Kohtaaminen, hoitosuunnitelma ja laatu korostuivat Reumaviikon avajaisissa Salossa

Suomen Reumaliiton hallituksen puheenjohtaja Satu Gustafsson korosti sunnuntaina Reumaviikon avajaisissa Salossa hyvän kohtaamisen ja hoidon laadun merkitystä. Järjestyksessään 67. valtakunnallista Reumaviikkoa vietetään 7.14.10.2018. Avajaisissa juhlittiin samalla Salon Reumayhdistyksen 40-vuotista taivalta.

Valtakunnallisen Reumaviikon avajaisissa Salossa 7.10. vietettiin samalla Salon Reumayhdistyksen 40-vuotisjuhlaa. Tilaisuudessa nautittiin Salon Viihdelaulajat ry:n kuorolaulusta. Tilaisuuden avasi Salon Reumayhdistyksen puheenjohtaja Pirjo Randell.

Suomen Reumaliiton hallituksen puheenjohtaja Satu Gustafssonin mukaan hyvän kohtaamisen ja vuorovaikutuksen merkitys hoidon toteutumisessa ja onnistumisessa on ensiarvoisen tärkeää.

”Hoitosuunnitelma kuuluu kaikille potilaille, ja heidän tulisi olla myös tietoisia omasta hoitosuunnitelmastaan. Lääkäreiden olisi hyvä oivaltaa, että hoitosuunnitelman kertominen potilaille sitouttaa hoitoon, mikä edistää ja parantaa huomattavasti hoidon onnistumista sekä potilaan tyytyväisyyttä. Hoitosuunnitelma toimii peruskivenä hyvälle ja luottamukselliselle hoitosuhteelle – molemmin puolin”, Gustafsson näkee.

Gustafssonilla on järjestötyön ohella vankka käytännön kokemus reumataudeista ja hoitotyöstä. Hän on toiminut fysioterapeuttina vuodesta 1984.

”Kannan tällä hetkellä valtavaa huolta reumakuntoutuksen asemasta nyt ja tulevaisuudessa. Asiantuntijoiden ja erityisosaajien mukana oleminen Kelan tuettujen palvelujen piirissä täytyy varmistaa. Kuntoutuspalvelujen tarjontaa ei saa ratkaista yksin hinnan perusteella, vaan hoidon laadun on oltava merkittävä kriteeri”, hän painottaa.

Kansanedustaja Katja Taimela kiitti
vapaaehtoisia ja pohti hyvinvointipalveluja

Salolainen kansanedustaja Katja Taimela, SDP, nosti tilaisuudessa esiin järjestöjen tekemän vapaaehtoistyön merkityksen. Salon Reumayhdistyksessä on yli 400 jäsentä. Yhdistys toimii aktiivisesti ja järjestää mm. liikuntaryhmiä, vertaistukea ja monipuolista viriketoimintaa.

”Vetää kerta toisensa jälkeen mielen nöyräksi ja kiitolliseksi, kun ajattelee sitä vapaaehtoistyön määrää, jota meillä Suomessa tehdään eri järjestöjen puitteissa. Suomessa on aivan ainutlaatuinen järjestökulttuuri, jonka ylläpitäminen ja vaaliminen myös tulevaisuudessa on paitsi tärkeää, se on meidän kaikkien tehtävä”, Taimela sanoi.

Tämän vuoden Reumaviikon teemoina ovat hyvä kohtaaminen ja hoidon laatu.

”Hyvinvointipalvelut on monessa kohdin ajettu kovin ahtaalle. Liian usein hoitajilla ei ole aikaa kohtaamisiin, keskusteluihin ja kokonaisvaltaiseen hoidon arviointiin. Vaikka hoitohenkilökunta tekee työtään suurella sydämellä, liian usein myös hoidon laadusta joudutaan tinkimään ja tästä tilanteesta kärsivät tietysti niin hoidettavat kuin hoitajatkin. Tämä on yhteiskunnallinen epäkohta, joka vaatii meiltä kaikilta töitä ja tekoja”, Taimela näkee.

”Reumaliitto suuntaa tuleviin aikoihin kolmella tavoitteella, jotka on helppo allekirjoittaa: sairastamisen kustannukset eivät saa olla hoidon ja hoivan este, ihminen tarvitsee kokonaisvaltaista hoitoa ja kansalais- ja vapaaehtoistoiminnan edellytykset on turvattava. Voiko enää olla selkeämpää viestiä maamme päättäjille liiton tahtotilasta, jonka allekirjoittaa oman näkemykseni mukaan ihan jokainen”, Taimela toteaa.

Tasavallan presidentin tervehdys

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö lähetti tilaisuuteen oman tervehdyksensä:

”Salossa on erityistä syytä juhlaan, sillä tänään vietetään valtakunnallisen reumaviikon avajaisia ja juhlitaan Salon Reumayhdistyksen 40-vuotisjuhlavuotta.

Reumaviikon teema on tänä vuonna kohtaaminen. Moni suomalainen sairastaa reumasairauksia ja erilaisia tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Hyvä kohtaaminen auttaa sairauden kanssa elämisessä, oli sitten kyse vertaistukitoiminnasta tai kohtaamisista harrastusten parissa tai terveydenhuollon ammattilaisen kanssa.

Reumaviikon aikana Reumaliitto ja sen 150 paikallisyhdistystä järjestävät paljon erilaisia tapahtumia ympäri Suomea. Tapahtumat tuovat yhteen ihmisiä, jakavat tietoa ja mahdollistavat hyviä kohtaamisia.

Salon Reumayhdistys ry on tehnyt ansiokasta työtä Salon seudun reumasairaiden ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden hyväksi jo 40 vuoden ajan. Yhdistys kuuluu Salon suurimpiin potilas- ja vammaisyhdistyksiin. Toiminta on tuonut apua, iloa ja turvaa. Yhdistys on tukenut sairastuneita esimerkiksi kuntoutustoiminnalla ja järjestämällä yhteistä toimintaa vesivoimisteluryhmistä rivitanssiin.

Onnittelen Salon Reumayhdistystä sen 40-vuotistaipaleesta ja kiitän työstänne reumasairaiden ja muiden tuki- ja liikuntaelinsairaiden hyväksi. Samalla toivotan kaikille hyvää valtakunnallista reumaviikkoa!”

Lokakuinen Reumaviikko on Reumaliiton oma perinne, jolloin 1947 perustettu liitto ja sen aluetoimikunnat ja yhdistykset järjestävät ympäri maata runsaasti alueellisia ja paikallisia tapahtumia. Perjantaina 12.10.2018 vietetään Maailman reumapäivää, joka kannustaa reuma- ja tuki- ja liikuntaelinsairaita hyvään ja terveelliseen elämään.

Video: Aina se ei näy päällepäin