Maailman SLE-päivä

8.12.2021
Valtakunnallinen

Toukokuun 10. päivänä vietetään Maailman SLE-päivää (World Lupus Day). SLE on lyhenne sanoista systeeminen lupus erythematosus.

Maailmassa arvioidaan olevan noin viisi miljoonaa systeemista lupus erythematosusta eli SLE:tä sairastavaa, joista suomalaisia on noin 1 400. Tavoitteena on lisätä SLE:n tunnettuutta, edistää SLE:tä sairastavien diagnosointia ja hoitoa sekä lisätä SLE tutkimusta. SLE on vielä monin paikoin huonosti tunnettu ja alidiagnosoitu sairaus.

SLE on suhteellisen harvinainen sairaus, johon liittyy imuunipuolustusjärjestelmän virheellinen toiminta. Sen oirekirjo on moni-ilmeinen. Tavallisimpia oireita ovat erilaiset ihon ja limakalvojen muutokset sekä nivelkivut. Sydän- ja keuhkopussin tulehdusta saattaa esiintyä. Taudin aaltoilevan kulun ja monimuotoisuuden vuoksi hoito on yksilöllistä ja vaihtelee taudin aktiivisuuden mukaan eri ajankohtina. Nykyisin SLE:n ennuste on kohtalaisen hyvä.

SLE Harvinainenreuma.fi-sivulla

SLE Reuma-aapisessa

SLE Lastenreuma-aapisessa

SLE-yhdistyksen kotisivut

Verkkotapahtuma
Tule viettämään ystävänpäivää Reumaklubille maanantaina 14.2. klo 14–16!
Valtakunnallinen
Harvinaisten sairauksien päivä antaa äänen harvinaissairaille ja heidän tarinoilleen
Valtakunnallinen
Reumaliitto nostattaa jälleen Keltaisen Nauhan päivänä maaliskuun keskimmäisenä kesk
Valtakunnallinen
Suomessa teemapäivää on vietetty vuodesta 2008 alkaen.