Kannanotot

Reumaliiton puheenvuoro ministerin sote-tilaisuudessa vammaisjärjestöille

Ministeri Krista Kiurun sote-sparraustilaisuus vammaisjärjestöille pidettiin sosiaali- ja terveysministeriössä ke 23.10.2019. Suomen Reumaliiton puheenvuoron piti liiton hallituksen jäsen Katja Metsävainio.

Puheessa Metsävainio nosti esiin reuma- ja tule-sairaille tärkeitä asioita, jotka tulisi huomioida uudistusta tehtäessä.

Lähtökohtana tulee olla panostukset perusterveydenhuoltoon sekä nopeaan ja oikea-aikaiseen hoitoonpääsyyn. Moniammatillinen tiimityö, paljon palveluita tarvitsevien saumattomat palveluketjut sekä yhteen toimivat potilas- ja asiakastietojärjestelmät parantavat sairastuneen saamaa hoitoa.

Tärkeää uudistuksessa on myös lisätä kansalaisten yhdenvertaisuutta. Kaikilla Suomessa asuvilla tulee olla mahdollisimman tasavertaiset palvelut asuinkunnasta riippumatta.

Lääkinnällinen kuntoutus tulisi nivoa kiinteäksi ja luontevaksi osaksi palvelukokonaisuutta, jotta jokainen ihminen saisi tarpeelliseksi kokemaansa kuntoutusta yksilön tarpeet huomioiden.

Riittävän ja oikea-aikaisen kuntoutuksen saaminen on juuri sitä ennaltaehkäisyä, joka ylläpitää arjen toimintakykyä edesauttaen työkyvyn säilymistä. Kuntoutuksen turvin myös pitkäaikaissairaat ja vaikeasti vammaiset pystyvät asumaan kotona mahdollisimman pitkään.

Suunniteltaessa tulevaisuuden sosiaali- ja terveyspalveluita tulee pitää kirkkaana mielessä, että kaiken toiminnan keskiössä on – ihminen!

Lue puhe kokonaisuudessaan (pdf.)