Tinja Saarela: Lisää laatua liikuntaan

2.2.2017

Reumatrainerit hakivat Vuokatista innostusta ja eväitä omien yhdistystensä liikuntatoimintaan.

Lisää laatua liikuntaan -koulutus kokosi tammikuisena viikonloppuna 15 aktiivista liikuntavastaavaa Vuokattiin kymmenestä paikallisyhdistyksestä eri puolelta Suomea.

Yhdistyksen liikuntavastaava, tai reumatraineri, kuten meillä on tapana sanoa, on todellinen tuhattaituri. Hän kannustaa vertaisiaan liikkumaan sekä huolehtimaan terveydestä ja hyvinvoinnista. Hän on yhdistyksensä liikunta-asioiden koordinaattori ja organisoi toiminnan toteutusta. Tehtävä tarjoaa antoisia hetkiä ja sopivasti vastuuta - liikuntavastaava pääsee aidosti vaikuttamaan yhdistyksen toimintaan ja ihmisten hyvinvointiin.

Yhdistyksen liikuntavastaava, tai reumatraineri, on todellinen tuhattaituri.

Tärkeää on, ettei liikuntavastaava jää yksin tehtävien ja roolien ristipaineessa. Monet yhdistykset ovat nimenneet työparin, varaliikuntavastaavan tai jopa liikuntatoimikunnan jakamaan vastuuta. Lisäksi vuoropuhelu paikallisessa liikuntaverkostossa on tärkeää. Hyvät suhteet kunnan sote- ja liikuntatoimien viranhaltioihin sekä muihin kumppaneihin auttavat liikuntavastaavan tehtävässä. Mikään tai kukaan ei toimi yksinään, joten saumatonta yhteistyötä tarvitaan.

Tärkeää on, ettei liikuntavastaava jää yksin. Monet yhdistykset ovat nimenneet työparin, varaliikuntavastaavan tai jopa liikuntatoimikunnan jakamaan vastuuta.

Viikonlopun koulutuksen tavoitteena oli ruokkia liikuntavastaavien innostusta ja tarjota tehtävään käytännön eväitä, ohjeita ja vinkkejä. Koulutus opasti liikuntatoiminnan suunnittelemisessa ja järjestämisessä.

Onnistumisen kokemukset, kannustus ja yhteenkuuluvuus ovat tärkeitä meille kaikille. Niistä saimme nauttia yhteisillä päivillämme Vuokatissa. Nyt toivon, että viikonlopun eväät kohtaavat laajan joukon liikkujia yhdistyksissä. Onhan Reumaliiton ja Suomen itsenäisyyden juhlavuosi myös liikunnan ja urheilun juhlaa!

Asiasanat: liikuntavastaava, reumatrainer, hyvinvointi, terveysliikunta, soveltava liikunta

Sauvakavely

liikuntasalo

nauhat

verkostot

Yli 200 liikuntavastaa/reumatraineriä organisoivat Reumaliiton jäsenyhdistyksissä liikuntatoimintaa. Erilaisia liikuntaryhmiä, suosituimpina vesiliikuntaryhmät, on lähes 500 ja ne tarjoavat liikunnan iloa, yhdessäoloa sekä positiivisia vaikutuksia tuhansille jäsenillemme. Lisää laatua liikuntaan -koulutus oli Reumaliitolle räätälöity Soveltava Liikunta SoveLi ry:n Liikkeelle-koulutus, joka toteutui yhteistyössä SoveLi ry:n, Reumaliitto ry:n ja Opintokeskus Siviksen kanssa.

Huomaa myös

Tinja Saarela
Tinja Saarela
Tinja Saarela on Reumaliiton liikuntasuunnittelija.

12.12.2018
Ole mukana auttamassa – ilahduta aineettomalla lahjalla!
23.11.2018
Soveltava Liikunta SoveLi ry:n ja SoveLi ry:n jäsenjärjestöt toivovat seuraavien kirjausten näkyv
24.5.2018
Asahi on Suomessa kehitetty terveysliikuntamuoto, jossa on mukana itämaisia elementt
15.5.2018
Reumaliitto on julkaissut ensitietoesitteen 13–17 vuotiaille nuorille, jotka ovat ju

Valtakunnallinen
Reumaliiton jäsenyhdistykset liikuttavat tuhansia suomalaisia viikoittain.
Valtakunnallinen
Reumaliitto nostattaa jälleen Keltaisen Nauhan päivänä 13.3.
Tervetuloa tutustumaan geokätköilyyn!
Paikallisyhdistysten liikuntavastaaville ja liikuntavertaisohjaajille tarkoitet