Reumanuoret liikkumaan -hanke

Reumanuoret liikkumaan

Jotta jokaisella lapsella ja nuorella olisi mahdollisuus liikkua itselleen mielekkäällä tavalla.

Reumanuoret liikkumaan on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama ja Suomen Reumaliiton koordinoima hanke (2021-2022). Hankkeen tarkoituksena on tukea reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastavien kouluikäisten (7–18v.) lasten ja nuorten mahdollisuuksia liikkua itselleen mielekkäällä tavalla. Tavoitteena on innostaa lapsia ja nuoria liikkumaan, lisätä positiivisia kokemuksia liikuntatilanteista ja vahvistaa tunnetta ryhmään kuulumisesta sairaudesta tai liikuntarajoitteesta huolimatta. Lisäksi hankkeella  tuetaan eri tahojen valmiuksia huomioida lasten ja nuorten tarpeita liikuntatilanteissa.

Hankkeessa luodaan esimerkkejä eri liikuntalajien soveltamismahdollisuuksista videosarjan muodossa. Videoiden tarkoituksena on innostaa ja rohkaista kokeilemaan uusia tapoja liikkua sekä auttaa soveltamaan jo tuttuja lajeja sairauden edellyttämällä tavalla. Videoita voivat hyödyntää niin lapset, nuoret, perheet kuin ammattilaisetkin. Videot on tarkoitus toteuttaa ja julkaista kevään 2022 aikana.

Reumaliiton maskotti Puppana-pupu jääkiekkomaalivahtina.

Ajankohtaista

• Vastausaika hankkeen alkukartoituskyselyyn on päättynyt. Kyselyllä kartoitettiin kohderyhmän kokemuksia liikuntatilanteista ja tarpeita sekä toiveita liikuntalajien soveltamiseen liittyen. Kysely oli suunnattu 7–18-vuotiaille reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville tai tule-oireileville lapsille ja nuorille sekä heidän vanhemmilleen. Kiitos kaikille kyselyyn vastanneille!

• Etsimme vapaaehtoisia lapsia ja nuoria hankkeen liikunnallisiin lajivideoihin. Liikkujiksi videoille haetaan ensisijaisesti 7–18-vuotiaita lapsia ja nuoria, jotka sairastavat reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia. Jos sinä tai lapsesi olisit vapaaehtoinen esiintymään videolla, niin olethan yhteydessä sähköpostitse, niin kerromme lisää. Yhteydenotot osoitteeseen: heta.rissanen@reumaliitto.fi . Alle 18-vuotiailta videoilla esiintymiseen vaaditaan huoltajan suostumus.

Vinkkejä

Lisätietoja hankkeesta

Hankkeeseen liittyvissä asioissa voit olla yhteydessä Heta Rissaseen, heta.rissanen@reumaliitto.fi.

Liikunta-asioissa voit ottaa yhteyttä myös liikunnan ja terveyden asiantuntijaan Kirsi Kaipainen-Pyykköön, kirsi.kaipainen-pyykko@reumaliitto.fi.

Kouvola
Järjestämme 10–14 -vuotiaille yhden y
Tervetuloa mukaan pelaamaan tuttuja lautapelejä liikunnallisina versioina!
Valtakunnallinen
Mitä hyötyä liikkumisesta on terveydelle, hyvinvoinnille ja arjessa jaksamis
Valtakunnallinen
Reumaliitto nostattaa jälleen Keltaisen Nauhan päivänä maaliskuun keskimmäisenä kesk