Vertaistukijoiden peruskurssi

10.12.2019
Seinäjoki

Vertaistukijoilla on omakohtaista kokemusta reumasairaudesta tai muusta tuki- ja liikuntaelinsairaudesta ja sen vaikutuksesta arkeen. Vertaistukijoihin ottavat yhteyttä juuri diagnoosin saaneet tai ne, jotka haluavat vaihtaa kokemuksia saman kokeneen kanssa.  Osa vertaistukijoista toimii vertaisryhmien vetäjinä. Jotkut taas toimivat vapaaehtoisina netissä.

Kurssit antavat perusvalmiudet toimia vertaistukijana ja vertaisryhmän vetäjänä. Kurssin aikana voi pohtia, mikä olisi juuri itselle luonteva tapa toimia. Kurssilta saa eväitä auttamiseen ja omasta jaksamisesta huolehtimiseen. Koulutukseen osallistumisesta sovitaan oman yhdistyksen tai liiton harvinaistiimin (jaana.hirvonen@reumaliitto.fi tai leena.loponen@reumaliitto.fi) kanssa

Reumaliitto kustantaa vertaistukijoiden peruskoulutuksen ja ruokailut sekä halvimman matkustustavan mukaiset matkakulut 30 euroa ylittävältä osalta.  Omavastuuosuuden kustantaa yleensä oma yhdistys, kun on kouluttautumassa toimimaan yhdistyksessä ja liiton harvinaistoiminta, jos on tulossa mukaan siihen. Mikäli osallistuja tarvitsee kurssin yhteydessä majoituksen, siitä sovitaan koulutukseen lähettävän yhdistyksen tai harvinaistiimin kanssa.

Reumaliiton ja yhdistysten työnjaossa yhdistys järjestää vertaistukitoiminnan omalla alueellaan, valitsee toimintaan sopivat henkilöt sekä tukee heidän jaksamistaan vertaistukijoina. Reumaliitto järjestää vertaistukijoiden peruskursseja sekä kerran vuodessa vertaistukijapäivät jo mukana toiminnassa oleville sekä alueellisia kehittämispäiviä tarpeen mukaan. Liitto vastaa valtakunnallisesta vertaistukitoiminnasta sekä auttaa ja tukee paikallisen toiminnan käynnistämisessä ja toteuttamisessa.

Ilmoittaudu koulutukseen tästä linkistä.

9.12.2020
Reuma- ja tules-yhdistykset järjestivät ennen koronaa viikoittain yli 600 tuntia toimintaa.

Verkkotapahtuma
Alueellisen työn uuteen malliin liittyvä tilaisuus mallia alueilla toteuttaville vapaaehtoisille.
Reuma- ja tulesyhdistysten liik
Verkkotapahtuma
Erityisesti kevättalven liukkailla hyvä tasapaino on valttia.
Tervetuloa virtuaalisille kuntavaalikahveille ke 10.2. klo. 17.30-19.00!