Reuman hoidossa käytetyn pistoskullan valmistus loppuu

23.5.2019

Myocrisin-nimellä myytävän pistoskullan valmistus loppuu, kertoo valmistaja Sanofi.

Myocrisinin saatavuus loppuu kesän ja syksyn aikana. Se on ainoa nivelreuman hoitoon tarkoitettu kultavalmiste Suomessa.

Pistoskullan käyttö on viime vuosina ollut vähäistä. Myocrisin oli kuitenkin 1980-luvulla tärkeä reumalääke. Sen merkitys on vähentynyt, kun käyttöön on tullut uusia lääkkeitä.

Henkilöille, joille kulta on sopinut ja tehonnut, on tutun lääkkeen loppuminen harmillista. Useimmilla heistä kulta kuitenkin on mennyt varmuuden vuoksi niin sanottuna ylläpitohoitona. Monilla heistä on ollut reuma pitkään. Se saattaa pysyä rauhallisena ilman kultaakin”, arvioi Markku Kauppi, Päijät-Hämeen keskussairaalan reumapolin ylilääkäri.

Joillakin harvoilla potilailla pistoskultahoidon loppuminen voi lisätä reumasairauden aktiivisuutta. Tämä tapahtuu onneksi hitaasti.

”Mitään hätää kullan loppuminen tuskin kenellekään aiheuttaa. Asiasta ehtii keskustella oman lääkärin kanssa seuraavassa kontrollissa. Onneksi on paljon muita lääkevaihtoehtoja korvaamana kullan puute”, Kauppi sanoo.

Suomen Reumatologisen yhdistyksen mukaan Myocrisin on pitkävaikutteinen lääkevalmiste, jonka suotuisat vaikutukset voivat jatkua kuukausia käytön lopettamisen jälkeen. Mikäli reumasairauden oireet pahenevat lääkkeen loppumisen jälkeen, kannattaa ottaa yhteyttä hoitavaan yksikköön.

Valmistaja Sanofin mukaan syynä valmistuksen lopettamiseen ovat lääkkeessä käytetyn natriumaurotiomalaatin toimitusvaikeudet. Todennäköisesti myös tuotteen vähäinen menekki on vaikuttanut lopetuspäätökseen.

Apteekkariliiton mukaan vuonna 2018 Myocrisinistä sai Kela-korvausta 998 henkilöä. Apteekeista toimitettiin valmistetta reseptillä 4419 kertaa.

20.6.2019
Eurooppalainen potilasakatemia EUPATI välittää tietoa lääketutkimuksesta
19.6.2019
Reumaliitto ja lukemattomat muut pyrkivät vaikuttamaan tulevaan hallitusohjelmaan viime s