Reumaliitto palkitsi viisi reumatutkimusta

Reumaliitto palkitsi viisi tutkimuslyhennelmää Suomen Reumatologisen yhdistyksen vuosikokouksessa 26. tammikuuta.

Kuvituskuvassa kahden ihmisen kädet ja papereita pöydällä.

”Halusimme nostaa esiin tutkimuksia, jotka antavat uutta tietoa reumasairauksien diagnosointiin, oireisiin ja hoidon kehittämiseen”, sanoo Reumaliiton puheenjohtaja Satu Gustafsson.

Palkituissa abstrakteissa tutkittiin SLE:tä (systeeminen lupus  erythematosus) sairastavien raskauksia, polymyalgia rheumatican erotusdiagnostiikkaa, niveltulehdusten esiintymistä Suomessa, systeemistä skleroosia sairastavien kuolleisuutta ja äskettäin SLE:hen sairastuneiden pahanlaatuisia kasvaimia ja potilaiden selviytymistä.

Tuhannen euron suuruiset palkinnot myönnettiin Reumaliiton tutkimusrahastosta.

Palkitut abstraktit

Elfving, P., Kariniemi, S., Kautiainen, H., Rantalaiho, V., Virta, L., Puolakka, K., Laine, M.: Pregnancies in Finnish SLE patients in years 2000–2018.

Heimola l, Peltomaa R, Laine A, Kautiainen, H, Puolakka K, Rantalaiho V: Incidences of inflammatory arthritides (IAs) in Finland from 2015 to 2020.

Kariniemi, S., Rantalaiho, V., Virta, LJ, Kautiainen, H., Puolakka, K., Elfving, P.: Malignancies and survival among incident systemic lupus erythematosus patients.

Kortelainen, S., Käyrä, M., Paltta, J., Pirilä, L., ja Huhtakangas, J.: Mortality and causes of death among Finnish systemic sclerosis patients.

Paltta, J., Suuronen, S., Pirilä, L., Palomäki, A.: Polymyalgia rheumatican erotusdiagnostiikka Turun yliopistollisessa keskussairaalassa.

Kuva: AdobeStock