiliä, luo käyttäjätili tästä.
  2. Liity serverille tästä.
  3. Kun olet päässyt serverille sisään, ilmoita Lauri-nimiselle adminille yksityisviestillä toiveestasi päästä ryhmään. Ryhmä on tarkoitettu vain nuorille, jotka sairastavat jotakin reuma- tai tuki- ja liikuntaelinsairautta.

Tule mukaan Nurekatiimin some-päivittäjäksi!

Nurekatiimin Instagram ja YouTube -kanavat etsivät innokkaita päivittäjiä. Kerro sanoin ja kuvin hetkistäsi, sekä jaa ajatuksesi muiden reumaa sairastavien nuorten kanssa. Jos olet innokas somettaja, ole yhteydessä laittamalla sähköpostia jenny.tenhunen(at)reumaliitto.fi tai viestiä WhatsAppissa 044 346 95 26.

Uutiskirje lapsiperheille ja nuorille

Lapsiperheille ja nuorille kootaan omaa sähköistä uutiskirjettä noin 2 kertaa vuodessa. Liity joukkoon ja tilaa lasten ja nuorten oma uutiskirje. Saat ajankohtaista tietoa, sekä tiedotamme myös Reumaliiton palveluista ja tapahtumista.

Kaverina #näkymätönsairaus -kampanja

Reuma, IBD (Crohnin tauti ja colitis ulcerosa) ja psoriasis ovat pitkäaikaissairauksia, jotka eivät välttämättä näy päällepäin ja joiden vaikutukset ulottuvat pintaa syvemmälle.

Kaverina #näkymätönsairaus -kampanja on suunnattu koulujen opetushenkilökunnalle sekä 13–18-vuotiaille nuorille ja heidän läheisilleen. Kampanjakokonaisuuteen kuuluu videosarja, joka sisältää nuorten kokemuksia sairastamisesta, videoihin liittyvät pohdintatehtävät oppituntien tueksi sekä Loikka-applikaatio.

Tutustu kampanjaan ja sen materiaaleihin osoitteessa www.nakymatonsairaus.fi.

Kampanjassa mukana Crohn ja Colitis ry, Suomen Reumaliitto, Psoriasisliitto sekä AbbVie.

Suomen Reumanuoret - nuorten oma yhdistys

Suomen Reumanuoret ry on yhdistys kaikille eri reumasairauksia sairastaville lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille aina 35 ikävuoteen asti. Yhdistyksen tarkoituksena on järjestää vertaistukitoimintaa ja tiedotusta jäsenille sekä edistää reumanuorten asioita. Yhdistykseen voi liittyä jokainen alle 35 -vuotias tuki- ja liikuntaelinsairas. Yhdistyksessä on jäseniä, jotka sairastavat esimerkiksi nivelreumaa, selkärankareumaa, fibromyalgiaa ja harvinaisia reumasairauksia.

Suomen Reumanuorten valtakunnallinen yhdistys on perustettu vuoden 2014 alussa. Yhdistyksen alaikäraja poistui vuoden 2019 alussa.

Ota yhteyttä ja liity joukkoon!

Koko soittolista: LINKKI

Reumaliitto toteutti vuonna 2017 yhteistyössä Helsinki Recordsin kanssa Siipirikko-laulun, jonka sanat ovat syntyneet reumaa sairastavien lasten ja nuorten omista ajatuksista, toiveista ja kokemuksista. Kappaleen esittää Nuppu.

Aina se ei näy päällepäin -video on tehty yhteistyössä Haaga-Helian opiskelijoiden kanssa. Ohjaus, käsikirjoitus, kuvaus, äänitys, leikkaus: Marika Kilpinen. Äänileikkaus: Jukka Åkerman. Projektin/videon suunnittelu ja avustavat tehtävät: Marika Kilpinen, Elina Grönlund, Satu Hyypijev & Laura Utula. Videolla esiintyvät: Marika Bister, Emilia Teuho & Elina Grönlund.

Nuorten aikuisten toiminta omalla paikkakunnallasi

Usean paikkakunnan reumayhdistyksessä toimii nuorten aikuisten ryhmiä. Jos tiedät ryhmän, jota et löydä alla olevasta listasta, tai olet halukas perustamaan ryhmän omalle paikkakunnallesi, niin otathan yhteyttä Outi Pautamoon, outi.pautamo(at)reumaliitto.fi.

Pääkaupunkiseudun nuoret aikuiset -ryhmä

Pääkaupunkiseudun nuoret aikuiset -vertaistukiryhmä tarjoaa vertaistukea 20 ikävuoden molemmin puolin oleville reumaa sairastaville. Tule juttelemaan ja jakamaan kokemuksia.

Ryhmässä keskustellaan sairauteen liittyvistä aiheista, kuten hoitokokemuksista ja itsehoidosta. Pohdinnan aiheita ovat myös eri elämäntilanteiden mukanaan tuomat haasteet. Ryhmän toiminta muodostuu ryhmäläisten aloitteista ja ideoista.

Ryhmä kokoontuu Helsingin Reumayhdistyksen tiloissa, Korppaanmäentie 6, 00300 Helsinki (Pikku Huopalahdessa, mm. 10-ratikalla pääsee perille).

Ryhmän syyskauden 2019 kokoontumiset keskiviikkoisin klo 18.00

• 25.9.
  • 23.10. ja
  • 20.11.

Lisätiedot Helsingin Reumayhdistyksen sivuilla

Pääkaupunkiseudun aktiivit työikäiset -ryhmä

Aktiivit työikäiset -vertaisryhmä tarjoaa yhdessäoloa, vertaistukea eri reumasairauksia sairastaville työikäisille. Ryhmässä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia sairauteen liittyvistä aiheista, kuten lääkityksestä, kuntoutuksesta, hoitokokemuksista ja itsehoidosta. Pohdinnan aiheena on myös sairaus eri elämäntilanteissa.

Ryhmään ovat tervetulleita kaikki jotain reumasairautta sairastavat. Sillä, kuinka kauan olet sairastanut tai mikä on tämän hetkinen tilanteesi sairauden kanssa, ei ole väliä.

Ryhmä kokoontuu noin  7-8 kertaa vuodessa Helsingin Reumayhdistyksen tiloissa, Korppaanmäentie 6, 00300 Helsinki (Pikku Huopalahdessa, mm. 10-ratikalla pääsee perille). Ryhmäläiset voivat myös ideoida vapaamuotoisia tapaamisia.

Ryhmä kokoontuu syyskaudella 2019 seuraavina maanantai-iltoina klo 17.30

• 16.9.
  • 21.10. ja
  • 18.11.

Lisätiedot Helsingin Reumayhdistyksen sivuilla

Tampereen aktiivit työikäiset

Ryhmä koostuu eri reumatauteja sairastavista nuorista ja nuorekkaista aikuisista. Tapaamisia järjestetään kerran kuukaudessa. Lisäksi järjestetään muutakin aktiviteettia, kuten käydään teatterissa ja syömässä.

Lisätiedot Tampereen yhdistyksen sivuilla

Jyväskylän Reumayhdistyksen nuoret ja nuoret aikuiset

Jyväskylän Reumayhdistys järjestää tapaamisia ja toimintaa reumaa sairastaville nuorille ja nuorille aikuisille.

Oulun nuoret aikuiset

Oulun Reumayhdistyksen nuorten aikuisten ryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa.

Ajankohtaiset tiedot Oulun yhdistyksen Facebookissa

Rovaniemen nuoret ja lapset

Rovaniemen Reumayhdisty tarjoaa vertaistukea alueen reumanuorille ja reumalasten perheille.

Reumanuorten ja lasten yhteyshenkilöt:

• Taina Hiukka, 040 763 7572, taina.hiukka(at)brillet.fi
  • Teemu Alajärvi, 040 580 7452, teemu.alajarvi(at)gmail.com

Turun alueen reumanuoret

Turun Reumayhdistyksellä on Facebookissa oma suljettu keskusteluryhmä Turun alueen reumanuorille. Ryhmään pääset liittymään tästä.

• Sari Sainio, zaavri(at)gmail.com
  • Katja Lehto, 040 562 2374, katja.lehto(at)hotmail.com

30.9.2019
Pienet arkiset teot auttavat pitämään mielen hyvinvointia yllä.
17.6.2019
Hoitopolku kertoo, miten reitti lastenreuman epäilystä etenee diag
3.6.2019
Lastenreumatologi Kristiina Aalto kertoo potilailleen, että nivelte

Päätetään tämä vuosi yhdessä hyvän mielen pikkujouluissa Varalan urh
Syksyn 2019 suorilla luennoilla Reumaliiton Facebook -sivuilla reumatologi Antti Puolitai
Närpes
Svensk Sommardagar järjestetään jälleen 23.-24.5.2020.