Reumaliiton tilaisuus eduskunnassa: Viestit vaaleihin 2019

10.10.2018

Viestit vaaleihinReumaliiton ja Eduskunnan Tules -ryhmän tietoisku järjestettiin eduskunnassa Reumaviikolla 10.10.2018. Reumaliiton edustajat välittivät kansanedustajille ja eduskunnassa työskenteleville Reumaliiton viestit vaaleihin 2019.

- Vaikuttamistoimintamme ja teemamme perustuvat jäsenistömme tarpeisiin. Maakuntavaalien teemoista kysyimme jäsenistön näkemyksiä alkukeväästä. Myös keväällä tehty jäsenkysely nosti valittuja vaaliteemoja esille, Reumaliiton sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Miranna Seppälä-Saukkonen kertoo.

Reumaliiton viestit vaaleihin 2019 (PDF)
Hoitosuunnitelma lisää tyytyväisyyttä hoitoon (PDF)
Tutkittua tietoa pitkäaikaissairauksien kustannuksista (PDF)

Lisätietoa Reumaliiton vaikuttamistyöstä.

Eduskuntatilaisuus
Suomen Reumaliitto ry:n valtuuston puheenjohtaja, Sosialidemokraattien kansanedustaja Tarja Filatov, Reumaliiton toimitusjohtaja Maria Ekroth ja Sosialidemokraattien kansanedustaja Anneli Kiljunen, joka on toiminut myös Eduskunnan Tules -ryhmän puheenjohtajana.
Tapakouluttaja ja kohtaamisasiantuntija Kaarina Suonperä, Paavo Väyrynen ja Reumaliiton toimitusjohtaja Maria Ekroth
Eduskuntakäynti
Kristillisdemokraattien kansanedustaja Päivi Räsänen ja Reumaliiton sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Miranna Seppälä-Saukkonen.
Eduakuntakäynti
Kansanedustajat Kristiina Salonen (Sosialidemokraatit) ja Eero Suutari (Kokoomus) sekä Reumaliiton sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Miranna Seppälä-Saukkonen.
Eduaskuntakäynti
Keskustan kansanedustaja Markus Lohi ja Reumaliiton toimitusjohtaja Maria Ekroth.
Reumaliiton markkinointipäällikkö Tarja Pakkala ja Sosialidemokraattien kansanedustaja Eeva-Johanna Eloranta.
Reumaliiton sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Miranna Seppälä-Saukkonen, toimitusjohtaja Maria Ekroth, tapakouluttaja Kaarina Suonperä ja Perussuomalaisten kansanedustajat Mika Niikko ja Ville Vähämäki.
Reumaliiton sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija Miranna Seppälä-Saukkonen, Vasemmistoliiton kansanedustajat Matti Semi ja Aino-Kaisa Pekonen sekä toimitusjohtaja Maria Ekroth.
Sosialidemokraattien kansanedustaja Tarja Filatov, Reumaliiton toimitusjohtaja Maria Ekroth ja Kokoomuksen kansanedustaja Raija Vahasalo.
Sosialidemokraattien kansanedustaja Tarja Filatov, Kokoomuksen kansanedustaja Raija Vahasalo ja Reumaliiton toimitusjohtaja Maria Ekroth.
Vihreiden kansanedustaja Johanna Karimäki sekä Reumaliiton tooimitusjohtaja Maria Ekroth.
Vihreiden kansanedustaja Johanna Karimäki, Suomen Reumaliitto ry:n valtuuston puheenjohtaja, Sosialidemokraattien kansanedustaja Tarja Filatov, tapakouluttaja ja kohtaamisasiantuntija Kaarina Suonperä, Reumaliiton toimitusjohtaja Maria Ekroth ja Sosialidemokraattien kansanedustaja Anneli Kiljunen, joka on toiminut myös Eduskunnan Tules -ryhmän puheenjohtajana. Kuvat Reumaliitto /Sonja Holma.

Reumaliiton viestit vaaleihin 2019

1. Sairastamisen kustannukset pienemmiksi
Sairastamiseen liittyy paljon kustannuksia, jotka ovat hoidon kannalta välttämättömiä. Ne rasittavat etenkin pitkäaikaissairaiden taloutta.

Reumaliiton ratkaisu:

• Lääke-, matka- ja asiakasmaksukatoille yksi, nykyistä alhaisempi kokonaiskatto.
  • Vuotuisen lääkekaton jaksottaminen neljään osaan nykyisen yhden sijaan.
  • Asiakasmaksujen pienentämisen ja perimättä jättämisen lisääminen.

2. Hoitopolku kokonaisvaltaiseksi
Sairastuneille on luotava kokonaisvaltaisia hoitoprosesseja sairastumisesta aina kuntoutumiseen saakka.

Reumaliiton ratkaisu:

• Pitkäaikaissairaan hoitosuunnitelman pitää olla velvoittava niin lain, strategioiden kuin käytännönkin tasolla.
  • Hoito suunnitellaan yhdessä potilaan kanssa, hoidossa mukana on moniammatillinen tiimi ja sairastuneelle tarjotaan tietoa potilasjärjestöistä.
  • Kuntoutukseen pääsyä parannetaan.

3. Kansalais- ja vapaaehtoistoiminnan edellytykset turvattava
Kansalais- ja vapaaehtoistoiminnan edellytykset on turvattava muuttuvassa toimintaympäristössä.

Reumaliiton ratkaisu:

• Valtakunnan tasolta velvoitetaan maakunnat ja kunnat tukemaan kansalais- ja vapaaehtoistoimintaa sekä toimimaan yhteistyössä järjestöjen kanssa. Maakuntien ja kuntien vastuunjaon tulee olla selvä.
  • Maakunta- ja kuntastrategioista tulee ilmetä, miten järjestöjä rahoitetaan, kuullaan ja osallistetaan alueen toimintaan sekä millaista yhteistyötä tehdään.

30.11.2018
Yleiskuntoutus ei riitä, tarvitaan erityisosaamista
23.11.2018
Kuluttajaparlamentti vaatii täysistunnossaan 20.11.2018:
23.11.2018
Soveltava Liikunta SoveLi ry:n ja SoveLi ry:n jäsenjärjestöt toivovat seuraavien kirjausten näkyv
16.11.2018
Reumaliiton verkkosivujen moniammatillisen tiimin chat palvelee jälleen marras-