Liikuntaopas lastenreumaa sairastaville ilmestyi

1.2.2018

Reumaliitto on julkaissut Lastenreuma ja liikunta -oppaan, jonka monet harjoitukset voi tehdä helposti kotona yhdessä ystävien ja perheen kanssa. Oppaassa on liikuntaohjeita perheen pienimmille, kouluikäisille sekä jo aikuisuuden kynnyksellä oleville nuorille.

Lastenreuma ja liikunta -oppaan kansi

Liikunta on lapsuudessa ja nuoruudessa merkittävä kasvun, kokonaisvaltaisen kehityksen ja hyvinvoinnin mahdollistaja. Jokaisella lapsella on luontainen tarve liikkua, myös lastenreumaa sairastavalla. Liikunta on mielekkäintä, kun löytää oman, mukavan lajin ja muodon liikkua.

Liikuntaopas syntyi Mielekästä, liikunnallisesti rikasta elämää lastenreumaa sairastaville -hankkeen myötä. Hanketta veti Kaisa Lindberg. Opas on osa Kaisan Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa Vierumäellä suorittamaa liikunnanohjaajaopiskelun opinnäytetyötä.

”En olisi voinut parempaa aihetta voinut löytää, sillä mielestäni liikunta on tärkeää kaikille, erityisesti lastenreumaa sairastaville”, Lindberg kertoo.

Opas sisältää tietoa lastenreumasta ja liikunnasta. Se kertoo, miten sairaus vaikuttaa liikkumiseen ja harrastamiseen. Oppaan lopusta löytyy vinkkejä liikunnan harrastamiseen yksin tai yhdessä kaverin, vanhemman tai koko perheen kanssa. Oppaan tiedot ovat yleisluontoisia, ja opas on tarkoitettu käytettäväksi fysioterapeutin antamien ohjeiden ohella.

Oppaan sähköisen version voi ladata täältä.

Oppaasta on julkaistu myös painettu versio. Sen voi tilata täältä hintaan 3 euroa + postikulut. Opas on laajuudeltaan 32-sivuinen.

28.2.2019
Kuopiolaiset opiskelijat lähtivät mukaan toteuttamaan Iloa Elämään -päivää lapsiperh
12.12.2018
Ole mukana auttamassa – ilahduta aineettomalla lahjalla!
28.11.2018
Suomen Reumaliitto on julkaissut päivitetyn Nivelpsoriasis-oppaan yhteistyössä Psoria
23.11.2018
Soveltava Liikunta SoveLi ry:n ja SoveLi ry:n jäsenjärjestöt toivovat seuraavien kirjausten näkyv

Espoo
Tervetuloa mukaan tutustumaan edelleen kehittyvään sauvakävelyyn Espoon Oittaal
Turku
Tervetuloa mukaan tutustumaan edelleen kehittyvään sauvakävelyyn Turun Impivaaraan!
Oulu
Tässä koulutuksessa syvennytään geokätköilyssä hiukan pidemmälle mm.
Kouvola
Tervetuloa mukaan tutustumaan edelleen kehittyvään sauvakävelyyn Kouvolan Urheilukeskukseen!