Liikuntahankkeet fibromyalgiaa ja lastenreumaa sairastaville käyntiin

28.8.2017

Reumaliiton Mielekästä, liikunnallisesti rikasta, elämää -hankkeen tavoite on lisätä lastenreumaa ja fibromyalgiaa sairastavien liikunta-aktiivisuutta.

Hankkeella vaikutetaan sairastavien liikunta-aktiivisuuteen ja elämänlaatuun. Sillä edistetään yhteisöllisyyttä, osallisuutta, moniammatillisuutta sekä lisätään matalan kynnyksen harrasteliikuntaa.

Osana hanketta tuotetaan alle 17-vuotiaille lastenreumaa sairastaville luotettava, kattava ja yleistajuinen tietopaketti liikunnasta, fyysisestä aktiivisuudesta sekä liikunnan hyödyistä.

Hanke toteutetaan yhteistyössä Haaga-Helia ammattikorkeakoulun kanssa. Hankkeen pohjaksi toteutetun kyselyn tavoitteena on kerätä tietoa lastenreumaa sairastavien ja heidän perheidensä tiedoista, kokemuksista, tarpeista ja toiveista liikuntaan liittyen.

Vastaamalla kyselyyn voitte edistää kanssamme liikuntatiedon ja -taidon kehittämistä.

Kyselyyn vastaaminen on päättynyt.

Käsittelemme vastaukset yhteenvetoina, eikä yksittäisen henkilön tiedot tule julki missään vaiheessa.

Suomessa lastenreumaa sairastaa noin 2000 alle 16-vuotiasta. Vuosittain lastenreumaan sairastuu 150 – 200 lasta ja nuorta, joista puolet ovat sairastuessaan alle viisivuotiaita. Lastenreumassa on kyse elinikäisestä sairaudesta.

Hoidon ja kuntoutuksen rinnalla on tärkeää myös vahvistaa ja mahdollistaa lastenreumaan sairastuneiden liikunnallinen elämäntapa turvaamaan lapsen kasvua ja kehitystä pitkäaikaissairaudesta huolimatta.

Lastenreuma-aapinen

Kevään fibromyalgiakysely antoi tietoa sairastavien tarpeista

Fibromyalgiaa koskeva, vastaava kysely toteutettiin viime keväänä. Vastausmäärä ylitti odotukset moninkertaisesti. Kiitos kaikille vastaajille!

Vastauksia käytetään hankkeen pohja-aineistona. Ne antavat arvokasta tietoa siitä, millaisia tarpeita liikunta-aineistoon ja liikuntatoiminnan kehittämiseen liittyy. Syksyn ajaksi hankkeeseen kutsutaan noin 20 henkilöä eri puolilta Suomea.

Fibromyalgia on moninaisin oirein ilmenevä ei-tulehduksellinen kipu-uupumusoireyhtymä, jolle on ominaista pitkäaikainen, laaja-alainen ja vaihteleva, tyypillisiin kipupisteisiin paikallistuva kipu. Muita oireita voivat olla esimerkiksi uniongelmat, väsymys, nivelten kiputilat ja mielialan vaihtelut.

Fibromyalgia Reuma-aapisessa

Liikunnan kehittämishanke, fibromyalgia
Projektityöntekijä Heli Hyyryläinen, heli.hyyrylainen(at)reumaliitto.fi

Liikunnan kehittämishanke, lastenreuma
Projektityöntekijä Kaisa Lindberg, p. 050 4650 337, kaisa.lindberg(at)outlook.com

9.5.2022
Onni Ryynänen kertoi 5-vuotiaana isälleen, että hänestä tulee jalkapalloilija.
26.10.2021
Aluksi selkärankareuma oli Suvi-Maria Heimovirralle valtava shokki.
17.6.2021
Lasten terveysfoorumi (LTF) haluaa tuoda esille järjestöjen roolin hyöd

Verkkotapahtuma
Tervetuloa vertaisnurkkaan juttelemaan samassa tilanteessa olevien kanssa!
Valtakunnallinen
Reumaliitto kannustaa koko reumayhteisön käynnistämään syksyn toimintakauden kävelyretkillä!
Verkkotapahtuma
Tervetuloa liikuntavastaavien etätreffeille!
Tervetuloa mukaan pelaamaan tuttuja lautapelejä liikunnallisina versioina!