Suomen Reumaliiton Borrelioosi-puhelin jatkaa toimintaansa uudessa numerossa tiistaisin

6.8.2010

Borrelioosi voi olla hoitamattomana vakava sairaus, joka voi aiheuttaa mm. niveloireita. Siksi Suomen Reumaliitto haluaa omalta osaltaan jakaa tietoa borrelioosin ehkäisystä.

Suomen Reumaliiton Borrelioosi-puhelimen numero on vaihtunut. Uusi numero on 09 4761 5680 (paikallisverkkomaksu). Borrelioosi-puhelin palvelee 26.10.2010 asti tiistaisin klo 17.00–19.00. Puhelimessa Reumaliiton kouluttamat vastaajat antavat perustietoa borrelioosista ja hoitoon hakeutumisesta. Heiltä saa myös vertaistukea.

Suomen Reumaliitto korostaa, että ehkäisy on paras tapa välttyä punkin levittämiltä taudeilta. Punkin puremilta voi välttyä pukeutumalla pitkälahkeisiin ja -hihaisiin vaatteisiin puutiaisalueilla liikuttaessa. Päivittäinen punkkisyyni, kotieläimiä unohtamatta, on myös hyvä pitää mielessä. Pihapiirissä on hyödyllistä pitää aluskasvillisuus leikattuna. Mahdollisimman varhainen punkin poisto iholta on tärkeä borrelioosia ehkäisevä toimenpide.

Reumaliiton Kuntoutumiskeskus Apila Kangasalla toimii harvinaisia reumasairauksia ja tulehduksellisia lihassairauksia sairastavien valtakunnallisena resurssikeskuksena.

Resurssikeskus palvelee mm. borrelioosin myöhäisvaihetta sairastavia. Resurssikeskuksen toimintamuotoja ovat mm. kuntoutus- ja sopeutumisvalmennuskurssit, viikonlopputapaamiset, tukihenkilötoiminta ja neuvontapalvelut. Palvelut järjestetään RAY:n tuella ja ne ovat maksuttomia. Lisäksi keskus järjestää koulutusta terveydenhuollon ammattilaisille.

Lisätietoja:
suunnittelija Lauri Honkala, puh. 040 4868 171, lauri.honkala(at)reumaliitto.fi
viestintäpäällikkö Riitta Katko, puh. 040 554 6822, riitta.katko(at)reumaliitto.fi
www.reumaliitto.fi/punkki

Lisätietoja toimittajille:
lääketieteen tohtori Miikka Peltomaa, miikka.peltomaa(at)gmail.com, 0400 787 190