Satu Gustafsson: Kuuntele, keskity, kiinnostu

1.3.2018

Kohtaamisten merkitystä ja vaikutuksia tulee harvoin ajatelleeksi, vaikka kohtaamme toisiamme jatkuvasti. Kasvokkain, puhelimitse, tekstiviestein, kirjein ja sähköpostein ja sosiaalisessa mediassa. Jokainen kohtaaminen jättää jonkinlaisen jäljen.

Olin työmatkalla ja yövyin hotellissa. Aamulla astuessani ulos huoneestani kerrossiivooja oli jo tullut työvuoroonsa ja ahkeroi käytävällä. Ohi kulkiessani toivotin hänelle hyvää huomenta. Katseemme kohtasivat, siivoojan työ seisahtui lievästä hämmästyksestä, hymyilimme ja sain vastaukseksi ”oi, oikein hyvää huomenta ja vielä parempaa päivän jatkoa!”

Yksipuolista kohtaamista ei ole olemassa.

Päiväni alkoi ja sujui hymyssä suin ohimenevän, mutta mielialaa kohottaneen kohtaamisen ansiosta. Yksipuolista kohtaamista ei ole olemassa. Siihen ei välttämättä kulu paljon aikaa, se voi olla jopa välähdyksenomainen, mutta silti tavalla tai toisella merkityksellinen.

Hyvään kohtaamiseen tarvitaan avoimuutta, rehellisyyttä, keskittymistä, läsnä olemista, välittämistä ja toisen kuulemista. Aitoon kohtaamiseen kuuluu ymmärrys ja luottamus. Annamme ikään kuin tilaa itsellemme ja toiselle, tunnemme samanaikaisesti saavamme ja antavamme. Parhaimmillaan hyvässä kohtaamisessa voi avautua uusia näkökulmia ja syntyä luovia ja ennakkoluulottomia ratkaisuja.

Hyvä kohtaaminen on Reumaliiton tämän vuoden toimintateema.

Hyvä kohtaaminen on Reumaliiton tämän vuoden toimintateema. Suurin osa meistä kohtaa terveydenhuollon ammattilaisia säännöllisesti. Hyvä kohtaaminen terveydenhuollon ammattilaisen kanssa rakentuu kunnioittavasta, avoimesta ja rehellisestä vuorovaikutuksesta. Nämä kohtaamiset ovat hyvin merkityksellisiä hoidon suunnittelun, toteutumisen, hoitoon sitoutumisen ja usein tuloksenkin kannalta.

Yhdistystoiminta taas on puhtaasti kohtaamisia ihmisten kesken. Huomioiva ja arvostava vuorovaikutus antaa eväät innostavalle ja houkuttelevalle yhdistykselle. Kun jäsenet ja vapaaehtoistoimijat kokevat itsensä merkitykselliseksi, he tuntevat kuuluvansa joukkoon, yhteistyö on sujuvaa ja nostaa motivaatiota yhteiseen toimintaan.

Omia kohtaamisen ja vuorovaikutuksen taitoja on aika ajoin hyvä pysähtyä miettimään. Jokainen jäsenyhdistyksemme saa käyttöönsä Reumaliitolle räätälöidyn Kohtaamispelin, jonka tavoitteena on avata keskustelua hyvään kohtaamiseen liittyvistä ominaisuuksista peliin osallistuvien kesken, ryhmissä ja yksilöinä. Pelistä löydät lisää tietoa tämän lehden sivuilta. Toivon, että edessä on hyviä, rakentavia ja innostavia pelihetkiä jäsenyhdistyksissämme ympäri Suomen!

Satu Gustafsson
Satu Gustafsson on Reumaliiton puheenjohtaja.

20.6.2022
Kipua, kipua ja kipua... Vuosia selittämätön kipu piinasi minua.
23.4.2022
Bosnia-Hertsegovinan ja Montenegron rajalla on vuori nimeltä Maglić.
12.2.2022
Teini-iässä elämääni tuli mukaan jotain, mitä en osannut odottaa, sairaus nimeltä sy
22.12.2021
Koronasta huolimatta vuosi 2021 on Reumaliitossa ollut aktiivista ja moni

Verkkotapahtuma
Oletko mukana yhdistystoiminnassa?
Rovaniemi
Jokainen jäsenyhdistys on tervetullut virkistäytymään ja suunnittelemaan yhteistä toimintaa!
Reumaliitto kutsuu koulutetut vertaistukijat vertaistukijapäiville!
Verkkotapahtuma
Reumaliitto järjestää tehtäväkohtaisia tapaamisia halli