Maailman SLE-päivä 10.5.2012: Tieto ja vertaistuki auttavat sairastunutta

8.5.2012

SLE on suhteellisen harvinainen sairaus, johon liittyy imuunipuolustusjärjestelmän virheellinen toiminta. Sen oirekirjo on moni-ilmeinen. Tavallisimpia oireita ovat erilaiset ihon ja limakalvojen muutokset sekä nivelkivut. Sydän- ja keuhkopussin tulehdusta saattaa esiintyä. Taudin aaltoilevan kulun ja monimuotoisuuden vuoksi hoito on yksilöllistä ja vaihtelee taudin aktiivisuuden mukaan eri ajankohtina. Nykyisin SLE:n ennuste on kohtalaisen hyvä.

Suomen Reumaliiton jäsenyhdistys, SLE-yhdistys on juuri julkaissut uuden SLE-ensioppaan vastasairastuneille ja heidän läheisilleen. Oppaan on tehnyt aiheesta väitellyt VTT Heli Kantola. SLE-yhdistyksen puheenjohtaja Kirsi Myllyksen mukaan opas on juuri sellainen ensitiedon lähde, jollaiseen hän olisi itse halunnut perehtyä heti diagnoosinsa saatuaan.

SLE-yhdistyksen puheenjohtaja Kirsi Myllys kertoo diagnoosinsa alkuvaiheista, vertaistuen ja kokemuksien jakamisen merkityksestä toisten samaa sairautta sairastavien kanssa. http://www.youtube.com/watch?v=5E5zpnFQ-wg

Maailman SLE-päivä (World Lupus Day)

Lisätietoja: SLE-yhdistyksen puheenjohtaja Kirsi Myllys, kirsi.myllys(at)iki.fi