Pieni ele -keräys järjestetään jälleen kuntavaalien aikaan

14.3.2017

Kotimaisen vammais- ja terveystyön hyväksi rahaa hankkiva Pieni ele -keräys näkyy äänestyspaikoilla kuntavaalien yhteydessä. Valtakunnallinen keräys täyttää tänä vuonna 110 vuotta.

Pieni ele perustuu Reumaliiton ja 16 muun järjestön yhteistoimintaan. Keräys toteutetaan talkoovoimin, ja mukana on kaikkiaan yli 10 000 vapaaehtoista äänestyspaikoilla ympäri Suomen. Reumaliitosta mukana on tänä vuonna yhteensä 174 yhdistystä, niiden kuntajaostoa tai kerhoa. Lisäksi 32 reumayhdistyksen jäsentä toimii keräyksen kuntavastaavana omassa kunnassaan.

Pieni ele -keräyksen tuotto vaihtelee vaalista riippuen miljoonasta yli 2,5 miljoonaan euroon. Puolet lipaskeräyksen tuotosta jää paikallisyhdistysten toimintaan, toinen puoli käytetään valtakunnallisella tasolla.  Reumaliitossa kerätyt varat käytetään lasten, nuorten ja vanhempien toiminnan tukemiseen, koulutukseen sekä neuvontaan reumaa ja tukiliikuntaelinsairauksia koskevissa asioissa.

Pieni ele täyttää 110 vuotta

Pieni ele -keräys sai alkunsa vuonna 1907, jolloin ensimmäisten eduskuntavaalien yhteydessä kerättiin varoja tuberkuloosin vastustamiseen. Siitä lähtien keräys on järjestetty valtakunnallisten vaalien yhteydessä Vaalikeräyksenä.  Pieni ele -nimi otettiin käyttöön vuonna 2011.

Perinteisesti lipaskeräyksenä suoritettava Pieni ele avasi juhlavuoden kunniaksi myös uudenlaisen verkkolahjoittamisen muodon. Verkkolahjoitus löytyy osoitteesta pieniele.fi/verkkolahjoitus.

Helsinki
Koulutus on tarkoitettu yhdistyksissä toimiville koulutetuille vertaistukijoille ja vertaistukiry
Seinäjoki
Koulutus jouduttu peruuttamaan vähäisen osallistujamäärän vuoksi.
Turku
Koulutuspäivä on suunnattu ensisijaisesti Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueen yhdistysten halli
Vaasa - Vasa
Tule opiskelemaan kotisivujen tekoa yhdistyksellesi helppokäyttöisen Yhdistysavaimen avulla!