Geokätköily on Reumaliiton juhlavuoden uutuusliikuntalaji - mukaan ehtii vielä!

27.9.2017

Reumayhdistysten geokätköilyprojektin kunnianhimoinen tavoite on luoda juhlavuoden kunniaksi 70 geokätköä.

Jos olet joskus nähnyt jonkun kopeloimassa sillan kaiteita, kumartelemassa tien vieressä tai kurkistelemassa ylös puuhun ilman näkyvää syytä, kyseessä saattaa hyvinkin olla geokätköharrastaja etsimässä kätköä.

Geokätköilyn perusidea on yksinkertainen. Lajin harrastajat ovat kätkeneet maastoon eri näköisiä ja kokoisia rasioita, joita muut etsivät koordinaattien ja vihjeiden perusteella. Rasian eli kätkön sisällä olevaan lokiin merkitään oma nimimerkki ja löytöpäivämäärä. Kätkö palautetaan samaan paikkaan seuraavia etsijöitä varten.

Kätköjä on maailmanlaajuisesti jo kolme miljoonaa. Niitä on erilaisia: peruskätköjä, multikätköjä ja mysteerikätköjä. Vaikeusasteet vaihtelevat. Etsiminen pyritään aina tekemään asiaan vihkiytymättömiltä, harrastajatermein sanottuna jästeiltä, huomaamatta. Kätköily yhdistää liikettä ja ulkoilua, mutta vaatii myös hoksottimia.

Geokätköilyprojektilla lisää liikettä

Loppukeväästä käynnistyneen Reumaliiton ja Novartiksen geokätköilyprojektin tarkoitus on lisätä niin jäsenten kuin läheistenkin liikkumista. Projekti käynnistyi koulutuksilla, joissa opittiin lajin perusteet. Oulussa, Mikkelissä ja Helsingissä järjestettyihin koulutuksiin osallistui lähes 50 kätköilystä kiinnostunutta yhteensä 22 reumayhdistyksestä.

Projekti käynnistyi kolmella koulutuksella, joissa opittiin lajin perusteet.

Idea on, että kun kätköjen etsimisestä on kertynyt jonkin verran kokemusta, kätköjä aletaan luoda myös itse. Yhteiseksi tavoitteeksi asetettiin luoda Reumaliiton juhlavuoden kunniaksi 70 kätköä eri puolille Suomea. Reumayhdistysten tekemät kätköt tunnistaa Reumageo-alkuisesta nimestä.

Mukaan harrastamaan ennättää vielä, sillä Reumageo-koulutuksia on tarkoitus jatkaa ensi vuonna. Lisätietoja antaa liikuntasuunnittelija Tinja Saarela, p. 040 821 5567, tinja.saarela@reumaliitto.fi.

Miten alkuun geokätköilyssä?

• Lajin aloittamiseen tarvitaan käytännössä GPS-paikannusta hyödyntävä laite, kuten älypuhelin, sekä oma tili geocaching-palvelussa kätköjen kirjaamiseen. Ota varmuudeksi kätköretkelle mukaan myös oma kynä.
  • Geocaching.com -sivustolta löydät ohjeet, kätköt ja käytännössä kaiken olennaisen geokätköilystä, myös suomeksi.
  • Hyödylliset ladattavat sovellukset, joiden avulla kätköjä voi etsiä: Geocaching ja c:geo.

Lue myös

5.12.2019
Vaihdevuodet voivat olla viheliäiset tai vaivattomat.
30.9.2019
Pienet arkiset teot auttavat pitämään mielen hyvinvointia yllä.
12.12.2018
Ole mukana auttamassa – ilahduta aineettomalla lahjalla!

Syksyn 2019 suorilla luennoilla Reumaliiton Facebook -sivuilla reumatologi Antti Puolitai
Turku
Reumaliiton jäsenyhdistysten ja perheiden v
Iisalmi
Tule mukaan pelaamaan tuttuja lautapelejä liikunnallisina versioina.
Turku
Reumaliiton jäsenyhdistysten ja perheiden iloinen vesiliikuntapäivä.