Elokuvanteosta vauhtia tulenuorten vaikuttamiseen

12.12.2011

Tuki- ja liikuntaelinsairaiden nuorten mielestä on tärkeintä poistaa nuorten keskinäistä eriarvoisuutta ja työelämän asettamia epärealistisia vaatimuksia.

Yhteiskuntatakuun yläikärajoihin on saatava pitkäaikaissairaille nuorille kaksi vuotta lisäaikaa. Keskeisintä on vaikuttaa työnantajien asenteisiin. Nuoret näkevät sosiaalisen median itselleen sopivimmaksi vaikuttamisen välineeksi.

Suomen Reumaliitto järjesti 10.-11. joulukuuta tulenuorten valtakunnallisen tapaamisen osana opetus- ja kulttuuriministeriön tukemaa Tulenuori.fi -hanketta. Hankkeen tavoitteena on tarjota tietoa ja vertaistukea verkossa Tulenuori.fi -sivustolla, joka on nuorten oma kohtauspaikka. Sivusto on osa Suomen nuorten tieto- ja neuvontapalveluverkostoa.

Viikonlopputapaamisen vaikuttamistyöpajassa nuoret valmistelivat  vaikuttamisaiheita ja valmentautuivat keinoihin, joilla  nuorten ääni saadaan kuuluviin. Työn alla on nuorten yhdessä koostama filmi, jonka traileri kuvattiin viikonloppuna. Elokuvatuottaja Oskari Huttu viritti nuoria aiheeseen Oma elokuva itseilmaisun välineenä ja kertoi omasta työstään elokuva-alalla.  Keväällä tulenuoret tapaavat kansanedustajia ja vievät heille nuorten oman vaikuttamisviestin. Suomen Reumaliitto  järjestää kesäkuussa 18-29-vuotiaille nuorille kesäleirin Lappajärven Kivitipussa.

Nuorten tapaamisessa valittiin Tulenuori.fi-hankkeen uusi ohjausryhmä:

·       puheenjohtaja: Emmi Myöhänen

·       Jäsen: Henri Paappanen

·       Jäsen: Satu Hasanen

·       Jäsen: Hanna Jantunen

·       Jäsen: Mimmi Kyrö

·       Jäsen: Elina Eklund

·       Jäsen: Minna Johansson

·       Varajäsen: Liisa Jokinen

·       Nuorisoyhteistyö Seitin edustaja: Kalle Jokinen

Tulenuorten valtakunnallliset treffit järjestettiin  Espoon Hanasaaren suomalais-ruotsalaisessa kulttuurikeskuksessa. Innokkaita osallistujia oli eri puolilta Suomea yhteensä 30.

www.tulenuori.fi

Lisätietoja: järjestösuunnittelija Arja Kahelin