Liikunta

Reumaliitto on valtakunnallinen liikuntajärjestö, joka tarjoaa jäsenyhdistystensä kanssa monipuolisia liikuntapalveluja. Järjestämällä tapahtumia sekä osallistumalla yhteistyöhankkeisiin ja -tapahtumiin liitto haluaa edistää kaikkien liikunta-aktiivisuutta ja tule-terveyttä.

Reumaliiton jäsenyhdistysten 200 liikuntavastaa / reumatraineriä organisoivat yhdistyksensä liikuntatoimintaa. Erilaisia liikuntaryhmiä, suosituimpina vesiliikuntaryhmät, järjestetään lähes 500 ja ne tarjoavat liikunnan iloa, yhdessäoloa sekä positiivisia vaikutuksia tuhansille jäsenillemme. Yhdistysten liikuntaryhmiä organisoidaan usein yhteistyönä esimerkiksi kunnan ja/ tai Opintokeskus Siviksen kanssa.

Oppaat ja esitteet

Liikkeestä hyvinvointia - Perustietoa liikunnasta reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville

Opas on tarkoitettu kannustukseksi reumasairauksia sairastavalle ja hänen läheisilleen sekä liikuntaneuvonnan tueksi. Painetun oppaan voi tilata kaupasta. Opas löytyy myös ruotsinkielisenä

Reumaliiton liikuntatoiminta pähkinänkuoressa

Keltaisen Nauhan päivä

Vuotuisen, maaliskuussa vietettävän Keltaisen Nauhan päivän tavoitteena on nostaa esille tuki- ja liikuntaelinsairauksien ehkäisy yksilön elämänlaatua ja työkykyä ylläpitävänä voimana. Keltaisen Nauhan päivän kohde­ryhmänä ovat työikäiset suomalaiset, työn­antajat ja työntekijät sekä yritykset. Tuki- ja liikuntaelinterveyden ylläpitoon kannusta­vat myös Reumaliiton paikallisyhdistykset ja niiden jäsenet.

Iloisen liikunnallisen päivän kuminauhajumpan tavoitteena on kehonhallinta ja lihasten elvytys. Keltaisen Nauhan päivän tehokkaat jumppaohjeet täällä.  Vastuskuminauhat voit tilata täältä. Alla olevalla videolla Skanskan ja Fazerin työntekijät näyttävät vetreyttävän taukoliikunnan mallia.

Yhteistyötä

Reumaliitto on Soveltava Liikunta SoveLi ry:n jäsenjärjestö. SoveLi:n tarjoamat soveltavan liikunnan palvelut, mm. koulutukset, tarjoavat opastusta yhdistysten liikuntatoimintaan järjestämiseen. SoveLi on Valtakunnallisen liikunta- ja urheiluorganisaatio Valo ry:n jäsen. Yhteistyössä muiden Valon jäsenten kanssa olemme osaltamme toteuttamassa visiota "Olemme maailman liikkuvin urheilukansa – 2020".

Olemme Ikäinstituutin Voimaa vanhuuteen -ohjelmassa edistämässä iäkkäiden terveysliikuntaa. Tutustu, osallistu ja toteuta ohjelman tarjontaa omassa ympäristössäsi. Tutustu ja ota osaa syksyn Vie vanhus ulos -kampanjaan

Liikuntapalveluita

TULE-huoltamo®

Suomen Reumaliiton TULE-huoltamo on järjestömme palvelupiste, jossa on tarjolla tuki-ja liikuntaelimistön toimintakykytestausta - katsastusta, liikuntaopastusta ja -neuvontaa sekä tietoa liiton tule-terveyttä tukevista palveluista.

Huoltamotestit voi suorittaa omatoimisesti, joskin testaaja = katsastaja voi ohjata testien suorittamista. Mikäli suorituksissa havaitaan toimintakyvyn heikkenemistä, on syytä  itse tai ammattilaisen kanssa arvioida parantavien toimien kuten liikunnan tarvetta.

Huoltamotestit

Lataa tästä tulostettava katsastuskortti.pdf

Hartiaseudun liikkuvuus

Tarkoitus: Arvioida niska-hartiaseudun asentoa, ryhtiä ja toiminnallista liikkuvuutta.

Suoritusohje: Seiso jalat lantion levyisessä haara-asennossa, selkä seinää vasten. Kantapäät ovat 1½ jalan mitan verran irti seinästä. Pakarat, hartiat ja takaraivo ovat kiinni seinässä.

Nosta kädet etukautta peukalo edellä mahdollisimman ylös, käsivarret tulevat korvien viereen. Käännä kämmenselät seinää kohti. Kyynärpäät ja ranteet suorina. Varmista, että alaselän notko ja lavanseudun asento säilyvät muuttumattomana koko testin ajan.

Älä tee testiä, jos sinulla on voimakkaita niskan ja/tai olkapään kipuoireita, joita testiliike saattaisi pahentaa.

Tulosten tulkinta:

Hyvä = ei liikerajoitusta, koko kämmenselkä kiinni seinässä, ranne suorana.

Tyydyttävä = lievä liikerajoitus, sormenpäät koskettavat seinää.

Välttävä = voimakas liikerajoitus, yläraaja ei kosketa seinää.

Sivutaivutus

Tarkoitus: Arvioida rinta- ja lannerangan liikkuvuutta sivusuunnassa.

Suoritusohje: Seiso selkä seinää vasten, jalat lantion levyisessä haara-asennossa. Pakarat ja lapaluut ovat kiinni seinässä, kantapäät hieman irti seinästä. Selkäranka ei saa kiertyä tai irrota seinästä, eikä lantionseutu liikkua. Molemmat kantapäät pysyvät lattiassa.

Liu’uta kättä reiden ulkosyrjää pitkin kohti lattiaa mahdollisimman pitkälle. Kuinka lähelle polvea sormet ylettävät? Huomioi mahdolliset erot oikean ja vasemman puolen liikkuvuudessa.

Älä tee testiä, jos sinulla on voimakkaita selän kipuoireita, joita testiliike saattaisi pahentaa.

Tulosten tulkinta: Kuinka lähelle polvea sormet ylettävät? Huomioi mahdolliset puolierot liikkuvuudessa.

Hyvä = ei liikerajoitusta, sormet yltävät polvinivelen tasolle.

Tyydyttävä = lievä liikerajoitus, sormenpäät jäävät alle 10 cm:n päähän polvinivelestä.

Välttävä = voimakas liikerajoitus, sormenpäät jäävät yli 10 cm:n päähän polvinivelestä.

Eteentaivutus

Tarkoitus: Arvioida selkärangan ja alaraajojen liikkuvuutta.

Testin suorittaminen: Seiso jalat lantion levyisessä haara-asennossa. Pyri pitämään polvet ojennettuina ja kantapäät maassa koko suorituksen ajan. Taivuta vartaloa eteen ja kurota sormenpäitä lattiaa kohden. Pidä niska ja olkapäät rentoina. Testin tuloksiin vaikuttavat takareisien, alaselän ja pohjelihasten kireys.

Tulosten tulkinta:

• Hyvä = ei liikerajoitusta, sormet yltävät lattiaan polvet ojennettuina.

• Tyydyttävä = lievä liikerajoitus, sormenpäät yltävät lattiaan, mutta polvet koukistuvat.

• Välttävä = voimakas liikerajoitus, sormenpäät yltävät säärien korkeudelle.

Tasapaino

Tarkoitus: Arvioida vartalon pystyasennon hallintaa pienemmällä tukipinnalla. Keskivartalon syvien tukilihasten käyttäminen.

Testin suorittaminen: Valitse kummalla jalalla seisot. Nosta kantapää vastakkaisen jalan polvitaipeen korkeudelle. Jalkaterä lepää säären sisäsivua vasten ja polvi on kiertyneenä ulospäin. Kädet roikkuvat vapaana sivulla. Pidä silmät auki testin aikana.

Seiso mahdollisimman liikkumatta, käytä käsiä tasapainon säilyttämiseen vain tarvittaessa. Maksimi testiaika on 60 sekuntia.

Älä tee testiä, jos sinulla on voimakas huimaus tai voimakkaat selän ja alaraajojen kipuoireet, joita testiliike saattaisi pahentaa.

• Hyvä = asento säilyy > 50 sekuntia

• Tyydyttävä = asento säilyy 30-50 sekuntia

• Välttävä = asento säilyy < 30s

TULE-huoltamolla voidaan käyttää myös muita testejä toimintakyvyn arvioimiseksi. Esimerkiksi puristusvoima on hyvä koko kehon lihaskunnon mittari.

Tuki- ja liikuntaelimistön kunto

Terveet nivelet ovat kivuttomia ja niiden liike on vaivatonta, helppoa. Nivelet eivät kulu käytössä, vaan ne tarvitsevat kohtuullista kuormitusta ja liikettä pysyäkseen kunnossa. Tuki- ja liikuntaelimistön kuntoon vaikuttavat notkeus, lihasvoima ja -kestävyys. Niillä on yhteys lihas- ja tukikudosten rakenteisiin, toimintoihin ja sairauksiin.

• Selkärangan luuston ja rustokudosten heikkeneminen lyhentää pituutta ja aiheuttaa ryhtimuutoksia, jotka puolestaan rajoittavat selkärangan liikkuvuutta ja vaikeuttavat tasapainon hallintaa.
    • Selkärangan ja alaraajojen nivelien jäykkyys ja / tai yliliikkuvuus voivat aiheuttaa kipua sekä toimintakyvyn heikkenemistä, myös niska-hartiaseudun vaivoja ja ryhtimuutoksia.
    • Vartalon lihasten huono kestävyys saattaa johtaa väsymiseen, joka osaltaan altistaa selkävammoille.

Lue lisää tule-terveydestä täältä.

Veshumppa®

Veshumppa® kattaa Reumaliiton ja sen jäsenyhdistysten monet vesiliikunnan harrastusmuodot sekä vesiliikunnan harrastusedellytysten edistämisen. Jäsenyhdistystemme lähes 200 vesiliikuntaryhmää kokoavat yhteen noin 3 000 harrastajaa.

Vesiliikunnan hyvä vaikutus tule-oireisille perustuu veden ihanteellisiin ominaisuuksin:

• Veden kantava voima tukee ja helpottaa liikesuorituksia ja säästää niveliä. Toisaalta veden vastustava voima parantaa lihasvoimaa.
    • Lämmin vesi rentouttaa ja lievittää kipuja, laukaisee lihaskouristuksia.
    • Liikunta lämpimässä vedessä vilkastuttaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa sekä rentouttaa lihaksia.
    • Vedessä liikkuminen parantaa tasapainoa ja koordinaatiota.
    • Vedessä kävely ja hölkkääminen parantavat kestävyysominaisuuksia.

12.12.2017
    Vuoden viimeinen Reuma-lehti saapui jäsenille ja tilaajille 7.12.2017.
    12.12.2017
    Mielekästä, liikunnallisesti rikasta elämää fibromyalgiaa sairastaville -hanke on ed
    27.9.2017
    Reumayhdistysten geokätköilyprojektin kunnianhimoinen tavoite on luoda juhlavuoden k
    28.8.2017
    Reumaliiton Mielekästä, liikunnallisesti rikasta, elämää -hankkeen tavoite on lisätä

Reumaliitto on mukana Unelmien liikuntaristeilyllä. Tule Sinäkin!
    Seinäjoki
    Tervetuloa Reumaliiton jäsenyhdistyksille tarkoitettuun geokätköilykoulutukseen Seinäjoelle!
    Valtakunnallinen
    Reumaliitto nostattaa jälleen Keltaisen Nauhan päivänä 14.3.
    Turku
    Tervetuloa Reumaliiton jäsenyhdistyksille tarkoitettuun geokätköilykoulutukseen Turkuun!