Pikkuvinkkejä mielen hyvinvointiin

30.9.2019

Pienet arkiset teot auttavat pitämään mielen hyvinvointia yllä.

Reuma-lehti 3/2019

Vinkki: Huolihetki

Voit yrittää lievittää ahdistusta ja siihen liittyvää unettomuutta huolihetken avulla. Sen tarkoitus on käsitellä ahdistavia asioita rajatun ajan. Huolihetki pidetään hyvissä ajoin ennen nukkumaan menoa. Kello laitetaan hälyttämään 15–30 minuutin päähän.

Listaa paperille sinua huolettavat asiat. Kirjoita ylös, mitä tarkoittaa, jos huoli toteutuu? Onko sen toteutuminen todennäköistä? Mitä voit tehdä asialle? Keneltä voit pyytää apua? Jos et voi asialle mitään, miten selviät sen kanssa? Jos heräät yöllä murehtimaan, kirjoita huoli ylös tai muistuta itseäsi, että olet jo käsitellyt asiaa huolihetkessä.

Kuvituskuvaa

Vinkki: Valssaa varpailla

Juurihoito on ikävä toimenpide. Se muuttuu aavistuksen vähemmän ikäväksi, jos onnistuu hetken ajattelemaan jotakin muuta. Hammaslääkäri ohjeisti minua heiluttelemaan toimenpiteen ajan varpaitani valssiin tahtiin, yksi varvas kerrallaan. Varvasvalssi jäi muotopuoleksi, mutta sai hetkittäin hammaslääkärin poran unohtumaan.

Vinkki: Hyvän mielen laatikko

Kokoa itsellesi hyvän mielen laatikko vaikean päivän varalle. Valitse sopiva laatikko, johon laitat itseäsi ilahduttavia asioita. Kerää laatikkoon esimerkiksi lempiteetäsi, suklaata tai valokuvia, joista pidät erityisen paljon.

Voit saada iloa myös kauniista korteista ja voimalauseista. Ehkä innostut kirjoittamaan itsellesi pieniä tehtävälappusia, joissa lukee vaikkapa: "Kävele mielipaikkaasi", "Käy lainaamassa kirja" tai "Soita läheiselle".

Lue myös: Valjasta mielesi voimavarat hyvinvointisi tueksi

Reuma-lehti 3/2019

20.2.2020
Reumaliitto osallistui YK:n vammaisyleissopimuksen kansallisen toimintaohjelman valmi
14.1.2020
Vuoden vaihtuessa uuteen on hyvä hetki pysähtyä, ja suunnata katse hetkek
9.1.2020
Tutuksi tullut reumahoitaja-chat jatkuu tiistai-iltaisin.
17.12.2019
Vaskuliittien diagnosointi o