Reumaviikko avattiin Ylivieskassa

Reumaviikon avajaisia ja 70-vuotiasta Kalajokilaakson Reumayhdistystä juhlittiin Ylivieskassa.

Valtakunnallinen Reumaviikko 2019 avattiin 6. lokakuuta Ylivieskassa. Samalla juhlittiin 70-vuotiasta Kalajokilaakson Reumayhdistystä. Se on Suomen vanhimpia reumayhdistyksiä.

Kulttuurikeskus Akustiikassa juhlan alkamista odotti ylivieskalainen Paula Laaninen.

”Työskentelin reumahoitajana ja toimin pitkään reumayhdistyksen sihteerinä”, Laaninen kertoi.

Hänestä Reumaliiton tämän vuoden teema, mielen hyvinvointi, on tärkeä.

”Hoitajanakin piti aina löytää jotain positiivista, sillä lailla hoidettava pääsi eteenpäin.”

Laanisen mukaan ”reumaihmiset” tunnetaan iloisuudesta.

”Kokoontumisissa nauru raikaa!”

Kalajokilaakson Reumayhdistykseen kuului viime vuoden lopussa 277 ihmistä. Alavieskasta juhlaan olivat lähteneet Eija Marjakangas ja hänen puolisonsa Pekka Marjakangas.

”Yhdistyksessä mukana olo on antanut vertaistukea, ystäviä ja tuttavia”, Eija Marjakangas totesi.

Myös Marjakankaat pitivät mielen hyvinvointia todella hyvänä aiheena. He kertoivat omat hyvän mielen tuojansa.

”Hirvenpyynti! Muutenkin luonnossa oleminen”, Pekka Marjakangas tiivisti.

”Pekka syöttää lintuja, niitä on mukava seurailla. Luonnon lisäksi ystävät piristävät. Ihminen on kokonaisuus: jos on paha mieli, kivutkin tuntuvat pahemmilta”, Eija Marjakangas sanoi.

Juhlan juonsi Lauri Salovaara, joka kävi juonnoissaan läpi yhdistyksen historiaa. Tervehdyksensä esittivät Ylivieskan kaupunginjohtaja Maria Sorvisto ja Ylivieskan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Juha Pylväs. Taidokkaista musiikkiesityksistä vastasivat Jouko Kantola, Janne Nietula ja Jaana Yrttiaho sekä Päivärinnan lapsikuoro johtajanaan Sanna Yli-Kotila.

Juhlapuheen piti Reumaliiton valtuuston puheenjohtaja Tarja Filatov. Hän käsitteli muun muassa digisyrjäytymisen uhkaa, joka liittyy myös terveyspalvelujen käyttöön. Terveyspalveluissa haetaan tehokkuutta digitalisaation kautta, mutta noin miljoonalla suomalaisella on heikot digitaidot. Digitalisaatio ei saa luoda epätasa-arvoa, Filatov korosti.

”Reumaliiton arvot, inhimillisyys, oikeudenmukaisuus, suvaitsevaisuus ja tasavertaisuus ovat hyvät arvot koko yhteiskunnalle”, Filatov totesi.

Puheenjohtajat ja juontaja
Kalajokilaakson Reumayhdistyksen puheenjohtaja Pirkko Peltomaa, juontaja Lauri Salovaara, Kalajokilaakson Reumayhdistyksen varapuheenjohtaja Ulla Lehtikangas, Reumaliiton valtuuston puheenjohtaja Tarja Filatov ja Reumaliiton hallituksen puheenjohtaja Satu Gustafsson. Kuva: Jari Lehtikangas

Liiton suurin voimavara on yhdistyksissä

Reumaviikon avasi Reumaliiton hallituksen puheenjohtaja Satu Gustafsson. Hän kiitti vertais- ja vapaaehtoistyöntekijöitä ympäri Suomen. Juhlassa jaettiin Reumaliiton ansiomerkkejä yhdistystoiminnassa meritoituneille.

”Edelleen ja aina liittomme suurin voimavara löytyy 143 yhdistyksestä”, Gustafsson totesi.

Gustafsson muistutti, että fyysinen sairaus tuo haasteita myös mielelle.

”Pelkkä fyysisten oireiden hoitaminen ei ole riittävää. Pitkäaikaissairas tarvitsee kokonaisvaltaista hoitoa, johon mielen hyvinvointi kuuluu keskeisesti.”

Satu Gustafsson haastoi yhdistyksiä ottamaan mielen hyvinvoinnin tukemisen tärkeäksi teemaksi.

Juhlasta päävastuussa ollut Kalajokilaakson Reumayhdistyksen varapuheenjohtaja, Reumaliiton valtuuston 1. varapuheenjohtaja Ulla Lehtikangas oli juhlan jälkeen väsynyt, mutta tyytyväinen.

”Monet ovat kiitelleet. Paras palkinto kuukausien työstä on se, että ihmiset tulivat juhlimaan.”

Yhdistystään Lehtikangas kuvaa aktiiviseksi.

”Haasteitakin toki on. Jäsenmäärä on laskeva, ja sairastuneet hakevat tietoa ja vertaistukea sosiaalisen median kautta ennemmin kuin liittymällä yhdistykseen. Pyrimme kokeilemaan uusia asioita. Hiljattain olemme tarjonneet saunajoogaa. Jumpat ja askartelukerho ovat säilyttäneet suosionsa.”

Ansiomerkkien saajat
Kalajokilaakson Reumayhdistys jakoi yhdeksän Reumaliiton ansiomerkkiä.
Päivärinnan lapsikuoro
Päivärinnan lapsikuoro esiintyi juhlassa. Kuva: Jari Lehtikangas