Kannanotot

Reumaviikon viesti päättäjille: Reumarekisteri tarvitsee pysyvän rahoituksen

Kansallinen Reumarekisteri tarvitsee pysyvän julkisen rahoituksen

Reumaliitto ja reuma-alan terveydenhuollon ammattilaiset nostavat Reumaviikolla 10-16.10.2021 esille tarpeen taata pysyvä julkinen rahoitus Reumarekisterille.

Reumarekisterin vakiinnuttaminen Suomeen on tärkeä osa terveydenhuollon kustannustehokkuuden, vaikuttavuuden, yhdenvertaisuuden ja potilasturvallisuuden lisäämistä.

Rekisteri lisäisi sairastuneiden elämänlaatua sekä työ- ja toimintakykyä. Lisäksi se helpottaisi potilaita hoitavien ammattilaisten työtä ja antaisi yhteiskunnalle työkalun, jolla seurata hoitoon sijoitetulla rahalla saatavia tuloksia. Muissa Pohjoismaissa eri terveydenhuollon laaturekistereitä on jo useita kymmeniä, Ruotsissa yli sata.

Kansallisesta laaturekisteristä saadaan esimerkiksi valtakunnallisesti vertailtavaa tilastotietoa:

• hoitotuloksista ja lääkityksistä sekä niiden vaikuttavuudesta, haittavaikutuksista ja turvallisuudesta
  • miten sujuvoittaa potilaiden hoitopolkua
  • kuinka vertailla ja kehittää hoitokäytäntöjä
  • avointa tietoa potilaille ja muille kansalaisille

Reumasairaudet aiheuttavat suuria yhteiskunnallisia kustannuksia sairauspoissaolojen, työkyvyttömyyden, terveydenhuollon ja lääkkeiden käytössä. Pelkästään suorien lääkekustannusten osuus on noin 200 miljoonaa euroa vuodessa.

Pitkäaikaista lääkitystä vaativaa reumatautia sairastaa noin kaksi prosenttia väestöstä. Määrä on kasvanut 21 prosenttia viimeisen kymmenen vuoden aikana. Potilaan hoito edellyttää erikoisosaamista, sillä esimerkiksi lääkevaihtoehtoja on useita ja lääkkeillä on mahdollisia vakaviakin haittavaikutuksia. Reumarekisterin avulla kyettäisiin näkemään hoidon kokonaisuutta nykyistä paremmin.

Ilman pysyvää julkista rahoitusta valtakunnallinen Reumarekisteri ei pysty toimimaan ja tähän asti tehty tärkeä työ valuu hukkaan.

Suomen Reumaliitto
Suomen Reumatologinen yhdistys