Reumanuoret liikkumaan -hanke

Reumanuoret liikkumaan

Jotta jokaisella lapsella ja nuorella olisi mahdollisuus liikkua itselleen mielekkäällä tavalla.

Reumanuoret liikkumaan on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja Suomen Reumaliiton koordinoima hanke (2021–2022). Hankkeen tarkoituksena on tukea reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastavien kouluikäisten (7–18v.) lasten ja nuorten mahdollisuuksia liikkua itselleen mielekkäällä tavalla. Tavoitteena on innostaa lapsia ja nuoria liikkumaan, lisätä positiivisia kokemuksia liikuntatilanteista ja vahvistaa tunnetta ryhmään kuulumisesta sairaudesta tai liikuntarajoitteesta huolimatta. Lisäksi hankkeella  tuetaan eri tahojen valmiuksia huomioida lasten ja nuorten tarpeita liikuntatilanteissa.

Hankkeessa luodaan esimerkkejä eri liikuntalajien soveltamismahdollisuuksista videosarjan muodossa. Videoiden tarkoituksena on innostaa ja rohkaista kokeilemaan uusia tapoja liikkua sekä auttaa soveltamaan jo tuttuja lajeja sairauden edellyttämällä tavalla. Videoita voivat hyödyntää niin lapset, nuoret, perheet kuin ammattilaisetkin.

Reumaliiton maskotti Puppana-pupu istuu penkillä syksyisessä maisemassa.

Ajankohtaista

• Tervetuloa Reumaviikon Webinaareihin! Maanantaina 10.10. klo 14 alkavassa webinaarissa mahdollisuus kuulla lisää Reumanuoret liikkumaan -hankkeesta ja sen materiaaleista. Webinaari on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Webinaarin kesto on noin 45 minuuttia. Ilmoittaudu mukaan 9.10. mennessä täältä.

Lataa webinaarimainos (pdf).

• Reumanuoret liikkumaan -hankkeen videot on julkaistu! Löydät ne tältä sivulta sekä Reumaliiton Youtube-kanavalta. Annathan palautetta videoista tämän linkin kautta  ja osallistu samalla liikunnallisten tuotepalkintojen arvontaan!

•  Hankkeen sivuilla julkaistaan pian liikunnanopettajille, valmentajille ja ohjaajille suunnattu materiaali, jossa perustietoa lastenreumasta ja liikunnasta sekä siitä, millaisin keinoin lapsen tai nuoren osallistumista liikuntatilanteisiin voidaan tukea.

Reumanuoret liikkumaan - PADEL

Reumanuoret liikkumaan - UINTI

Reumanuoret liikkumaan - CHEERLEADING

Reumanuoret liikkumaan - BEACH VOLLEY

Reumanuoret liikkumaan - FRISBEEGOLF

Reumanuoret liikkumaan - LIHASKUNTOHARJOITTELU

Reumanuoret liikkumaan - ALKULÄMMITTELY

• Lisää oheismateriaalia tulossa pian!

• 16.3.2022 vietettiin Keltaisen nauhan päivää, joka muistuttaa arkiliikunnan merkityksestä. Reumanuoret liikkumaan -hanke haastaa sinut nappaamaan kuminauhan käteen ja kokeilemaan 30 sekunnin Jumppakumppa-haastetta! Katso esimerkkisuoritus videolta.
  • Nurekatiimin Tiktok-tililtä (@nurekatiimi) löydät Reumanuoret liikkumaan -tanssihaasteen. Videolla Emma ja Kati näyttävät mallia, JVG:n Liike on lääke biisin tahtiin, mutta sinä voit tehdä tanssista oman versiosi ja jakaa sen hashtagilla #reumanuoretliikkumaan. Tanssin koreografian on tehnyt Kati Koivisto.
  • Kati ja Emma poseeraavat Tiktok-tanssivideon päätteeksi.

Liikkuminen kuuluu jokaiselle lapselle ja nuorelle

Jokaisella lapsella ja nuorella on oikeus liikkumiseen. Erityisesti lapsilla on luontainen tarve liikkua ja suurin osa päivän liikkumisesta kertyykin omaehtoisen liikkumisen, kuten erilaisten leikkien ja pelien, kautta. Liikkuminen ja fyysinen aktiivisuus tukee lapsen ja nuoren tervettä kasvua ja kehitystä, myös silloin kun taustalla on reuma- tai muu tuki- ja liikuntaelimistön sairaus.

Liikkumisella voidaan vaikuttaa fyysisen kunnon eri osatekijöihin ja ylläpitää mm. lihasten ja nivelten toimintakykyä. Lisäksi liikkumisella on tärkeä merkitys psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin näkökulmasta. Iloiset, yhteiset liikuntahetket ystävien kanssa kehittävät vuorovaikutustaitoja ja luovat tunteen ryhmään kuulumisesta. Onkin tärkeää, että lapsen ja nuoren lähipiiri ja kasvuympäristö kannustavat liikkumiseen ja luovat monipuolisia mahdollisuuksia liikkumiselle.

Lasten ja nuorten liikkumissuositus

7–17 -vuotiaille lapsille ja nuorille suositellaan monipuolista, reipasta ja rasittavaa, liikkumista vähintään 60 minuuttia päivässä.  Liikkuminen voi koostua useasta yksittäisestä hetkestä. Lisäksi pitkäkestoista paikallaanoloa tulisi tauottaa.

Liikkumisessa on tärkeää huomioida yksilölliset tekijät ja ikä. Tämä on erityisen tärkeää lapsen ja nuoren kohdalla, jolla on lastenreuma tai muu tule-sairaus. Tarjoamalla lapselle mahdollisuuksia liikkumiselle ja kokeilemalla erilaisia liikuntamuotoja, on mahdollista löytää lapselle mieluisin ja sopivin laji. Yhdessä liikkumalla luodaan positiivisia kokemuksia ja muistoja liikkumisesta, ja rakennetaan pohjaa liikunnalliselle elämäntavalla sairaudesta ja toimintarajoitteista riippumatta.

• Tutustu tarkemmin UKK-instituutin lasten ja nuorten liikkumissuosituksiin täältä.

Teksti: Kirsi Kaipainen-Pyykkö (päivitetty 24.5.2022)

Liikunnanopettajien vinkkejä tule-oireiden huomioimiseen

Vinkit kerätty Liikunnan ja terveystiedon opettajien LIITO ry:n opintopäiviltä 2022, jonka näyttelyssä Reumanuoret liikkumaan -hanke oli esillä.

• Nivelille lempeä alkulämmittely, joka soveltuu koko porukalle. Yhteenkuuluvuuden tunne vahvistuu, kun kaikki voivat osallistua.
  • Esim. istumalentopallo rullien päällä.
  • Tanssissa tehdään koreografia siten, että on mahdollista valita kahdesta vaihtoehdosta (ylä- tai alarooli. Jokaisella on mahdollisuus valita itselle sopivampi vaihtoehto ja lopputulos on upea!
  • Erilaiset lempeät  liikkuvuusharjoitteet
  • Jos on harjoite/peli, voi valita eritasoisen ryhmän päivän kunnon mukaan.
  • Järjestetään paralajitunti: kokeillaan erilaisia paralajeja ja samalla on mahdollisuus tutustua uusiin liikuntamuotoihin. Mahdollisuus myös muokata sääntöjä tutuista lajeista, esimerkiksi sähly, jossa ei saa juosta.
  • Kiinnitetään huomiota suoritustekniikoiden opettamiseen
  • "Amputaatiopeli": arvotaan noppaa heittämällä jokin liikerajoite, jonka mukaan pelataan.  Esimerkiksi kaikki pelaavat koripalloa ilman vasenta kättä.
  • Innostamista vesiliikuntaan ja kuntosalille
  • Pallon heitto + kiinniotto erilaisilla palloilla
  • Tsempparina ja apuopena toimiminen tarvittaessa
  • Ole kuulolla, ota puheeksi oppilaan sen hetkinen tilanne. Välitä! Perustan opetukseni siihen jonkun viisaan sloganiin: "Eivät he välitä, mitä sinä tiedät, jos he eivät tiedä, että välität."

Vinkkejä

Lisätietoja hankkeesta

Reumanuoret liikkumaan -hankkeeseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä hanketta koordinoivaan järjestösuunnittelijaan Heta Rissaseen, heta.rissanen@reumaliitto.fi, p.0447841777.

Liikunta-asioissa voit ottaa yhteyttä myös liikunnan ja terveyden asiantuntijaan Kirsi Kaipainen-Pyykköön, kirsi.kaipainen-pyykko@reumaliitto.fi.

9.5.2022
Onni Ryynänen kertoi 5-vuotiaana isälleen, että hänestä tulee jalkapalloilija.
23.4.2022
Bosnia-Hertsegovinan ja Montenegron rajalla on vuori nimeltä Maglić.
10.3.2022
Lemmikki voi parantaa ihmisen hyvinvointia, mutta mikään automaatti se ei ole.
12.2.2022
Teini-iässä elämääni tuli mukaan jotain, mitä en osannut odottaa, sairaus nimeltä sy

Tervetuloa liikuntavastaavien etätreffeille!
VERTAISTUKEA LAPSILLE JA PERHEILLE – Mahdollisuus luoda uutta ja paljon to
Nuorten Camp on peruttu vähäisen osallistujamäärän vuoksi.
Verkkotapahtuma
Reumaviikkoa vietetään 9.-15.10. teemalla Sairaan hyvä hoitopolku.