För barn och familjer

I Finland insjuknar ca 200 barn årligen i barnreumatism. Vi vill erbjuda information, stöd och aktiviteter för de insjuknade barnen. Hjälp finns också att få för vuxna – vare sig du själv är sjuk eller närstående till ett reumabarn.

reuma-aapinenReuma-abc

Reuma-abc:n innehåller en mängd information om barnreumatism, andra reumatiska sjukdomar, läkemedel, motion och kost.

Guiden BarnreumatismLastenreuma-opas, kansi

I guiden Barnreumatism finns grundläggande information för insjuknade, deras anhöriga och vårdpersonal.

Informationspaket för nyinsjuknade

Informationspaketet för nyinsjuknade, som Reumaförbundet har sammanställt, blev klar våren 2018. Paketet är avsett för alla som har insjuknat i barnreumatism. Paketet ger verktyg till att hantera den nya situationen samt svar på typiska frågor som uppkommer i början. Paketet innehåller bl.a. en pärm med information för nyinsjuknade, guiden Barnreumatism, bilderboken Aadas och Puppanas spännande dag, samt maskoten för Reumaförbundets verksamhet för reumabarn. Maskoten är ett kramdjur som har namnet Puppana. I pärmen finns också ett avsnitt som riktar sig till föräldrar och närstående. Avsnittet behandlar bl.a. social trygghet.

Evenemang ger glädjelapset

Evenemangen Iloa Elämään (Glädje i livet), som ordnas runt om i landet, och andra evenemang för barn sammanför årligen barn och deras familjer samt erbjuder rekreation och kamratstöd.

Anpassningsträning, rehabilitering och understödd semester

På anpassningsträningskurserna får hela familjen information om sjukdomen och krafter som hjälper familjen att orka med sjukdomen. För reumabarn som är 10 - 12 år ordnar Reumaförbundet också s.k. solbetonad anpassningsträning. Rehabiliteringen syftar i sin tur till att hålla barn med barnreumatism i gott skick och välmående. Rehabilitering och anpassningsträning kan också ge tillgång till kamratstöd, då man blir bekant med andra som är i samma situation. För barnfamiljer ordnas det också understödda semesterperioder.

Information om social trygghet

På sidan information om social- och hälsovård

Familjen främst

Familjen främst består av verksamhet för långtidsjuka barns föräldrar. Verksamheten bereder familjerna glädje och hjälper dem att orka med vardagen. Delta i parrelationshelg eller -temakväll!

Familjen främst på Kataja ry's webbsidor

Kraft genom föreningsverksamhet

Reumaförbundet har uppemot 160 medlemsföreningar, som ordnar evenemang och aktiviteter. Se också svensk- och tvåspråkiga medlemsföreningar. Nedan nämns några föreningar som erbjuder aktiviteter eller föräldraföreningar för närstående till barn med barnreumatism. Du kan också själv ordna ett möte eller ett evenemang. Fråga mer om aktiviteterna av närmaste förening och upptäck ditt eget sätt att vara aktiv!

Helsingin Reumayhdistys virittelee toimintaa reumalapsille ja perheille.

Lisätietoja ja tapaamisajat Helsingin yhdistyksen sivuilla

Voit tulla yksin, kaksin tai koko perheen voimin juttelemaan muiden kanssa ja myös kertomaan, millainen toiminta tukisi lapsen ja perheen jaksamista reuman kanssa.

Jos et pääse tapaamisiin, voit kertoa ajatuksia ja toiveitasi yhdistyksen toimistoon, p. 050 4318861 (ma, ti, to klo 10-14 ja ke klo 14-18), s-posti: helsingin.reumayhdistys@kolumbus.fi

Keski-Suomen reumalapset ry

Keski-Suomen Reumalapset ry on vanhempainyhdistys, joka järjestää säännöllisesti erilaisia tapaamisia lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Tapaamisissa lapset voivat askarrella yhdessä vanhempiensa ja toisten lasten kanssa ja vanhemmat voivat vaihtaa kuulumisia ja ideoita keskenään.

Puheenjohtaja Kirsi Hämäläinen, p. 044 4279 454

Pohjois-Suomen reumalapset ja -nuoret ry

Pohjois-Suomen reumalapset ja -nuoret ry tarjoaa virkistystoimintaa ja vertaistukea kaikille pohjoissuomalaisille lapsiperheille.

Toimintaa vetävät vapaaehtoisvoimin reumalasten vanhemmat. Yhdistys on perustettu vuonna 1989, ja toimintamme tarkoituksena on tukea lapsia ja heidän perheitään välittämällä tietoa sekä jakamalla yhteisiä kokemuksia. Yhdistys järjestää virkistystoimintaa jäsenperheilleen.

Meillä on myös suljetty Facebook-ryhmä joka löytyy yhdistyksen nimellä.
Jäsenyyden hinta 25 €/perhe/vuosi.

Jäseneksi voit ilmoittautua jäsenvastaava Katja Laakkoselle: pohjoisen.reumalapset(at)gmail.com

Voit liittyä myös kannatusjäseneksi samalla jäsenmaksulla. Otamme mielellämme vastaan myös muita lahjoituksia, jotka menevät suoraan lasten virkistystoimintaan.

Henna Nieminen, pj
pohjoissuomen.reumalapset(a)gmail.com

Kanta-Hämeen alue

Kanta-Hämeen keskussairaalan hoidossa olevien reumalasten vanhemmat ovat perustaneet oman Facebook-ryhmän, jonka jäsenet myös tapaavat vapaamuotoisesti kahvittelun ja lasten puistoleikkien merkeissä.

Tule mukaan!

Kanta-Hämeen reumalasten äidit

Voit ottaa myös yhteyttä ryhmän ylläpitäjään:
Kati Vaari
kati.vaari@gmail.com

Kuopio

Syksyn 2016 touhuja

• Hohtokeilailua pe 16.9., 14.10. ja 11.11. klo 18 Kuopion Keilahallissa. Ilmoita tulostasi edellisenä keskiviikkona ratavarauksen vuoksi. Ilmainen perheille.
  • Ratsastusta  la 5.11. klo 12 Leppävirralla Hevospalvelut Jonna Bordilla. Ryhmän minimikoko 7 henkilöä. Ilmoittautumiset 24.10. mennessä. Tarjotaan myös sisaruksille.
  • Pikkujoulut pe 25.11. klo 17.30 yhdistyksen toimistossa (jouluista askartelua).
  • Joulujuhla  Puijon Majalla la 19.11. klo 13 - 16. Ilmoittautumiset viimeistään 7.11., katso lisätiedot Kurresta.
  • Reumalapsille ilmaisia uintilippuja ohjaajilta!

Lisätietoja ja ilmoittautumiset Iita-Marille ja Sannalle! Reumalapsiperheiden tapahtumiin ja tilaisuuksiin voivat osallistua reumalapset, sisarukset ja vanhemmat yhdessä tai erikseen.

Kuopion Reumayhdistyksen toimisto
toimisto(at)kuopionreumayhdistys.fi

Reumalasten ryhmän vetäjät
Iita-Mari Partio-Holopainen
iita.partio(at)hotmail.com

Sanna Höyhtyä
sanna.hoytya(at)dnainternet.net

Kuopion Reumayhdistys

Kuopion Reumayhdistys Facebookissa

Kymenlaakso

Hamina

Yhteyshenkilö kaikille lastenreumaa sairastavien vanhemmille:
Terhi Hyvärinen, p. 040 5370 002, terhi.hyvarinen(at)hotmail.com

Kouvola

Perhetoiminnan yhteyshenkilö:
Sanna Hasu, sannatilli(at)hotmail.com

Facebook-sivut: Pohjois-Kymenlaakson reumalapset

Kotka

Kotkan Reumayhdistys ry
Jäsenvastaava Seija Rotunen
seija.rotonen(at)luukku.com

Lahti

Alueella toimii Päijät-Hämeen potilastuki ry, joka on reumaa ja muita pitkäaikaissairauksia sairastavien henkilöiden, heidän omaistensa ja ystäviensä vertaistukiyhdistys.

Päijät-Hämeen potilastuki ry ei ole Suomen Reumaliiton jäsenyhdistys, ja liittymällä siihen ei saa Reumaliiton jäsenhyötyjä. Lähin Reumaliittoon kuuluva yhdistys on Lahden reumayhdistys ry.

Tulevat tapaamiset

Katso lisää yhdistyksen sivuilta.

Päijät-Hämeen potilastuki ry

info(at)phpotilastuki.com

Lappeenranta

Lappeenrannassa toimii reumalapsiperheiden ryhmä, joka järjestää esimerkiksi yhteisiä retkiä ja tapaa säännöllisesti omalla uintivuorolla.

Tulevat tapaamiset

Uintivuorot lauantaisin klo 11 Lauritsalan uimahallissa, Luukkaankatu 51
Yhdistys maksaa reumalasten ja - nuorten sekä yhden mukana olevan aikuisen allasliput.

Lappeenrannan reumayhdistyksen lapsi- ja nuorisovastaava
Jaana Kauppinen
jaana.kauppinen@saunalahti.fi

Pori

Kysy Porin seudun reumayhdistyksen perhetoiminnasta ja seuraavasta tapaamisesta yhdistyksen toimistosta!

Porin seudun reumayhdistyksen toimisto
Yrjönkatu 12 A 8, 28100 Pori
puh. (02) 641 07 54
porinsreuma(at)dnainternet.net

Porin seudun reumayhdistys ry
Reumayhdistys Facebookissa

Salo

Salon Reumayhdistys > Vertaisryhmätoiminta

Yhteyshenkilö Marjo Hulvela
marjo.hulvela(at)gmail.com

salonreumalapset(at)salonreumayhdistys.fi

Tampere

Tampereen reumayhdistyksessä on käynnistetty lastenreuman vertaistukitoimintaa: Tampereen reumayhdistys > Lapsireuma

Ideoita, ajatuksia ja toivomuksia tapahtumista tai mistä vaan voi esittää yhteyshenkilöille:

Terhi Holopainen, p. 044 320 4968

Jenni Hakala, p. 044 334 7994

Sähköpostia voi lähettää myös osoitteeseen lapset.try@gmail.com.

Turku

Reumalasten vanhempainkerho

Turun reumalasten vanhempainkerho kokoontuu yhdistyksen tiloissa ja lisäksi järjestämme retkiä, esimerkiksi lastenteatteriin ja Puuhamaahan. Seuraa ilmoittelua yhdistyksen nettisivuilta tai Facebookista. Tervetuloa mukaan!

Toini Käpylä
toini.kapyla(at)pp.inet.fi

Miia Piilinen
miia.piilinen(at)turunreumayhdistys.fi
puh 040 5793 545

Turun Seudun Reumayhdistys > Reumalasten vanhempainkerho

Turun Seudun Reumayhdistys Facebookissa

Vaasa

Vaasan seudun lastenreuma ry

Yhdistyksen ryhmä facebookissa

Toimintaa tukemassa Vaasan perhekeskus.

Seinäjoki

Seinäjoen Reumayhdistyksen lastenreuman vertaisryhmän tapahtumista välitetään tietoa facebook-ryhmässä

https://www.facebook.com/groups/seinajoenlastenreuma/ sekä yhdistyksen facebookin sivuilla

Yhteyttä voi ottaa myös lastenreumasta vastaavaan:

Henna-Riikka Ohtonen, hrohtonen(a)gmail.com

Seinäjoen Reumayhdistys ry