Liikuntaopas lastenreumaa sairastaville ilmestyi

1.2.2018

Reumaliitto on julkaissut Lastenreuma ja liikunta -oppaan, jonka monet harjoitukset voi tehdä helposti kotona yhdessä ystävien ja perheen kanssa. Oppaassa on liikuntaohjeita perheen pienimmille, kouluikäisille sekä jo aikuisuuden kynnyksellä oleville nuorille.

Lastenreuma ja liikunta -oppaan kansi

Liikunta on lapsuudessa ja nuoruudessa merkittävä kasvun, kokonaisvaltaisen kehityksen ja hyvinvoinnin mahdollistaja. Jokaisella lapsella on luontainen tarve liikkua, myös lastenreumaa sairastavalla. Liikunta on mielekkäintä, kun löytää oman, mukavan lajin ja muodon liikkua.

Liikuntaopas syntyi Mielekästä, liikunnallisesti rikasta elämää lastenreumaa sairastaville -hankkeen myötä. Hanketta veti Kaisa Lindberg. Opas on osa Kaisan Haaga-Helia ammattikorkeakoulussa Vierumäellä suorittamaa liikunnanohjaajaopiskelun opinnäytetyötä.

”En olisi voinut parempaa aihetta voinut löytää, sillä mielestäni liikunta on tärkeää kaikille, erityisesti lastenreumaa sairastaville”, Lindberg kertoo.

Opas sisältää tietoa lastenreumasta ja liikunnasta. Se kertoo, miten sairaus vaikuttaa liikkumiseen ja harrastamiseen. Oppaan lopusta löytyy vinkkejä liikunnan harrastamiseen yksin tai yhdessä kaverin, vanhemman tai koko perheen kanssa. Oppaan tiedot ovat yleisluontoisia, ja opas on tarkoitettu käytettäväksi fysioterapeutin antamien ohjeiden ohella.

Oppaan sähköisen version voi ladata täältä.

Oppaasta on julkaistu myös painettu versio. Sen voi tilata täältä hintaan 3 euroa + postikulut. Opas on laajuudeltaan 32-sivuinen.

9.1.2020
Tutuksi tullut reumahoitaja-chat jatkuu tiistai-iltaisin.
17.12.2019
Vaskuliittien diagnosointi o
12.12.2019
Niskakipu on yleinen ja helposti toistuva vaiva, mutta siinä on harvoin kyse mistä
5.12.2019
Vaihdevuodet voivat olla viheliäiset tai vaivattomat.

Iisalmi
Tule mukaan pelaamaan tuttuja lautapelejä liikunnallisina versioina.
Turku
Reumaliiton jäsenyhdistysten ja perheiden vesiliikuntapäivä. Tule yksin, ystävän, koko perheen ja
Turku
Tampere
Jooga liikuntamuotona sopii kaikille. Tule oppimaan istumajoogaa mukavassa porukassa.