Reumaliitto mukana vetoomuksessa monikanavarahoituksen purkamisen uhkista kuntoutukselle

28.10.2021

Reumaliitto on mukana usean eri tahon yhteisessä vetoomuksessa koskien monikanavarahoituksen purkamisen uhkia kuntoutukselle.

Vetoomuksen allekirjoittajat vetoavat monikanavarahoitusta pohtivaan työryhmään sen puolesta, että kuntoutuspalvelujen järjestämisen ja rahoituksen perusteisiin ei tehtäisi tässä vaiheessa muutoksia.

Tässä vaiheessa olisi parempi keskittyä hyvinvointialueiden toiminnan käynnistämiseen, vakiinnuttamiseen, tietopohjan vahvistamiseen sekä kuntoutuksen asemointiin uusissa rakenteissa. Nyt tulisi varmistaa, että hyvinvointialueet järjestävät niiden vastuulla olevat kuntoutuspalvelut riittävässä laajuudessa sekä tavoitteiden, tarpeiden ja Suomea sitovien sopimusten mukaisesti.

Lisäksi raportissa esitettyjen muutosvaihtoehtojen vaikutuksia on tärkeää arvioida riittävän luotettavasti ja monipuolisesti. Arvioinnin tekeminen samanaikaisesti sote-uudistuksen toimeenpanon kanssa on haastavaa. On huomioitava myös korona-aikana lisääntynyt hoito- ja kuntoutusvelka sekä epidemian kuormitus sote-palvelusektorille.

Lue vetoomus kokonaisuudessaan (pdf.)

1.12.2021
Suomen Reumaliitto oli mukana perhe- ja peruspalveluministeri Krista Kiurun koolle kutsumassa pyö
26.10.2021
Eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kunta- ja terveysjaosto pyysi Reumaliitolta lausun
11.10.2021
Kansallinen Reumarekisteri tarvitsee pysyvän julkisen rahoituksen
6.10.2021
Eduskunta hyväksyi sote-uudistuksen kesäkuussa.