Insamlingen En liten gest

En liten gest är ett samarbete mellan 15 organisationer. Organisationernas lokalföreningar genomför en insamling med frivilliga krafter i kommuner runtom i Finland. Över tiotusen frivilliga deltar. Bössväktarna är insamlingens själ.

Pieni ele -keräyksen tunnus, piirretty Elmeri-hahmo.

Insamlingsvinsten delas mellan de 15 inhemska handikapp- och hälsoorganisationer som deltar i insamlingen. Organisationerna använder de insamlade medlen bland annat för rehabilitering, anskaffning av hjälpmedel och för intressebevakning. I lokalföreningar ordnar man exempelvis rådgivning, kamratstödsgrupper samt rekreation med hjälp av de insamlade medlen.

En liten gest-insamlingarna genomförs som bössinsamling. Insamlingarnas tidpunkter och annan information hittas på insamlingens webbplats pieniele.fi

Deltagande organisationer: Allergi-, Hud- och Astmaförbundet, Diabetesförbundet, Epilepsiförbundet, Andningsförbundet, Invalidförbundet, De Utvecklingsstördas Stödförbund, Finska Hörselförbundet, Finlands Dövas Förbund, Centralförbundet för Mental Hälsa, Njur- och Leverförbundet, Finlands Neuroförbund, Synskadades förbund, Psoriasisförbundet, Reumaförbundet och Hjärtförbundet.

Deltar din förening redan i insamlingen En liten gest? Registrera dig snart!

Du noterar väl att föreningar som deltagit i insamlingen tidigare är automatiskt med!

Genom att delta i insamlingen En liten gest kan din förening samla in donationsintäkter för sin egen verksamhet. För de insamlade medlen kan ni till exempel ordna kamratstöd eller rekreation för era medlemmar. År 2019 var den största insamlingsvinsten till en av Reumaförbundets föreningar över 2 000 euro.  Under förra årets två insamlingar fick era föreningar ihop 87 000 euro för er lokala verksamhet. Ett fint resultat!

De insamlade medlem från En liten gest är till hjälp för många människor och olika skador eller sjukdomar.  Gemensamt för alla som deltar är att finnas där som stöd och trygghet när livet bjuder på otrevliga överraskningar. Målet är att personer med funktionsnedsättningar eller långtidssjukdomar inte ska behöva uppleva ensamhet. Med hjälp av En liten gest bygger vi ett stödnätverk som täcker hela Finland.

Anmälan för nya föreningar – Kom med och bygg upp ett säkerhetsnät lika stort som hela Finland!

Nästa bössinsamling infaller under kommunalvalet 2021 och sker på röstningsställena. Vi letar efter nya föreningar, så anmäl din förening så fort som möjligt för att kunna delta i vår gemensamma insamling

Anmäl din förening eller fråga mer:

• info@pieniele.fi
  • eller ring insamlingskoordinator för En liten gest, tel. 0400 887 114.

Obs! Denna anmälan är enbart avsedd för nya deltagare. Föreningar som deltagit i insamlingen tidigare är automatiskt med.

En liten gest väntar ivrigt på nya deltagare. Välkommen med i vår gemensamma, viktiga insamling!

Mer information:

Pieni ele -keräys toteutetaan lipaskeräyksenä. Kuvassa käsi laittaa lippaaseen viiden euron seteliä.