Vertaistukea

Yksi toimintamme tärkeimmistä tehtävistä on tarjota vertaistukea, vuorovaikutusta samassa tilanteessa olevien kanssa.

Tules-yhteyshenkilötoiminta

Tules-yhteyshenkilöt tarjoavat vastasairastuneelle ensivaiheen vertaiskontaktin samaa sairautta sairastavien kanssa. He tukevat silloinkin, kun sairastava on tullut uudenlaiseen tilanteeseen sairautensa myötä. Sähköisillä väylillä tarjotun tuen lisäksi he evästävät yhteydenottajan yhdistystemme vertaistoiminnan piiriin.

Yhteyshenkilöt ovat ryhmittyneet seuraavien diagnoosien mukaan: fibromyalgia, nivelreuma, nivelrikko, osteoporoosi, polymyalgia ja selkärankareuma. Lisäksi yksi ryhmä palvelee eri reumasairauksia sairastavia ruotsinkielellä. Yhteyshenkilöt palvelevat sähköpostin ja facebookin kautta. Yhteyshenkilöt ovat saaneet koulutuksen tehtäväänsä ja he toimivat luottamuksellisesti.

Näin tavoitat vertaiskontaktin

Lähetä viestisi sähköpostilla valitsemallesi yhteyshenkilöryhmälle. Ryhmän muutama jäsen näkee viestisi ja saat joltakin heistä vastauksen. Keskustelunne voi jatkua tarpeellisen ajan.

• fibromyalgia(at)reumaliitto.fi
  • selkarankareuma(at)reumaliitto.fi
  • pasvenska(at)reumaliitto.fi

Yhteyshenkilöiden sivut Facebookissa:

Tules-yhteyshenkilöesite (pdf)

Koulutetut vertaistukihenkilöt

Reumaliiton jäsenyhdistyksissä toimii koulutettuja vertaistukihenkilöitä.

Jos olet itse kiinnostunut kouluttautumaan vertaistukihenkilöksi, ota yhteyttä Reumaliiton järjestöpalveluiden työntekijöihin

Harvinaiset-vertaistoimijat

Reumasairauksia on satoja ja niistä moni on harvinainen. Harvinaisiksi määritellään sairaudet, joita sairastavia on viisi 10 000 henkilöä  kohden eli Suomessa korkeintaan runsaat 2700 henkilöä.

Harvinaisia reumasairauksia ovat mm. Behcetin tauti, borrelioosin myöhäisvaihe, dermatomyosiitti, Ehlers-Danlos -oireyhtymä, MCTD, polymyosiitti, relapsoiva polykondriitti, skleroderma, stillin tauti ja Wegenerin granulomatoosi. Näitä sairauksia sairastaville on myös omia koulutettuja vertaistukijoita.

Lue lisää vertaistuesta Harvinainen reuma -sivustolta

2.5.2017
Digitaalisten palveluiden yleistyessä tarve tavata ihmisiä kasvokkain ei ole kadonnut mihinkään.
12.4.2017
Reumaliitto kiittää kaikkia Pieni ele -keräykseen osallistuneita yhdistyksiään, niiden vapaaehtoi
30.3.2017
Jokainen on oman elimistönsä paras asiantuntija, olen kuullut sanottavan.
17.3.2017
Ilmoittauduin vuosi sitten vapaaehtoisesti haastateltavaksi Reuma-lehteen.