Reumaliitto julistaa niskan terveystalkoot – ehkäise someniskan syntymistä yksinkertaisilla liikkeillä

11.7.2017

Kuinka paljon sometat päivässä? Kiinnitätkö huomiota, missä asennossa käytät kännykkää tai pädiä? Reumaliitto on huolissaan someniskan aiheuttamista riskeistä niskan ja selän hyvinvoinnille, sillä jatkuva pää kumarassa puhelimen selaaminen heikentää ryhtiä sekä kuormittaa selkärankaa.

Pään etukeno tarkoittaa niskalle töitä ja paljon lisää painoa kannateltavaksi. Niska- ja selkäkivuista kärsii yhä useampi entistä nuorempana. Hoitamattomana ryhti heikkenee ja syntyy jännityksiä ja kiputiloja, jotka voivat ajan myötä myös kroonistua.

Jotta voisimme somettaa turvallisemmin, on tärkeää muistaa oikeat asennot ja kiinnittää huomiota ryhtiin. Myös vastaliikkeiden tekeminen ja hellävarainen venyttely auttavat pitämään niskasta parempaa huolta.

Somejumppa rutiiniksi

Aloita niskan terveystalkoot ja someniskan ehkäisy helpoilla voimisteluliikkeillä. Tee liikeitä päivittäin aina kun muistat tai taukojumppana sopivan tilaisuuden tullen.

Lihasten rentoutumiseen riittää, kun teet kutakin liikettä 6–10 kertaa.

Selfieojennus

Ojenna käsiä vuorotellen eteenpäin, ylöspäin, sivuille ja alaspäin. Alaspäin kurottaessasi kyykisty samalla, jolloin joudut käyttämään alaraajojen lihaksia ja niveliä.

selfieojennus

Leuanveto

Seiso tai istu ryhdikkäänä vatsa aktivoituneena ja hartiat takana. Vedä päätä taaksepäin pidentäen takaraivoa, jolloin niska ojentuu. Leuka pysyy koko ajan alhaalla. Kaksoisleuat esiin! Kuinka monta leukaa saat?

leuanveto

Soutuhali

Laita kätesi koukkuun kyynärpäät lähellä kylkiä. Kädet ovat ikään kuin siivet vartalon sivuilla. Vie kädet yhteen edessä hartioiden korkeudelle ja tuo takaisin sivulle lapaluita yhteen tuoden.

soutuhali

Loppurutistus

Mutrista kasvosi niin ruttuun kuin saat. Avaa sitten silmät ja suu auki, jonka jälkeen päästä kasvojen lihakset täysin rennoiksi. Kiinnitä erityistä huomiota leuan rentouttamiseen.

loppurutistus

Ota somejumppie ja osallistu kisaan!

Näytä muillekin, miten pidät niskastasi huolta! Ota kuva somejumppaliikkeestä ja jaa se Instagramissa 13.8.2017 mennessä tunnisteella #somejumppie. Jos et ole Instagramissa, voit lähettää kuvan myös osoitteeseen info@reumaliitto.fi.

Oman kuvansa jakaneiden kesken arvotaan liikuttavia palkintoja! 

Aiheeseen liittyvät uutiset ja blogit

9.3.2017
Reumaliitto nostattaa Keltaisen Nauhan päivänä 15.3.2017 kansalaiset liikkumaan.
2.2.2017
Reumatrainerit hakivat Vuokatista innostusta ja eväitä omien yhdistystensä liikuntat

Aiheeseen liittyvät tapahtumat

Valtakunnallinen
Tervetuloa juhlimaan Luonnon päiviä!
Tampere
Sinä 13 - 20 vuotias nuori - Lähde mukaan ideoimaan nuorten toimint
Valtakunnallinen
Syyskuussa kampanjoidaan jälleen tukea tarvitsevien iäkkäiden ulkoilun puolesta.
Turku
Saunajoogan vertaisohjaajakoulutus on paikallisyhdistysten liikuntavastaaville ja liikuntav