Kannanotot

Lapset ja nuoret tarvitsevat Kelan yksilöllistä kuntoutusta

Kela ilmoitti tiedotteessaan lapsen ja nuoren tule- ja reumasairauksien vaativan lääkinnällisen moniammatillisen yksilökuntoutuksen lopettamisesta.

Reumaliitto painottaa, että yhteiskunnan tulee turvata kansalaisten erityisosaamista vaativien palveluiden saanti, vaikka tarvitsijoiden joukko olisi vähäinen ja palvelut räätälöityjä. Nämä lapset ja nuoret eivät saa jäädä kokonaan ilman erityisosaamista vaativaa kuntoutusta.

Reumaliitto näkee, että Kelan valtakunnallinen päätös on yksilötasolla vahingollinen. Päätöksellä heikennetään juuri niiden sairastuneiden lasten ja nuorten kuntoutusta, jotka jo muutenkin ovat huonoimmassa tilanteessa ja tarvitsisivat reumakuntoutuksen erityisosaamista.

Kelan tilalle tarjoamat kurssimuotoinen kuntoutus sekä yleiskuntoutus jättävät pois yksilökohtaista harkintaa, jolla kuntoutus suunnataan auttamaan juuri kyseistä kuntoutujaa.

Lisäksi Kelan päätös lopettaa kuntoutus ajaa alas lasten ja nuorten reuma- ja tule-sairaiden kuntoutusosaamista Suomessa.

Lue koko kannanotto (pdf)

Suomen Reumanuorten kommentit kuntoutukseen (pdf)