Syksy käynnistyy kotiseutukävelyillä - Reumaliitto mukana Euroopan kulttuuriympäristöpäivillä

16.4.2021
Valtakunnallinen

Lähiympäristö tuo hyvinvointia. Ympäröivä luonto ja kotikulmien kulttuurihistoria saavat sekä kehon että mielen virkeäksi. Katselemalla lähiympäristöä uusin silmin jokainen saa myös lisää intoa omatoimiseen liikkumiseen. Kerää kaverit kokoon ja lähde retkelle lähiluontoon tai osallistu opastetulle kävelykierrokselle!

Reumaliitto on mukana Euroopan kulttuurirympäristöpäivillä

Reumayhdistykset järjestävät 6.-12.9. kotiseutukävelyitä ja retkiä, joilla nautitaan lähiympäristön kulttuuri- ja luonnonperinnöstä.

Tapahtumaviikolla järjestetään ainakin seuraavat retket:

• Hämeenlinna, Hämeenlinnan reumayhdistyksen jäsenten oma kävelyretki tapahtumaviikolla kaupungin keskustassa.
  • Kajaani, Kajaanin reumayhdistyksen jäsenten oma kulttuurikävely 7.9., lähtö Pietari Brahen patsaalta klo 12. Kävely suuntautuu keskustan läpi Seminaarin alueelle ja sieltä asemalle Kahvila Onnikkaan. Oppaana matkailuopas Anja Hongisto.
  • Kuopio, Kuopion Reumayhdistys järjestää kaksi kaikille avointa kävelyretkeä:
    7.9. "Uutta ja vanhaa Kuopiota", lähtö kaupunginkirjaston edestä klo klo 10
    ja 9.9. "Viehättävä Valkeinen ja hurmaava Hatsala", lähtö kaupunginteatterin edestä klo 17.
  • Lahti, Lahden Reumayhdistyksen kotiseutukävely 8.9., lähtö kauppatorilta lähteen luota klo 14. Tutustumme keskustassa paikkoihin joita et ehkä ole aikaisemmin huomannut! Kesto n. 1,5 tuntia. Hinta 5 € / osallistuja. Maksetaan oppaalle, oppaana Anneli Kokkonen / Lahden seudun oppaat.
  • Laitila, Laitilan seudun Reuma- ja Tules ry:n kotiseutukävely Untamalan kylänraitilla ti 7.9 klo 17.30.
  • Lappeenranta, Lappeenrannan Reumayhdistys ry:n jäsenten kotiseutukävely 9.9., kokoonnutaan klo 14 Kesäteatterille ja lähdetään katselemaan kaunista ja historiallista Linnoitusta. Oppaana Meeri Huhtala.
  • Mikkeli, Mikkelin Seudun Reumayhdistyksen kotiseutukävely 6.9. vanhan puutalokorttelin alueella. Mikkelin oppaiden pj. Helena Partanen kertoo meille paikan historiasta.
  • Nurmijärvi, Nurmijärven reumayhdistyksen jäsenten oma kotiseutukävely 8.9. Kokoonnutaan kahville Heikkariin klo 15 ja sen jälkeen käymme kävelemässä kylän maisemissa lähiympäristössä.
  • Oulu, Oulun reumayhdistyksen kotiseutukävely, yhteistyössä Pateniemi seura ry, ti 7.9. klo 12 lähtö Risuniityn koulun edestä (Risuniityntie 7), kävellään yhdessä 4 km esteetön historiallinen Pateniemen raitti. Maksuton.
  • Outokumpu, Outokummun reumayhdistyksen retki Kaunisniemen kahvilan ympäristöön ja mökkilalueelle 6.9., lähtö yhteiskyydillä linja-autoasemalta klo 11.30. Marja Tiittanen kertoo kahvilarakennuksen historiasta. Tarjoilun ja kyytien vuoksi ennakkoilmoittautuminen Hilkalle puh. 044 352 0605. Maksuton. Tule mukaan, vaikka et jaksaisikaan ulkoilla, voit viettää aikaa kahviossa tai terassilla ja seurustella tuttujen kanssa. Kerro tapahtumasta myös kaverille ja lähtekää yhdessä mukaan!
  • Puolanka, Puolangan Tules Reuma ry:n jäsenten kotiseutukävely Puolangan kirkonkylän keskustassa, tutustutaan kirkkoon ja vanhaan hautausmaahan, Isa Aspin elämään Kukkulan talossa ja vieraillaan entisessä Kiiskilän pappilassa ja renkituvan kotiseutumuseossa. Kävely päättyy kahvitteluun Pororajan Majoituksessa.
  • Tammisaari / EkenäsVästra Nylands förening rf. ordnar den 8 september för sina medlemmar "Höstens hembygdsvandring" till Villa Skeppet som är beläget i Ekenäs.

Lisätietoja kaikista viikon tapahtumista: Euroopan kulttuuriympäristöpäivät.

Euroopan kulttuuriympäristöpäivien logo

9.5.2022
Onni Ryynänen kertoi 5-vuotiaana isälleen, että hänestä tulee jalkapalloilija.
26.10.2021
Aluksi selkärankareuma oli Suvi-Maria Heimovirralle valtava shokki.
26.5.2020
Liikunta on tärkeää kipupotilaalle. Se saattaa vähentää kipujakin.

Verkkotapahtuma
HUOM! Koulutus on peruttu vähäisen osallistujamäärän vuoksi.
Verkkotapahtuma
Vertaistukijat ja yhdistystoimijat: tervetuloa kuulemaan uusista verkkopalveluista!
Verkkotapahtuma
Reumaliitto järjestää tehtäväkohtaisia tapaamisia halli
Verkkotapahtuma
Puheenjohtajien kahvihetki Reumaliiton toiminnanjohtajan kanssa.