Lausunnot

Lausunto itsehoitolääkkeiden saatavuuden lisäämisestä

Reumaliitto on antannut lausunnon koskien itsehoitolääkkeiden merkitystä reuma- ja tule-sairaille. Lausunnossa painottuvat itsehoitolääkkeiden hinnan alentaminen, saavutettavuuden lisääminen ja turvallisuus.

1. Itsehoitolääkkeiden hinta pienemmäksi

Reumaliitto pitää erittäin tärkeänä, että itsehoitolääkkeiden potilaille koituvaa hintaa lasketaan. Sairastamisesta koituu useita kuluja, jotka rasittavat taloutta kohtuuttomasti. Lääkkeiden kustannukset sairastavalle ovat Suomessa korkeat.

Reumaliitto teetti yhdessä kolmen muun järjestön kanssa keväällä 2018 tutkimuksen sairastamisen kustannuksista, johon vastasi 1900 pitkäaikaisesti sairasta. Tutkimus paljasti, että vastaajista oli lääkkeiden hinnan vuoksi muun muassa:

• 10 % jättänyt lääkkeen hankkimatta
  • 27 % siirtänyt lääkkeen hankkimista
  • 24 % tinkinyt esimerkiksi ruoasta saadakseen lääkkeitä

Reumasairauksien hoidossa käytetään paljon lääkekaton ulkopuolisia apteekkituotteita, kuten vitamiineja, silmätippoja ja voiteita. Tutkimuksessa 64 prosentilla vastaajista kului vähintään 200 euroa vuodessa lääkekaton ulkopuolisiin lääkkeisiin ja apteekkituotteisiin. Summat ovat todella suuria tilanteessa, jossa sairastaminen aiheuttaa muutenkin paljon kuluja.

2. Lääkkeiden ja itsehoitolääkkeiden saavutettavuus

Nykyisellään apteekkien saavutettavuus ei ole riittävää. Moni sairas ihminen joutuu erikseen lähtemään apteekkiin ostamaan lääkkeitä. Osa pyytää muilta apua, koska ei itse pääse niitä ostamaan. Ongelma näyttäytyy erityisesti leikkausten jälkeen. Lääkkeitä ja itsehoitolääkkeitä tulisi pystyä ostamaan sairaaloiden, terveyskeskusten ja lääkäriasemien välittömästä yhteydestä. Erityisesti päivystysten ja sairaaloiden yhteyteen tulee saada päivystäviä palvelupisteitä.

3. Lääkitysturvallisuuden varmistaminen

Itsehoitolääkkeiden vapauttamiseen koskevat riskit liittyvät lisääntyviin haitta- ja sivuvaikutuksiin ja itsehoitolääkkeiden käytön lisääntymiseen. Reuma- ja tuki- ja liikuntaelinsairaudet aiheuttavat kipuja, joita usein hoidetaan kipulääkkeillä. Lääkärin tulee tarkistaa kipulääkkeiden yhteensopivuus muun lääkityksen kanssa. Reumaliitto peräänkuuluttaa systemaattisempaa lääkityksien kokonaisuuksien valvontaa. Hoitosuunnitelma ja sen osana lääkityslista tulee olla jokaisen pitkäaikaissairaan oikeus. Mikäli itsehoitolääkkeet vapautetaan päivittäistavarakauppoihin, on tärkeää, että niiden yhteydessä näkyy selvästi puhelinnumero, jonne voi soittaa, mikäli asiakkaalle herää kysymyksiä.

Lääkekuva Fotalia
Kuva Fotalia