Liikuntahankkeet fibromyalgiaa ja lastenreumaa sairastaville käyntiin

28.8.2017

Reumaliiton Mielekästä, liikunnallisesti rikasta, elämää -hankkeen tavoite on lisätä lastenreumaa ja fibromyalgiaa sairastavien liikunta-aktiivisuutta.

Hankkeella vaikutetaan sairastavien liikunta-aktiivisuuteen ja elämänlaatuun. Sillä edistetään yhteisöllisyyttä, osallisuutta, moniammatillisuutta sekä lisätään matalan kynnyksen harrasteliikuntaa.

Lastenreumaa sairastava tai huoltaja – vastaa kyselyyn!

Osana hanketta tuotamme alle 17-vuotiaille lastenreumaa sairastaville luotettavan, kattavan ja yleistajuisen tietopaketin liikunnasta, fyysisestä aktiivisuudesta sekä liikunnan hyödyistä.

Hanke toteutetaan yhteistyössä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa. Kyselyn tavoitteena on kerätä tietoa lastenreumaa sairastavien ja heidän perheidensä tiedoista, kokemuksista, tarpeista ja toiveista liikuntaan liittyen.

Vastaamalla kyselyyn voitte edistää kanssamme liikuntatiedon ja -taidon kehittämistä.

Jos olet lastenreumaa sairastava lapsi tai nuori, vastaa kyselyyn täällä.

Jos olet lastenreumaa sairastavan lapsen tai nuoren vanhempi tai muu huoltaja, vastaa kyselyyn täällä.

Kyselyyn vastanneiden kesken arvomme Puppana Pehmopupun. Osallistu arvontaan.

Toivomme, että vastaat kyselyyn sunnuntaihin 10.9.2017 mennessä. Käsittelemme vastaukset yhteenvetoina, eikä yksittäisen henkilön tiedot tule julki missään vaiheessa.

Suomessa lastenreumaa sairastaa noin 2000 alle 16-vuotiasta. Vuosittain lastenreumaan sairastuu 150 – 200 lasta ja nuorta, joista puolet ovat sairastuessaan alle viisivuotiaita. Lastenreumassa on kyse elinikäisestä sairaudesta.

Hoidon ja kuntoutuksen rinnalla on tärkeää myös vahvistaa ja mahdollistaa lastenreumaan sairastuneiden liikunnallinen elämäntapa turvaamaan lapsen kasvua ja kehitystä pitkäaikaissairaudesta huolimatta.

Lastenreuma-aapinen

Kevään fibromyalgiakysely antoi tietoa sairastavien tarpeista

Fibromyalgiaa koskeva, vastaava kysely toteutettiin viime keväänä. Vastausmäärä ylitti odotukset moninkertaisesti. Kiitos kaikille vastaajille!

Vastauksia käytetään hankkeen pohja-aineistona. Ne antavat arvokasta tietoa siitä, millaisia tarpeita liikunta-aineistoon ja liikuntatoiminnan kehittämiseen liittyy. Syksyn ajaksi hankkeeseen kutsutaan noin 20 henkilöä eri puolilta Suomea.

Fibromyalgia on moninaisin oirein ilmenevä ei-tulehduksellinen kipu-uupumusoireyhtymä, jolle on ominaista pitkäaikainen, laaja-alainen ja vaihteleva, tyypillisiin kipupisteisiin paikallistuva kipu. Muita oireita voivat olla esimerkiksi uniongelmat, väsymys, nivelten kiputilat ja mielialan vaihtelut.

Fibromyalgia Reuma-aapisessa

Liikunnan kehittämishanke, fibromyalgia
Projektityöntekijä Heli Hyyryläinen, heli.hyyrylainen(at)reumaliitto.fi

Liikunnan kehittämishanke, lastenreuma
Projektityöntekijä Kaisa Lindberg, p. 050 4650 337, kaisa.lindberg(at)outlook.com

21.9.2017
Vastaa reumaa sairastavien lasten perheille tarkoitettuun kyselyyn, jolla kartoitamm
9.3.2017
Reumaliitto nostattaa Keltaisen Nauhan päivänä 15.3.2017 kansalaiset liikkumaan.
2.2.2017
Reumatrainerit hakivat Vuokatista innostusta ja eväitä omien yhdistystensä liikuntat

Valtakunnallinen
Syyskuussa kampanjoidaan jälleen tukea tarvitsevien iäkkäiden ulkoilun puolesta.
Oulu
Paikallisyhdistysten liikuntavastaaville ja liikuntavertaisohjaajille tarkoitettu koulutuspäivä.
Tampere
Rokua
Pohjois-Pohjanmaan, Kainuun ja Lapin aluetoimikunnan aluetapahtuma, jossa juhlistamme myös Reumal