Ulla Rantanen: Yhdistysten toiminta on turvattava

9.12.2020

Reuma- ja tules-yhdistykset järjestivät ennen koronaa viikoittain yli 600 tuntia toimintaa. Osallistujia ryhmissä ja tapaamisissa oli noin 7500. Toimintaa organisoidaan noin tuhannen vapaaehtoisen voimin. Tämä selvisi kesän soittokierroksella, jossa soitimme jokaiseen yhdistykseen.

Yhdistysten rooli hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä kunnissa on merkittävä. Yhdistysten toiminta pitää ihmiset liikkeessä ja aktivoi mukaan heitäkin, joita kunnallinen tai yritysten järjestämä toiminta ei tavoita. Yhdistykset kokoavat väkeä yhteen ja kutovat turvaverkkoja, jotka ovat paikalla myös silloin, kun virka-aika on ohi. Kuka tahansa meistä voi joutua tilanteeseen, jossa omat voimavarat eivät riitä. Vuoroin toisiamme tukien selviämme vaikeampien aikojen yli. Yhdessä voimme jakaa myös ilon ja onnistumisten hetket.

Hyvinvointia ja terveyttä, sitä kuuluisaa ”hyteä”, yhdistykset tuottavat runsain määrin joka päivä. Me tiedämme tämän, mutta tietävätkö he, jotka asioista päättävät?

Osassa kuntia rahoitus yhdistyksille on vähentynyt. Aiemmin ilmaiset tilat ja palvelut ovat muuttuneet maksullisiksi. Vaikka vapaaehtoistoimintaa toteutetaan palkatta, sen organisointi ei ole ilmaista. Tarvitaan tiloja, välineitä, postimerkkejä, asiantuntijoita.

Vertaistuen organisoiminen ja hyvinvoinnin edistäminen tasapuolisesti ja saavutettavasti tarvitsee onnistuakseen julkista rahoitusta. Sote-uudistuksen yhteydessä on puhuttu järjestöjen palvelutuotannosta, mutta myös vertaistoiminta on tuotava valokeilaan. Yhdistysten toimintaedellytykset tulee turvata, jotta ne voivat tuottaa hyvinvointia ja terveyttä jatkossakin.

Kuntavaalit ovat ovella. Pidetään huoli, että nykyiset ja tulevat päättäjät ja virkamiehet tietävät, miten arvokasta työtä yhdistyksissä tehdään!

Reumaliiton kuntavaaliviestit

Vinkkejä kuntavaalivaikuttamiseen Yhdistysnetistä (vaatii kirjautumisen)

Ulla Rantanen
Reumaliiton järjestötoimen johtaja.

20.9.2021
Reumarekisteri lisäisi hoidon yhdenvertaisuutta, tehokkuutta ja turvallisuutta.
28.6.2021
Sosiaali- ja terveysministeriön asetuksella säädetään, mitkä laaturekisterit ovat Ter
17.6.2021
Lasten terveysfoorumi (LTF) haluaa tuoda esille järjestöjen roolin hyöd

Oletko mukana yhdistystoiminnassa?
Verkkotapahtuma
Oletko uusi toimija hallituksessa, tai haluaisitko vahvistaa oma
Verkkotapahtuma
Reumaliitto järjestää tehtäväkohtaisia tapaamisia hallitusten jäsenille.
Sodankylä
Jokainen jäsenyhdistys on tervetullut suunnittelemaan yhteistä toimintaa!