Miranna Seppälä-Saukkonen: Reuma- ja tule-sairaiden asialla

6.2.2018

Reumaliitto toimii reuma- ja tule-sairaiden hyväksi. Pyrimme vaikuttamaan ennen kaikkea valtakunnan tasolla asenteisiin, tietoisuuteen ja päätöksiin. Monipuolisen vaikuttamistoiminnan aiheet kumpuavat sairastavien tarpeista.

Vuonna 2017 Reumaliitto piti aktiivisesti esillä reuma- ja tule-sairaiden asiaa ja laati 17 kannanottoa ja lausuntoa ajankohtaisiin aiheisiin. Ne koskivat muun muassa sairausvakuutuslakia, erikoissairaanhoidon keskittämistä, lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineitä, muutosta lääkkeiden toimitusvälissä ja kauppojen esteettömyyttä.

Reumaliitolle on tärkeää, että jäsenistön ääni kuuluu lausunnoissamme. Esimerkiksi sote-uudistuksen valinnanvapautta koskevaan lakiesitykseen pyysimme laajasti näkemyksiä sairastavilta.

Yhtenä vaikuttamisen painopisteenä olivat sairastamisen kustannukset ja kansalaisaloite vuosittaisen lääkekaton jakamisesta. Nykyisellään yli 600 euron lääkekatto tulee maksettavaksi kalliita lääkkeitä käyttäville pahimmillaan yhdellä kertaa, mikä on monelle taloudellisesti liikaa. Asiasta keskusteltiin niin sosiaali- ja terveysministeriössä kuin Apteekkariliitossakin, yhdessä kahdeksan muun potilasjärjestön kanssa. Toimme ongelmaa esille myös eduskunnan pikkuparlamentissa reumaviikon tilaisuudessa.

Vaikuttamistyömme kantoi hedelmää. Asiaan saatiin hieman helpotusta, kun tämän vuoden alussa tuli mahdolliseksi ostaa erityisen kalliita lääkkeitä (yli 1000 euroa) kerralla määrä, jolla lääkekustannusten vuosiomavastuu ylittyy. Muutos helpottaa alkuvuoden taloutta. Erityisen kalliita lääkkeitä on esimerkiksi reuman hoidossa käytetyissä biologisissa lääkkeissä.

Syksyn isoksi teemaksi nousi työttömyysturvalain aktiivimalli. Saimme tuotua reuma- ja tule-sairaiden työttömien tilanteen esiin lain valmisteluvaiheessa. Tässä apunamme oli aktiivinen toimija jäsenyhdistyksestämme. Reumaliitto oli syksyn aikana asiantuntijana kuultavana eduskunnan työelämä ja tasa-arvovaliokunnassa sekä antoi kirjallisen lausuntonsa sosiaali- ja terveysvaliokunnalle. Myös Helsingin Sanomat julkaisi mielipidekirjoituksemme asiasta.

Miltä vuosi 2018 näyttää vaikuttamisen osalta? Eduskunta säilyy tärkeänä vaikuttamisen paikkana. Myös Eduskunnan Tules -ryhmän uutta toimintaa viritellään. Erityisellä jännityksellä odotamme, meneekö sote-uudistus läpi keväällä eduskunnassa. Se muun muassa siirtäisi sosiaali- ja terveydenhuollon kunnilta 18 maakunnalle. Mikäli uudistus pysyy aikataulussa, järjestetään Suomessa ensimmäiset maakuntavaalit lokakuussa 2018. Tämä on aivan uusi vaikuttamisen paikka sekä liitolle, aluetoimikunnille että jäsenyhdistyksille.

Lisätietoa Reumaliiton vaikuttamistoiminnasta löydät sivuiltamme täältä.

Miranna Seppälä-Saukkonen
Miranna Seppälä-Saukkonen
Reumaliiton sosiaali- ja terveyspolitiikan asiantuntija

22.5.2018
Reumaliitto lausui hieronnan ammattitutkinnon ja erikoisammattitutkinnon perusteiden
17.5.2018
Kun ympäristö on esteetön, jokaisen on helppo liikkua ja toimia.
16.5.2018
Reumaliitto selvittää verkkokyselyllä, mitä mieltä reumasairauksia sairastavat ovat hoitonsa laad
18.4.2018
Pitkäaikaissairaus on suuri taloudellinen rasite runsaalle kolmasosalle sairastavista.

Jyväskylä
Tule opiskelemaan älypuhelinmaailmaa ja saamaan uusia oppeja syksyn Joka mummi ja vaari -nettiin
Oulu
Koulutus on tarkoitettu yhdistyksissä toimiville koulutetuille vertaistukijoille ja vertaistukiry
Vaasa - Vasa
Paikallisyhdistysten liikuntavastaaville ja liikuntavertaisohjaajille tarkoitettu koulutuspäivä.
Helsinki