Maailman fibromyalgiapäivä 12.5.2011: Yhdistyksistä tietoa ja vertaistukea

10.5.2011

Suomen Reumaliitto järjestää Etelä-Karjalan ja Kymenlaakson aluetoimikuntiensa kanssa Kotkassa avoimen yleisöluennon Mitä tehdä tules-kivun kanssa - tietoa nivelrikosta, fibromyalgiasta ja selkäoireista 12.5.2011 klo 18 Kotkan Konserttitalossa. Aiheesta luennoi fysiatrian erikoislääkäri Jukka-Pekka Kouri.

Liitto kannustaa fibromyalgiaoireista kärisiviä hakeutumaan liiton piirissä toimiviin fibromyalgiayhdistyksiin ja -ryhmiin, jotka tarjoavat vertaistukea ja tietoa.

Fibromyalgia-oireyhtymä koskettaa 14 miljoonaa eurooppalaista. Oireyhtymä on yleisin keski-ikäisillä ja sitä vanhemmilla naisilla. Fibromyalgiaa sairastaa Suomessa kahdesta viiteen prosenttia väestöstä. Lapsilla ja nuorilla se on harvinainen.

Fibro tarkoittaa sidekudosta ja myalgia kipua lihaksissa. Fibromyalgia aiheuttaa kipua lihaksissa ja sidekudoksissa.Tuki- ja liikuntaelimistön kipujen ohella potilaat kärsivät lepoa antamattomasta yöunesta ja heti heräämisestä alkavasta uupumuksesta.

Fibromyalgian synnyn syytä ei tiedetä. Oireyhtymän puhkeamiseen vaikuttavat monet tekijät, joiden seurauksena syntyy eräänlainen keskushermoston herkistymisilmiö. Joskus paikallisena alkanut kipu muuttuu yleiseksi kipuherkkyydeksi.

Fibromyalgiaan ei ole olemassa yhtä yksittäistä kaikille sopivaa ja tuloksia tuottavaa hoitomenetelmää, koska sairauden syyt ovat erilaiset. Hoidon perusedellytys on potilaan ja lääkärin tiivis ja luottamuksellinen yhteistyö. On tärkeä katkaista tarpeettomien lisätutkimusten jatkuva kierre, joka pahimmillaan johtaa turhiin kirurgisiin toimenpiteisiin. Parhaiten fibromyalgiapotilasta pystyy hoitamaan perusterveydenhuollon omalääkäri, joka tuntee hyvin potilaansa.

Fibromyalgian ennuste on hyvä, vaikka parantavaa hoitoa ei ole. Hoitojen avulla useimpien potilaiden oireet lievittyvät muutamassa vuodessa. Fibromyalgia ei johda pysyviin vaurioihin eikä varsinaiseen invaliditeettiin.

Lisätietoja: www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia/

Lisätietoja luennosta:
Suomen Reumaliitto ry. järjestösuunnittelija Arja Kahelin, puh. 040 540 4036 tai arja.kahelin(at)reumaliitto.fi

Kutsu:
Avoin yleisöluento MITÄ TEHDÄ TULES-KIVUN KANSSA. pdf

Tutkija Raija Gould, Eläketurvakeskus:
Fibromyalgia-diat, päivitetty 2011. pdf