Maailman SLE-päivä

8.12.2021
Valtakunnallinen

Toukokuun 10. päivänä vietetään Maailman SLE-päivää (World Lupus Day). SLE on lyhenne sanoista systeeminen lupus erythematosus.

Maailmassa arvioidaan olevan noin viisi miljoonaa systeemista lupus erythematosusta eli SLE:tä sairastavaa, joista suomalaisia on noin 1 400. Tavoitteena on lisätä SLE:n tunnettuutta, edistää SLE:tä sairastavien diagnosointia ja hoitoa sekä lisätä SLE tutkimusta. SLE on vielä monin paikoin huonosti tunnettu ja alidiagnosoitu sairaus.

SLE on suhteellisen harvinainen sairaus, johon liittyy imuunipuolustusjärjestelmän virheellinen toiminta. Sen oirekirjo on moni-ilmeinen. Tavallisimpia oireita ovat erilaiset ihon ja limakalvojen muutokset sekä nivelkivut. Sydän- ja keuhkopussin tulehdusta saattaa esiintyä. Taudin aaltoilevan kulun ja monimuotoisuuden vuoksi hoito on yksilöllistä ja vaihtelee taudin aktiivisuuden mukaan eri ajankohtina. Nykyisin SLE:n ennuste on kohtalaisen hyvä.

SLE Harvinainenreuma.fi-sivulla

SLE Reuma-aapisessa

SLE Lastenreuma-aapisessa

SLE-yhdistyksen kotisivut

Reumaliitto täyttää 75 vuotta, juhlitaan yhdessä!
Valtakunnallinen
Maailman reumapäivää on vietetty 1990-luvulta lähtien 12. lokakuuta.