Tinjan huoltamo

Onko uusi vuosi taas lupausten aikaa? Tällä kertaa lupausten pitämiseen voi saada tukea Tinjan huoltamosta.

Huoltamoa pyörittää Reumaliiton liikuntasuunnittelija Tinja Saarela. Huoltamon pitäjä kertoo treenivinkit, kyselee Tervetuloa Tinjan huoltamolle!kuulumiset ja kannustaa lempeästi pitämään lupauksista kiinni.

Liikuntaihmisenä Tinjaa kiinnostaa tietenkin tuki- ja liikuntaelinten kunto. Ne kaipaavat huoltoa samoin kuin mikä tahansa rakenne, jonka pitäisi palvella päivittäistä käyttöä liki sata vuotta. Tinjalta löytyvät vinkit niin varovaisen arkiliikkujan kuin itseään enemmän haastavan aktiiviliikkujan tueksi. Huoltamon hyllyltä löytyy myös muita hyvän elämän aineksia.

Pienet teot vievät usein parhaaseen tavoitteeseen, joten pienen pienikin uuden vuoden lupaus on tärkeä. Lupauksesi voi olla mikä tahansa terveysteko, jolla tavoittelet itsellesi parempaa terveyttä. Kenties lupaat syödä aamupalan joka aamu? Tai mennä nukkumaan 15 minuuttia aiemmin?

Miten mukaan?

Huoltamo sijaitsee virtuaalimaailmassa. Jos pidät sosiaalisen median kanssakäymisestä, liity mukaan Facebookin Tinjan huoltamo -ryhmään.

Tule mukaan huoltamon Facebook-ryhmään

Jos Facebook ei miellytä, Tinjan neuvot voi saada myös sähköpostilla. Tinja lähettää parin viikon välein sähköpostiin  neuvoja ja vinkkejä, jotka auttavat pitämään terveyttä yllä.

Liity huoltamon sähköpostilistalle

Huoltamon hyllyltä löytyy tietoaTinja punnertaa

Tuki- ja liikuntaelimistön kunnosta kannattaa huolehtia. Lihasten ja nivelten hyvä kunto edellyttää liikettä ja kuormitusta. Liian vähäinen kuormitus voi heikentää lihaskuntoa ja altistaa luukadolle ja nivelten rappeumamuutoksille.

Liiku tai liikuskele omalla tavallasi joka päivä. Aktiiviliikkuja voi treenata kovaakin, mutta myös kevyempi liikuskelu tuo terveyshyötyjä erityisesti vähän liikkuville. Kaikki liikunta on plussaa, kestääpä se minuutin tai tunnin. Muista myös tauottaa paikallaan oloa!

Monipuolinen ruokavalio on tärkeä osa jaksamistasi ja hyvinvointiasi. Oikeaa ravitsemusta kannattaa opetella. Olennaista on kokonaisuus, ei yksittäisten ruoka-aineiden terveellisyys tai epäterveellisyys. Säännöllinen ateriarytmi pitää virkeänä ja helpottaa syömisen hallintaa.

Henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen auttaa sinua jaksamaan ja pysymään kunnossa. Henkinen hyvinvointi on tunnetta omasta turvallisuudesta ja tärkeydestä, elämän mielekkyydestä sekä kyvystä kohdata vastoinkäymisiä. Tärkeää on muistaa kiireenkin keskellä nauttia elämästä ja joutenolosta. Mielen hyvinvointiin vaikuttaa myös fyysinen terveys.

Uni on yksi keskeisin hyvinvointiin vaikuttava tekijä. Nukkumiseen liittyviä taitoja voi opetella ja vuorokausirytmin säännöllisyyteen kannattaa Kuva Tinjasta torkkumassapanostaa. Aikuisen keskimääräinen unentarve on 7–8 tuntia yössä. Tärkeintä on, että tunnet itsesi aamulla levänneeksi ja päivän aikana virkeäksi. Hyvä palautuminen edistää terveyttä, onnellisuutta ja suorituskykyä.

Kuka on Tinja?

Tinja Saarela on terveystieteiden maisteri ja fysioterapeutti. Hänellä on vuosikymmenten kokemus liikunnan ja terveyden edistämisestä. Tinja työskentelee Reumaliitossa liikuntasuunnittelijana. Tinja myös päivittää osaamistaan ja opiskelee työn ohella sairaanhoitajaksi Metropolia Ammattikorkeakoulussa.

Yhteistyössä mukana

Tinjan huoltamon viestiä ovat Reumaliiton kanssa yhteistyössä viemässä Psoriasisliitto, Sjögrenliitto, Soveltava liikunta Soveli ry ja UKK-instituutti.

Logo Psoriasisliitto

Logo Sjögrenliitto