Ensitietoa reumasairauksista nuorille

15.5.2018

Reumaliitto on julkaissut ensitietoesitteen 13–17 vuotiaille nuorille, jotka ovat juuri saaneet tietää sairastavansa jotakin reumasairautta. Enskaksi nimettyyn vihkoseen on koottu tietoa, joka auttaa sopeutumaan uuteen tilanteeseen.

Reumalääkärin kirje kertoo, miksi lääkkeiden säännöllinen ottaminen on tärkeää ja mitä omasta diagnoosista kannattaa muutenkin tietää. Vertaistukea ja -tietoa löytyy kirjeistä, joissa itse reumaa nuorena sairastaneet kertovat kokemuksistaan ja tunnoistaan.

Ravitsemusterapeutti antaa nuorille suunniteltuja ravitsemusvinkkejä, jotka auttavat pitämään itse huolta terveellisestä syömisestä. Vinkit muistuttavat myös, että tulehdukset kuluttavat energiaa tavallista enemmän. Helpot vinkit välipalaan auttavat pitämään yllä itselle mieluisaa, terveellistä ruokavaliota.

Vinkkejä on tarjolla myös liikuntaan. Kuntosaliharjoittelua varten esitteessä on kahdeksan liikkeen sarja, joka parantaa lihaskuntoa. Ohjeet löytyvät myös kaverijumppaan ja venyttelyyn, joita voi tehdä missä vain.

Enska-esitteen kansi

24.5.2018
Asahi on Suomessa kehitetty terveysliikuntamuoto, jossa on mukana itämaisia elementt
1.2.2018