Kuntalaisaloite.fi -palvelu avautuu verkkoon

3.9.2013
Kuntalaisaloite.fi -palvelu on ollut avoimessa koekäytössä kesän ajan, jolloin kunnat ja kuntalaiset ovat voineet tutustua palveluun ja testata sitä. Testiversiossa on 10. syyskuuta lähtien mahdollista tutustua loppusyksystä käyttöönotettaviin lisäominaisuuksiin, jotka mahdollistavat kunnallista kansanäänestystä koskevien aloitteiden sekä valtuustokäsittelyä edellyttävien kuntalaisaloitteiden tekemisen. Näiden aloitetyyppien tekemisessä käytetään vahvaa sähköistä tunnistautumista.

Verkkopalvelussa voi tehdä kuntalaisaloitteita niille kunnille, jotka ovat liittyneet palveluun. Oikeusministeriö pyytää kuntia ilmoittautumaan Kuntalaisaloite.fi -palveluun 5.9.2013 mennessä. Toistaiseksi palveluun liittymisestä on ilmoittanut 84 kuntaa. Tieto palveluun liittyneistä kunnista päivitetään osoitteeseen: https://testi.kuntalaisaloite.fi/fi/uutiset

Kaikki Kuntalaisaloite.fi -palveluun tehdyt aloitteet esitarkastetaan ennen niiden julkaisemista. Palvelun käyttö on maksutonta sekä kunnille että kuntalaisille.

Palvelua ylläpitää oikeusministeriö.