Hallituksen budjettiriihessä parannuksia sairastuneille

27.9.2019

Rinteen hallitus budjetoi ensimmäisessä budjettiriihessään rahaa nopeampaan hoitoon pääsyyn ja 0,7:n hoitajamitoituksen toteutumiseen. Sosiaaliturvaan sekä sosiaali- ja terveyspalveluihin on tulossa parannuksia.

Hallitus käsitteli budjettiriihessä 18.9. useita teemoja, jotka koskevat sairastamista. Mikäli hallituksen budjettiriihen päätökset toteutuvat suunnitelman mukaisesti, sairastunut pääsisi jatkossa kiireettömään hoitoon seitsemän päivän sisällä hoidon tarpeen arvioinnista.

Vanhusten tehostettuun palveluasumiseen kaavaillaan 0,7:n henkilöstömitoitusta. Hallitus aikoo myös kehittää omaishoitoa ja kotihoitoa.

Hallitus käynnistää laajan hankkeen peruspalvelujen vahvistamiseksi. Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus -ohjelman tarkoituksena on kehittää nykyisestä terveyskeskuksesta laaja-alainen sosiaali- ja terveyskeskus. Ohjelmassa palvelujen yhteistyötä, laatua ja saatavuutta parannetaan.

Perusturvaan eli vähimmäismääräiseen kuntoutusrahaan, sairaus- ja vanhempainpäivärahoihin sekä työttömyysturvan peruspäivärahaan ja työmarkkinatukeen tehdään 20 euron korotus.

Edellisen hallituksen säätämä aktiivimalli ja sen leikkurit on tarkoitus lakkauttaa 1.1.2020 alkaen. Tämä parantaisi työttömyysturvan tasoa myös niille, jotka eivät ole esimerkiksi sairauden takia pystyneet aktiiviehtoa täyttämään. Hallitus käynnistää osatyökykyisille suunnatun työkykyohjelman sekä työn ja työhyvinvoinnin kehittämisohjelman.

Työllisyyspaketin avulla yhä useampi osatyökykyinen ja pitkäaikaistyötön pääsee osalliseksi yhteiskuntaan työpaikan, koulutuksen tai hänelle räätälöidyn palvelun kautta. Työnhaun palveluista tulee entistä yksilöllisempiä. Palkkatuki myös uudistuu ja sen määrää lisätään.

Budjettiesitys julkaistaan samanaikaisesti julkisen talouden suunnitelman kanssa 7. lokakuuta. Eduskunnan hyväksyttäväksi se tulee joulukuussa.

10.10.2019
Reumaliitto tapasi päättäjiä eduskunnassa.
7.10.2019
Reumaviikon avajaisia ja 70-vuotiasta Kalajokilaakson
2.10.2019
Liikunta on avainasemassa osteoporoosin ehkäisyssä ja taudin etenemisen hidastamises