Lausunnot

Reumaliiton lausunto esteettömyysasetukseen

Sosiaali- ja terveysministeriö pyysi Reumaliitolta lausuntoa tekeillä oleviin esteettömyysasetuksiin.

Pakkausten esteettömyys on tärkeää reumasairauksia sairastaville, sillä sairaudet vaikuttavat usein käsien niveliin ja heikentävät toimintakykyä. Reumasairauksia sairastaville voi esimerkiksi olla hankalaa avata muille tavallisilta vaikuttavia pakkauksia vaurioituneiden käsien nivelten vuoksi. Käytännössä erilaiset korkkien väännöt, tarkkuutta ja voimaa vaativat kansien avaamiset ja vetämiset tai painavien esineiden nostot aiheuttavat hankaluuksia.

Reumaliitto tuo lausunnossaan esille, että asetuksessa ei yleisesti ole tarpeeksi tarkasti huomioitu tuotteiden ja  pakkausten fyysistä esteettömyyttä. Liitto ehdottaa, että asetukseen kirjattaisiin tarkemmin auki myös säännöksiä pakkauksen fyysiselle esteettömyydelle.