Kannanotot

Reumaliiton näkemys ministerin pyöreään pöytään

Ministeri Krista Kiuru kokosi reuma- ja tule-sairauksien pyöreän pöydän pohtimaan yhdessä keinoja siihen, miten reuma- ja tule-sairauksien hoidon vaikuttavuutta voi lisätä. Teemaa työstetään yhdessä syksyn 2021 aikana.

Suomen Reumaliitto näkee, että reuma- ja tule-sairauksien hoito on vaikuttavaa, kun se on:

1. Laadukasta
  2. Kokonaisvaltaista
  3. Oikeaan aikaan saatua
  4. Tulotasoon katsomatta kaikille

Teemaa käsittelevässä koonnissa esitämme 9 eri kohtaa miten hoidon vaikuttavuutta voi lisätä.

Reumasairauksien vaikuttava hoito on tärkeää, sillä hoitamattomana sairaudet voivat edelleen vammauttaa ja aiheuttaa työkyvyttömyyttä. Reuma- ja muut tule-sairaudet aiheuttavat sekä yhteiskunnallisia että yksilötason ongelmia ja kustannuksia.

Reumaliiton näkemys hoidon vaikuttavuuden lisäämisen keinoista perustuu vuosikymmenien kokemukseen sairauksien parissa. Näkemyksen tukena ovat esimerkiksi selvitykset sairastamisen kustannuksista, hoidon merkityksestä työkykyyn sekä hoitosuunnitelman käytön laajuudesta hoidossa. Kuulemme jäsenistöä säännöllisesti näistä teemoista.