ReSurf - esteetön ensikosketus nettiin

ReSurf - esteetön ensikosketus nettiin on Raha-automaattiyhdistyksen rahoittama kolmivuotinen projekti (2016-2018), jonka tehtävänä on aktivoida kaikkia ikääntyviä, erityisesti tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastavia maaseutupaikkakunnilla asuvia henkilöitä internetin ja sähköisten palveluiden käyttöön.

Tavoitteena on lisätä ihmisten omatoimisuutta, elämänhallintaa, sosiaalisia verkostoja ja omahoitomahdollisuuksia. Vaikka erilaiset sähköiset palvelut ovat olleet arkipäivää useimmille jo pitkään, meillä on kuitenkin edelleen suuri lähinnä ikääntyneistä koostuva joukko, jotka jäävät näiden palveluiden ulkopuolelle ja joita tässä hankkeessa pyritään tavoittamaan.

Satu MarjakangasHanke käytännössä

• haluaa saada mummit ja vaarit nettiin ja tarjoaa jokamumminettiin-sivustolla nettiopastajille vinkkejä, koulutusta ja tukea toiminnan käynnistämiseen
  • tarjoaa koulutuksia opastustoimintaan haluaville ja toiminnassa jo mukana oleville
  • tuottaa materiaalia ja oppaita aloittelevien nettiopastajien käyttöön
  • kampanjoi ikääntyvien tietoteknisten valmiuksien lisäämiseksi ja digisyrjäytymisen vähentämiseksi
  • aktivoi ja innostaa ikääntyneitä huomaamaan, että digitaidot ovat tämän päivän kansalaistaitoja
  • järjestää Joka mummi nettiin -päiviä, jolloin houkutellaan kaikkia kansalaisia tarttumaan haasteeseen ja auttamaan omia läheisiä esimerkiksi tabletin/älypuhelimen hankinnassa ja sen käytön opettelussa
  • tekee yhteistyötä ja kokeiluja eri tahojen kanssa ja hyödyntää muiden vastaavien hankkeiden kokemuksia ja materiaaleja
  • kouluttaa ja tukee Reumaliiton jäsenyhdistyksiä Yhdistysavaimen nettisivujen teossa ja käyttöönotossa
  • tukee jäsenyhdistyksiä ja heidän jäseniään tietoteknisten valmiuksien lisäämisessä sekä vapaaehtoisten etsimisessä
  • pyrkii vaikuttamaan ja ajamaan myös niiden toimintarajoitteisten ihmisten etuja ja oikeutta palveluihin, jotka eivät enää kykene oppimaan tietoteknisiä valmiuksia ja sähköistä asiointia.

Jos sinulla heräsi mieleen yhteistyöajatuksia tai haluaisit kuulla hankkeesta lisää, ole rohkeasti yhteydessä!

Hankekoordinaattori Satu Marjakangas,
satu.marjakangas[at]reumaliitto.fi
Jokamumminettiin-sivusto

21.12.2016
”Voitko vähän auttaa, ostin tän puhelimen tuolta puhelinkaupasta, enkä saa soitettua sillä mihink
25.10.2016
Reumaliitto haluaa innostaa senioreita sähköisten palvelujen käyttöön.

Oulu
Tervetuloa kuulemaan, miksi ikäihmiset pitäisi saada nettiin, millaista ikäihmisten opastus on ja
Sinustako nettiopastaja?
Kuopio