Keltaisen nauhan päivä muistuttaa arkiliikunnan tärkeydestä

”Parempi minitreeni 7 kertaa päivässä kuin hikitreeni kerran viikossa.”

Tinja Saarela innostaa mukaan arkiliikuntaan
Reumaliiton liikuntasuunnittelija Tinja Saarela innostaa mukaan Keltaisen nauhan päivään.

Reumaliiton iloisen liikunnallinen Keltaisen nauhan päivä tempaisee työpaikoilla keskellä maaliskuuta. Keltaisen nauhan päivää vietetään tänä vuonna 13. maaliskuuta, ja koko viikon ajan jaetaan helppoja ja hauskoja arkiliikunnan vinkkejä, joita on ollut mukana laatimassa uutisankkuri, toimittaja Kirsi Alm-Siira.

Liialliseen istumiseen ja paikallaoloon liittyy riskejä, joita pelkkä vapaa-ajan liikunta ei riitä poistamaan. Suomen Reumaliitto jäsenyhdistyksineen haastaa ihmiset taukoliikkumaan työpaikoilla ja ylipäänsä katkaisemaan pitkät istumiset. Voiko seuraavan palaverin toteuttaa vaikkapa kävelykokouksena?

Keltaisen nauhan päivän tavoite on aktivoida työtekijöitä liikkumaan sekä nostaa esiin taukoliikunnan merkitys tuki- ja liikuntaelinsairauksien ennalta ehkäisijänä sekä elämänlaatua ja työkykyä ylläpitävänä voimana. Keltaisen Nauhan päivä on ollut Reumaliiton perinteenä jo 2000-luvun alusta alkaen.

Kylkivenytys
Kirsi Alm-Siira tekee kylkivenytyksen MTV3:n studiolla.

Keltaisen nauhan päivän liikuntavinkit: LINKKI

Tuki- ja liikuntaelinoireita on yli miljoonalla suomalaisella, ja ne ovat syynä lähes kolmasosaan työkyvyttömyyseläkkeistä sekä yleisimpiä sairauspoissaolojen syitä.

Tutkimusten mukaan liikunnalla voidaan vähentää tuki- ja liikuntaelinten vaivoja. Vaivojen taustalla on usein epäsuhta fyysisen kuormituksen ja ihmisen kapasiteetin välillä. Pitkäkestoinen paikallaanolo on terveydelle haitaksi. Työpaikkojen ja työnantajien kannattaa tukea työntekijöidensä hyvinvointia ja työssä jaksamista.

Liikunta vahvistaa lihasvoimaa, kudosten kestävyyttä, niveliä ja nivelsiteitä sekä lisää kivun sietoa. Arkiaktiivisuus on hyväksi työpaikalla. Työasentojen vaihtelu lisää työtehoa.