Liikunta

Reumaliitto on valtakunnallinen liikuntajärjestö, joka tarjoaa jäsenyhdistystensä kanssa monipuolisia liikuntapalveluja. Järjestämällä tapahtumia sekä osallistumalla yhteistyöhankkeisiin ja -tapahtumiin liitto haluaa edistää kaikkien liikunta-aktiivisuutta ja tule-terveyttä.

Reumaliiton jäsenyhdistysten 200 liikuntavastaa / reumatraineriä organisoivat yhdistyksensä liikuntatoimintaa. Erilaisia liikuntaryhmiä, suosituimpina vesiliikuntaryhmät, järjestetään lähes 500 ja ne tarjoavat liikunnan iloa, yhdessäoloa sekä positiivisia vaikutuksia tuhansille jäsenillemme. Yhdistysten liikuntaryhmiä organisoidaan usein yhteistyönä esimerkiksi kunnan ja/ tai Opintokeskus Siviksen kanssa.

Oppaat ja esitteet

Liikkeestä hyvinvointia - Perustietoa liikunnasta reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville

Opas on tarkoitettu kannustukseksi reumasairauksia sairastavalle ja hänen läheisilleen sekä liikuntaneuvonnan tueksi. Painetun oppaan voi tilata kaupasta. Opas löytyy myös ruotsinkielisenä

Reumaliiton liikuntatoiminta pähkinänkuoressa

Keltaisen Nauhan päivä

Vuotuisen, maaliskuussa vietettävän Keltaisen Nauhan päivän tavoitteena on nostaa esille tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisy yksilön elämänlaatua ja työkykyä ylläpitävänä voimana. Keltaisen Nauhan päivän kohde­ryhmänä ovat työikäiset suomalaiset, työn­antajat ja työntekijät sekä yritykset. Tuki- ja liikuntaelinterveyden ylläpitoon kannusta­vat myös Reumaliiton paikallisyhdistykset ja niiden jäsenet.

Iloisen liikunnallisen päivän kuminauhajumpan tavoitteena on kehonhallinta ja lihasten elvytys. Keltaisen Nauhan päivän tehokkaat jumppaohjeet täällä.  Vastuskuminauhat voit tilata täältä. Alla olevalla videolla Skanskan ja Fazerin työntekijät näyttävät vetreyttävän taukoliikunnan mallia.

Yhteistyötä

Reumaliitto on Soveltava Liikunta SoveLi ry:n jäsenjärjestö. SoveLi:n tarjoamat soveltavan liikunnan palvelut, mm. koulutukset, tarjoavat opastusta yhdistysten liikuntatoimintaan järjestämiseen. SoveLi on Valtakunnallisen liikunta- ja urheiluorganisaatio Valo ry:n jäsen. Yhteistyössä muiden Valon jäsenten kanssa olemme osaltamme toteuttamassa visiota "Olemme maailman liikkuvin urheilukansa – 2020".

Olemme Ikäinstituutin Voimaa vanhuuteen -ohjelmassa edistämässä iäkkäiden terveysliikuntaa. Tutustu, osallistu ja toteuta ohjelman tarjontaa omassa ympäristössäsi. Tutustu ja ota osaa syksyn Vie vanhus ulos -kampanjaan

Liikuntapalveluita

TULE-huoltamo®

Suomen Reumaliiton TULE-huoltamo on järjestömme palvelupiste, jossa on tarjolla tuki-ja liikuntaelimistön toimintakykytestausta - katsastusta, liikuntaopastusta ja -neuvontaa sekä tietoa liiton tule-terveyttä tukevista palveuista.

Katsastuksen, huoltamotestit voi suorittaa omatoimisesti, joskin avustava henkilö, huoltomies, voi ohjata testien suorittamista. Mikäli suorituksissa havaitaan toimintakyvyn heikkenemistä, on syytä  itse/ ammattilaisen kanssa arvioida parantavien toimien kuten liikunnan tarvetta.

Huoltamotestit

Hartiaseudun liikkuvuus

Seiso jalat pienessä haara-asennossa. Nosta kädet etukautta peukalo edellä ylös korvien viereen niin pitkälle kuin mahdollista, käännä kämmenselät taaksepäin. Kyynärpäät ja ranteet suorina.

• Liikkuvuus on hyvä, jos kädet nousevat suoriksi seinää vasten
    • Liikkuvuus on tyydyttävä, jos vain sormet koskettavat seinää

Liikerajoitukset aiheuttavat ongelmia päivittäisissä toimissa ja ovat usein yhteydessä niska-hartiaseudun kiputiloihin.

Yhdellä jalalla seisominen

Testattava valitsee, kummalla jalalla hän seisoo. Nosta kantapää vastakkaisen jalan polvitaipeen korkeudelle. Jalkaterä lepää säären sisäsivua vasten ja polvi on kiertyneenä ulospäin. Kädet roikkuvat vapaasti.

• Tasapaino on erinomainen (ikäryhmästä riippumatta) mikäli testattava kykenee seisomaan yhdellä jalalla 60 s

Keski-ikäisillä selkäkipu on usein yhteydessä heikentyneeseen asennonhallintaan. Tasapainon heikkeneminen on myös kaatumistapaturmien riskitekijä.

Selkärangan liikkuvuus

Seiso jalat pienessä haara-asennossa. Kurota sormia kohti lattiaa niin pitkälle kuin ne menevät polvet suorina. Niska rentona.

•  Testisuoritus on hyvä, mikäli testattava saa sormet lattiaan

Taivutus kuvaa selkärangan ja alaraajojen kokonaisliikkuvuutta.

TULE-huoltamolla voidaan käyttää myös muita testejä toimintakyvyn arvioimiseksi.

Tuki- ja liikuntaelimistön kunto

Terveet nivelet ovat kivuttomia ja niiden liike on vaivatonta, helppoa. Nivelet eivät kulu käytössä, vaan ne tarvitsevat kohtuullista kuormitusta ja liikettä pysyäkseen kunnossa. Tuki- ja liikuntaelimistön kuntoon vaikuttavat notkeus, lihasvoima ja lihaskestävyys. Niillä on yhteys lihas- ja tukikudosten rakenteisiin, toimintoihin ja sairauksiin.

• Selkärangan luuston ja rustokudosten heikkeneminen lyhentää pituutta ja aiheuttaa ryhtimuutoksia, jotka puolestaan rajoittavat selkärangan liikkuvuutta ja vaikeuttavat tasapainon hallintaa.
    • Selkärangan ja alaraajojen nivelien jäykkyys ja / tai yliliikkuvuus voivat aiheuttaa kipua sekä toimintakyvyn heikkenemistä, myös niska-hartiaseudun vaivoja ja ryhtimuutoksia.
    • Vartalon lihasten huono kestävyys saattaa johtaa väsymiseen, joka osaltaan altistaa selkävammoille.
    Veshumppa®

Veshumppa® kattaa Reumaliiton ja sen jäsenyhdistysten monet vesiliikunnan harrastusmuodot sekä vesiliikunnan harrastusedellytysten edistämisen. Jäsenyhdistystemme lähes 200 vesiliikuntaryhmää kokoavat yhteen noin 3 000 harrastajaa.

Vesiliikunnan hyvä vaikutus tule-oireisille perustuu veden ihanteellisiin ominaisuuksin:

• Veden kantava voima tukee ja helpottaa liikesuorituksia ja säästää niveliä. Toisaalta veden vastustava voima parantaa lihasvoimaa.
    • Lämmin vesi rentouttaa ja lievittää kipuja, laukaisee lihaskouristuksia.
    • Liikunta lämpimässä vedessä vilkastuttaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa sekä rentouttaa lihaksia.
    • Vedessä liikkuminen parantaa tasapainoa ja koordinaatiota.
    • Vedessä kävely ja hölkkääminen parantavat kestävyysominaisuuksia.

9.3.2017
    Reumaliitto nostattaa Keltaisen Nauhan päivänä 15.3.2017 kansalaiset liikkumaan.
    2.2.2017
    Reumatrainerit hakivat Vuokatista innostusta ja eväitä omien yhdistystensä liikuntat

Kouvola
    Paikallisyhdistysten liikuntavastaaville ja liikuntavertaisohjaajille tarkoitettu ideapäivä.
    Oulu
    Haluaisitko kouluttautua istumatanssin ohjaajaksi ja ohjata istumatanssia?
    Rovaniemi
    Saunajoogan vertaisohjaajakoulutus Rovaniemellä on paikallisyhdistysten liikuntavastaaville
    Oulu
    Tervetuloa Reumaliiton jäsenyhdistyksille tarkoitettuun geokätköilykoulutukseen Ouluun!