Reumatroppi – hyvinvointia ja hauskanpitoa porukalla

Mitä jos kokeilisit tänään jotain uutta?

Hyvinvointi koostuu arjen pienistä teoista. Reumatroppi-toiminnassa etsitään ja kokeillaan tapoja edistää omaa hyvinvointia ja terveyttä mukavassa vertaisporukassa.

Vihreisiin Reumatroppi-liiveihin pukeutuneita ihmisiä kävelemässä metsätiellä. Etualalla rollaatorin ja sauvojen kanssa kävelevät ihmiset.

Reumatroppi-toiminnan tarkoituksena on edistää reuma- tai muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastavien henkilöiden hyvinvointia ja kykyä pärjätä sairautensa kanssa. Toiminnan keskiössä on yhdessäolo ja mukava yhteinen tekeminen. Samalla mukaan voi tarttua uusia oivalluksia, innostusta ja ystäviä.

Reumatroppi-hanketta (2020–2023) rahoitti Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus STEA.

Mitä Reumatroppi-ryhmässä tapahtuu?

Reumatroppi-ryhmätoiminnassa on kyse mukavasta yhdessäolosta ja innostavasta tekemisestä hyvinvoinnin parissa. Ryhmäläiset tapaavat säännöllisesti Reumaliiton kouluttaman vertaisohjaajan johdolla käsittelemään vaihtuvaa terveys- tai hyvinvointiteemaa ja tekevät sitten yhdessä erilaisia tehtäviä sisällä ja ulkona.

Ryhmäkerran aluksi ohjaaja esittelee käsittelyssä olevan teeman tutkittuja hyvinvointivaikutuksia valmiin tekstin avulla. Sitten ryhmäläiset pääsevät keskustelemaan ja vaihtamaan kokemuksiaan aiheesta. Teemoja ovat esimerkiksi musiikki, luontokosketus, kirjallisuus, luovuus, tasapaino, vapaaehtoisuus, kuvataide, liikkuvuus ja terveellinen ravitsemus.

Teemaan tutustumisen jälkeen tehdään yhdessä siihen liittyvä hauska tehtävä. Tehtävissä löytyy valinnan varaa jokaiseen makuun: mukana on mm. tietovisoja, leikkimielisiä joukkuekisoja, muistin harjoittamista, jumppaa, paikallisiin mahdollisuuksiin tutustumista ja luovaa heittäytymistä. Tapaaminen huipentuu yhteiseen ulkoiluhetkeen. Ulkona voidaan kokeilla valmiiksi annettua ryhmätoimintaa tai esimerkiksi tutustua paikallisiin kulttuuri- ja luontokohteisiin.

Halutessaan ryhmänohjaaja voi tulostaa ryhmäläisille kotiin itsenäisen tehtävän, jota tehdään seuraavaan tapaamiseen asti. Tehtävän avulla hyvinvointiteema pysyy paremmin mielessä ja kiinnittyy osaksi omaa arkea ja elämää. Kun tehtävää tekee kumppanin, lastenlasten tai ystävän kanssa, moninkertaistuu hyvinvointikin! Tehtävän herättämiä ajatuksia ja oivalluksia voidaan jakaa muiden ryhmäläisten kanssa esimerkiksi WhatsAppissa ennen seuraavaa tapaamista.

Reumatropissa toiminnallisuus on pääosassa: omista asioista ei ole pakko puhua, jos ei halua, ja hauska yhteinen tekeminen vie taatusti ajatukset pois arjen pyörityksestä. Tarkoituksena on, että Reumatropin kautta avautuu uudenlainen näkökulma omaan lähiympäristöön ja arkisiin mahdollisuuksiin, joilla jokainen meistä voi itse pitää huolta terveydestään ja voida paremmin.

Kenelle Reumatroppi-toiminta sopii?

Reumatroppi-toiminta soveltuu kaiken ikäisille ja kuntoisille, eikä esimerkiksi liikkumiskyvyn rajoite ole este osallistumiselle. Vaikka kyse onkin ryhmätoiminnasta, on jokaisella oma henkilökohtainen matka kohti omaa hyvinvointia. Ryhmän toimintaan voi siis osallistua ilman paineita, juuri sellaisena kuin on.

Ryhmätoimintaa on myös mahdollista soveltaa täysin yhdistyksen tai ryhmän näköiseksi. Esimerkiksi kokoontumispaikkaa voidaan vaihtaa viikoittain ja hyödyntää mm. kirjastoja, ulkokuntosaleja ja retkireittejä ryhmän tapaamisissa. Ulkotehtävissä voidaan jakautua kahteen eri porukkaan, jotta jokainen pääsee liikkumaan oman kuntonsa ja vointinsa rajoissa. Myös viikkotehtäviä voi jokainen tehdä omalla tyylillään ja miettiä, mitä kullakin teemalla on annettavaa juuri omaan elämään.

Reumatropissa hyvinvointia ja terveyttä lähestytään ilon ja rennon yhteisen tekemisen kautta. Jokaisessa teemassa on jotain uutta löydettävää ja oivallettavaa, kun vain uskaltaa heittäytyä tutkimaan. Samalla avautuu mahdollisuus jakaa kokemuksia muiden kanssa ja tutustua uusiin ihmisiin. Ryhmässä on turvallista haastaa itseä ja kokeilla täysin uusiakin juttuja!

Reumatroppi-toiminnan lähtökohtia ovat toiminnallisuus, yhteisöllisyys ja maksuttomuus

Miksi troppitoiminta kannattaa?

• Omahoito on tärkeä osa terveenä pysymistä ja sairauden hoitoa ja kuntoutusta. Jokainen pystyy vaikuttamaan omaan hyvinvointiinsa pienillä arjen teoilla!
  • Yhdessä keskustelu, pohdiskelu ja tekeminen yhdistää ihmisiä toisiinsa, lievittää yksinäisyyden tunteita ja antaa uudenlaista ajateltavaa.
  • Reumatroppi tarjoaa valmiin konseptin ja materiaalin terveyttä, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä edistävän ryhmätoiminnan käynnistämiseen.
  • Uudenlainen ja monipuolinen konsepti on vetovoimatekijä ja voi houkuttaa uusia toimijoita mukaan yhdistykseen.
  • Iloinen ja aktiivinen toiminta, joka näkyy ja kuuluu paikkakunnalla, on parasta mainosta yhdistyksen tärkeälle toiminnalle.

Reumatroppi-ryhmätoiminnasta ja -materiaaleista sanottua:

”Vertaistuki on tärkeää. Ryhmästä saa paljon vinkkejä oman hyvinvoinnin tukemiseen ja motivaatio lisääntyy kun ryhmä on tukena.”

”Eri viikkojen aiheet olivat monipuolisia ja erittäin mielenkiintoisia, otti ja vei mukaansa.”

”Oli hyvin suunniteltu kokonaisuus. Tehtävät mielekkäitä, hauskoja ja monitasoisia. Sopiva löytyi itse kullekin.”

”Tää troppimatka on ollut huikea kokemus ja materiaalit ovat hyviä: asiantuntijoiden tekemiä. Arjen pieni extra, kun on troppipäivä.”

”Oikein loistava konsepti ja idea, koska iloa ja kokemusten jakamista tosiaan tarvitaan.”

”Kansion sisältö oli kirjoitettu niin lämmöllä ja lempeästi jo lukiessa tuntee toteutettavan tavoitteita.”

”Troppi kiinnittää ryhmäläiset hyvin nopeasti toisiinsa ja osallistumiseen. Kaikki osallistuvat innokkaasti eikä kokoontumiskerroilta haluta olla poissa.”

”Hyvä ja luotettava väylä lisätietoon ja motivaatioon omahoidon tueksi.”

Hyödynnä valmiit materiaalit

Reumatropin YouTube-kanavalta löydät hyvinvointiaiheisia luentoja, monipuolisesti erilaisia nivelystävällisiä liikuntavideoita ja rentoutusäänitteitä.

Reumatropin luovan toiminnan materiaalista löydät mm. kuvataide-, aisti-, improvisaatio- ja musiikkiharjoituksia. Käytä sellaisenaan tai sovella mieleiseksesi!

Reumatroppi-toiminnan logot löydät Reumaliiton kuvapankista.

Alta voit ladata ja tulostaa lyhyen esittelytekstin (suomeksi/ruotsiksi) mainostamista varten.

Täältä löydät tietoa Reumatroppi-toiminnan pääteemoista, eli liikkumisesta, kulttuurista, luonnosta ja terveellisistä elintavoista. Voit ladata ja tulostaa tietosivut ryhmällesi, yhdistyksellesi tai itsellesi.

Tänne on koottu kysymyksiä, joita usein herää Reumatroppi-toimintaan tai ryhmän käynnistämiseen liittyen. Löytyykö sinua askarruttava kysymys listalta? Jos ei, ota yhteyttä, niin selvitellään yhdessä!

• Kysymys: Mitä tarkoittaa ”troppi”?
    Vastaus: Hyvä kysymys! Troppi tarkoittaa kansankielessä lääkettä. Kuitenkin, koska Reumatropissa etsitään nimenomaan lääkkeettömiä, omahoitoa tukevia menetelmiä hyvinvoinnin ja jaksamisen tueksi, on ajatus käännetty päälaelleen tarkoittamaan hyvinvoinnin lääkkeetöntä puolta. Siis erilaisia ”luomukeinoja” pitää huolta omasta hyvinvoinnista. Loogista, eikö?
  • Kysymys: Mitä hyötyä Reumatropista on?
    Vastaus: Reumatroppi-ryhmätoiminta on tuonut osallistujille uusia ystäviä, vertaistukea ja yhteisöllisyyden tunnetta. Osallistujat ovat rohkaistuneet liikkumaan, kokeilemaan uusia asioita ja tutustumaan paremmin omaan lähiympäristöön. Yhdistyksille Reumatroppi-toiminta on tuonut uusia jäseniä ja luottamushenkilöitä. Toiminta on myös aktivoinut ja virkistänyt yhdistyksen toimintaa ja innostanut kehittämään uutta.
  • Kysymys: Mitä materiaaleja Reumatroppiin kuuluu?
    Vastaus: Reumatropin kruunun jalokivi on 30 ryhmäkertaa sisältävä ryhmätoimintamateriaali suomeksi ja 10 kerran vastaava materiaali ruotsiksi ja englanniksi. Niiden lisäksi tarjolla on muun muassa hyvinvointiaiheisia luentoja, Tiistaijumppia, 31 päivän troppihaaste, kehonhuoltovideoita ja rentoutusäänitteitä.
  • Kysymys: Mitä Reumatroppiin osallistuminen maksaa?
    Vastaus: Osallistujalle Reumatroppi-toiminta on ilmaista. Reumaliitto kouluttaa yhdistysten vapaaehtoiset maksuttomasti tehtäväänsä. Myös ryhmätoimintamateriaali on koostettu niin, että sen toteuttaminen onnistuu ilman merkittävää rahallista panostusta, pelkkiä arkipäiväisiä välineitä ja ilmaistiloja hyödyntäen. On kuitenkin yhdistyksestä kiinni, halutaanko esimerkiksi ryhmän päätteeksi käydä porukalla teatterissa tai hankkia pieniä palkintoja kisoja varten. Reumatroppi-ryhmätoiminnan kulujen kattamiseen voi myös saada rahallista tukea Opintokeskus Sivikseltä.
  • Kysymys: Voinko osallistua Reumatroppi-ryhmään, vaikka minulla on parhaillaan lääkitys?
    Vastaus: Totta kai, ja kannattaakin! Arjen pienet hyvinvointiteot täydentävät mahdollista lääkehoitoa, eivät missään nimessä korvaa sitä. Reumatropissa etsitään hyvinvoinnin aineksia omasta elämästä ja tuodaan siihen uusia puolia mm. musiikin, kirjallisuuden ja luontoelämysten kautta. Näillä on huomattavia hyötyjä esimerkiksi mielialaan.
  • Kysymys: Voinko osallistua Reumatroppiin, vaikka en jaksa kävellä pitkiä matkoja?
    Vastaus: Ehdottomasti! Jokainen osallistuu Reumatroppiin täysin omista lähtökohdistaan käsin ja haastaa itseään oman mukavuusalueensa ulkopuolelle. Reumatropissa ei ole kyse liikuntaryhmästä, eikä pienten hyvinvointihetkien takia tarvitse lähteä ns. merta edemmäs kalaan. Esimerkiksi luontoa löytyy jo omalta takapihalta, ja myös ryhmässä voidaan jakaantua pienempiin porukoihin, joissa jokainen pääsee kulkemaan omaa tahtiaan.
  • Kysymys: Pitääkö minulla on reumasairaus osallistuakseni Reumatroppiin?
    V
    astaus: Ei suinkaan. Vaikka Reumatroppi-ryhmätoimintamalli ja -materiaalit on kehitetty Reumaliitossa nimenomaan reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastavien henkilöiden hyvinvoinnin edistämiseen, liikkumisesta, luonnosta, kulttuurista ja terveellisistä elintavoista hyötyvät ihan kaikki! Yhdistys päättää loppupeleissä mahdollisista osallistumisen kriteereistä.
  • Kysymys: Onko Reumatroppi vain yli 65-vuotiaiden juttu?
    Vastaus: Ei ole. Reumatroppi-toiminnan teemat soveltuvat kaikenikäisille ja itse asiassa, mitä aikaisemmin aloittaa huolehtimaan omasta terveydestä ja hyvinvoinnista, sen parempi!
  • Kysymys: Mistä saan Reumatroppi-ryhmätoimintamateriaalin?
    Vastaus: Koulutetut Reumatroppi-ohjaajat ja muut toiminnan käynnistämisestä kiinnostuneet saavat ryhmätoimintamateriaalin Reumaliitosta.
  • Kysymys: Voiko ryhmän kanssa tehdä muutakin kuin materiaalissa lukevia juttuja?
    Vastaus: Kyllä vain! Ryhmätoimintamateriaali on tarkoitettu ryhmänohjaajan tueksi ja inspiraation lähteeksi. Tärkeä osa reumatroppitoimintaa on kuitenkin myös tutustuminen oman paikkakunnan mahdollisuuksiin, ja siihen ei materiaalissa pystytä antamaan seikkaperäisiä ohjeita. Reumatroppi-ryhmät ovat käyneet esimerkiksi museokierroksilla, luontokohteissa, kirjastossa, hevostallilla, teatterissa ja eksoottisessa ruokapaikassa. Vain taivas on rajana!
  • Kysymys: Mikä on paras Reumatroppi-ryhmän koko?
    Vastaus: Tämä on makuasia. Reumatropissa pienimmät ryhmät ovat olleet nelisen henkilöä ja isoimmat jopa yli 20 henkilöä. Riippuu kuitenkin, millaista toimintaa ryhmässä toteutetaan. Yleisesti hyvänä ryhmäkokona pidetään ryhmää, jossa on 6-8 henkilöä. Tällöin ohjaajalla riittää aikaa huomioida jokainen tasavertaisesti ja keskustelu on helpompaa. Laatu korvaa myös usein määrän, eikä ryhmää käynnistäessä kannata katsoa liiaksi pelkkään osallistujamäärään.
  • Kysymys: Voinko hyödyntää Reumatroppi-materiaalia muissa yhdistykseni ryhmissä?
    Vastaus: Kyllä maar! Vaikka suosittelemmekin Reumatroppi-ryhmän perustamista, materiaali toimii erinomaisesti myös esimerkiksi jäseniltojen ohjelmana, liikunta- ja ulkoilupäivissä, hallituksen kokousten virkistyksenä ja jäsenistön aktivoimisessa. Materiaalia on myös hyödynnetty esimerkiksi vertaistukiryhmissä ja diagnoosikohtaisissa (mm. fibromyalgia, SLE) tapaamisissa.
  • Miksi kannattaa aloittaa yhdistyksen oma Reumatroppi-ryhmä?
    Vastaus: Reumatroppi-ryhmän aloittaminen kannattaa monestakin syystä: Reumaliitto tarjoaa yhdistyksen vapaaehtoisille maksuttoman koulutuksen ja tukea, neuvoja ja apua ohjaamiseen. Valmiit materiaalit säästävät aikaa ja vaivaa, kun toimintaa ja teemoja ei tarvitse keksiä alusta alkaen itse. Reumatroppi on uusi ja innostava ryhmätoiminnan muoto, joka voi tuoda täysin uusia jäseniä mukaan yhdistykseen ja myös nostaa yhdistyksen tärkeän työn näkyvyyttä paikkakunnalla.
  1. ”Ei minulla ole reumaa, voinko tulla ryhmään? Reumatroppi-toiminnassa ei diagnooseja kysellä. Ryhmät on kehitetty reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville henkilöille, mutta soveltuvat erinomaisesti kenelle tahansa omasta hyvinvoinnistaan kiinnostuneelle.
  2. ”Olen niin huonokuntoinen, en jaksa lähteä liikkumaan.” Reumatroppi-toiminta soveltuu kaiken kuntoisille. Ryhmissä on mukana myös kävelysauvoilla, rollaattoreilla ja pyörätuolilla liikkuvia osallistujia. Ryhmän ulkoiluosuus voidaan suunnitella niin, että osa porukasta lähtee pidemmälle ja osa porukasta suorittaa tehtäviä lähempänä. Meille on tärkeää, että kaikki pääsevät liikkeelle omalla tavallaan!
  3. ”Minä käytän lääkkeitä. En voi tulla mukaan ryhmään, jossa käytetään lääkkeettömiä menetelmiä.” Lääkkeettömät menetelmät ryhmässä ovat liikkumiseen, luontoon ja kulttuuriin liittyviä tekoja, joita tehdään mahdollisen lääkehoidon tukena. Ne eivät suinkaan korvaa lääkitystä, eikä ole tarkoituskaan. Kaikki hyötyvät luomutropeista!
  4. ”En minä osaa laulaa, enkä taiteilla.” Eivät osaa monet muutkaan, eikä se haittaa! Kulttuuri ja taide kuuluvat kaikille, ja Reumatroppi-ryhmän ideana on nimenomaan kokeilla uusiakin asioita.
  5. ”Olen aina inhonnut liikuntaa, enkä halua mihinkään liikuntaryhmään.” Reumatroppi-ryhmät eivät ole liikuntaryhmiä. Liikettä ja ulkoilua tulee tehdessä kivoja tehtäviä, ja peruskoulun liikuntamuistot voit unohtaa liikuskellessasi ryhmän kanssa ilman suorituspaineita.
  6. ”En osaa käyttää tietokonetta enkä älypuhelinta tai WhatsAppia.” Ryhmään voi tulla ilman minkäänlaista digiosaamista tai -laitteita. Jos sinulla kuitenkin on älypuhelin, niin troppiryhmän yhteinen WhatsApp-ryhmä on hyvä motivaattori ryhmäkertojen välilläkin, ja sitä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Tähän saat apua ryhmänohjaajilta.
  7. ”En minä halua tässä iässä enää mitään kotiläksyjä.” Viikkotehtävät ovat kivoja hyvän mielen tehtäviä, joiden avulla pääset luovasti soveltamaan viikon teemaa ja etsimään lähiympäristöstäsi siihen liittyviä asioita. Hyvän olon teot ja valinnat syntyvät jokaisena päivänä ja auttavat sinua voimaan hyvin!

Kouluttaudu vapaaehtoiseksi Reumatroppi-ohjaajaksi

Reumatropin ryhmätoiminta on vapaaehtoisten vertaisohjaajien vetämää, iloista ja rentoa toimintaa paikallisissa reuma- ja tules-yhdistyksissä tai valtakunnallisesti verkossa. Ryhmänohjaajalta ei vaadita erityistaitoja tai tutkintoja – riittää, että on itse kiinnostunut voimaan hyvin ja halukas innostamaan myös muita löytämään omia hyvinvoinnin lähteitään.

Vapaaehtoiset saavat Reumaliitolta maksuttoman koulutuksen, jossa käydään läpi Reumatroppi-toiminnan lähtökohtia ja materiaaleja sekä ohjaajan tehtäviä. Koulutuksessa jaetaan myös muilta ryhmiltä opittuja vinkkejä ja hyviä käytänteitä esimerkiksi mainostamiseen, tiloihin, toteutukseen tai ryhmätilanteisiin liittyen. Ryhmänohjaajia on lähtökohtaisesti hyvä olla kaksi per yhdistys, jotta ohjaajat saavat tukea toisistaan ja voivat jakaa vastuuta.

Reumatroppi-ohjaajan apuna, tukena ja inspiraation lähteenä toimii valmis Reumatroppi-ryhmätoimintamateriaali. Kirjallinen materiaali sisältää 30 täysin valmista ryhmätoimintakertaa vaihtuvine teemoineen. Materiaali on rakennettu niin, että kuka tahansa pystyy vetämään sen avulla ryhmäkerran ilman aiempaa kokemusta ryhmänohjauksesta. Ryhmätoimintamateriaalin lisäksi on olemassa runsaasti video- ja muuta materiaalia, jota voi hyödyntää ryhmän kanssa. Reumatroppi-toiminnassa kaikenlainen kokemus nähdään arvokkaana, ja niinpä sekä ohjaaja että ryhmäläiset voivat vapaasti maustaa materiaalia myös omilla ideoillaan ja inspiroitua kehittämään uutta tekemistä ja toimintaa!

Koulutuksen jälkeen

Koulutetut Reumatroppi-ohjaajat voivat aloittaa oman Reumatroppi-ryhmänsä omalla paikkakunnallaan tai verkossa. Ennen ryhmän käynnistymistä on hyvä miettiä ainakin ryhmän toteutusmuotoa, ajankohtaa ja kokoontumispaikkaa:

• Reumatroppi-toimintaa voi toteuttaa kasvokkain, verkossa tai näiden yhdistelmänä. Kukin ryhmä voi päättää itse, miten, missä ja milloin ryhmä kokoontuu. Kokoontumisia on myös järjestetty onnistuneesti vaihtuvissa julkisissa paikoissa, kuten kirjastoissa ja museoissa.
  • Reumatroppi-toiminta sopii kaiken ikäisille ja kuntoisille osallistujille. Toimintaa ei siis tarvitse rajata esimerkiksi tiettyyn ikäryhmään tai diagnoosiin, jos yhdistys ei itse niin halua. On kuitenkin hyvä pohtia etukäteen, minkä kokoista ryhmää tavoitellaan ja mistä osallistujat löydetään.
  • Monikanavainen mainostaminen on todettu toimivaksi monissa yhdistyksissä. Mainostaa voi esimerkiksi paikallislehdessä, somessa ja muissa yhdistyksen tapaamisissa. Usein tehokkain keino saada osallistujia lähtemään mukaan toimintaan on kysyä heiltä suoraan kasvokkain tai puhelimessa.
  • Jotta ryhmäytyminen saadaan parhaiten käyntiin ja toimintaan syntyy jatkuvuutta, suosittelemme kokoontumaan viikoittain tai ainakin kahden viikon välein. Näin ryhmäläiset vielä muistavat viikkotehtävät, omat tavoitteensa ja toisensa ja ryhmästä muodostuu yhtenäinen matka.

Jäikö jokin mietityttämään?

Lisätietoja toiminnasta antavat:

• Sini Hirvonen, sini.hirvonen@reumaliitto.fi (ryhmänohjaus ja vapaaehtoistoiminta)
  • Kirsi Kaipainen-Pyykkö, kirsi.kaipainen-pyykko@reumaliitto.fi (ryhmätoiminnan teemat)
  • Eeva Säilä, eeva.saila@reumaliitto.fi (luovan toiminnan materiaali)

Ota rohkeasti yhteyttä!

Kaksi naista jumppaa ulkona sauvakävelysauvoja välineenä käyttäen. Päällä punaiset toppatakit ja vihreät liivit.