Reumaliitto kuultavana eduskunnassa

19.10.2017

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysturvalain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta, HE 124/2017 vp

Suomen Reumaliiton lausunto

Hallitus esittää muun muassa, että mikäli henkilö ei ole ollut 65 päivän aikana riittävästi työssä tai työllistymistä edistävässä palvelussa, hänen työttömyyspäivärahaansa tai työmarkkinatukeaan alennetaan 4,65 prosenttia.

Henkilön työttömyyspäivärahaa ei kuitenkaan alenneta eikä hänen aktiivisuuttaan seurata, jos: 1) hänellä on vireillä työkyvyttömyyseläkehakemus; 2) hän työskentelee omais- tai perhehoitajana; 3) hän saa 4 luvun 7 §:ssä tarkoitettua työkyvyttömyyden tai vamman perusteella myönnettyä etuutta; tai 4) hänen yhdenjaksoinen työttömyyspäivärahan saantinsa kokoaikaisen lomautuksen tai lyhennetyn työviikon perusteella kestää alle 65 maksupäivää.

Kannanoton pääkohdat

1. Moni työtön on työkyvytön. Työttömän tilanteen ja tarpeiden laaja-alainen kartoittaminen auttaisi tarjoamaan oikeita aktivointitoimia, palveluja ja tukimuotoja sekä siten työllistymään.

Aktivointitoimet voisi käsittää nykyistä laajemmin. Parhaimmillaan ne voisivat tukea työttömän terveyttä, elämänhallintaa ja työllistymistä.

2. Reumaliitto on huolissaan siitä, ettei hallituksen esitys ota tarpeeksi huomioon ihmisten erilaisia terveydentiloja aktivointitoimiin liittyen.

4,65 prosentin alennusta työttömyyspäivärahaan tai työmarkkinatukeen ei tule tehdä, mikäli työtön ei sairauden tai sairastumisen vuoksi kykene täyttämään velvoitteita.

3. Aktivointitoimia ei tulisi käyttää, mikäli vireillä on valitus työkyvyttömyyseläkepäätöksestä.

4. Usea pitkäaikaissairas haluaisi tehdä töitä.

Lue koko lausunto

3.1.2022
Kela-taksin voi jatkossa valita kahden palveluntarjoajan välillä, kun jokaisessa maa
22.12.2021