Harvinaisten sairauksien päivä

3.5.2021
Valtakunnallinen

Harvinaisten sairauksien päivä antaa äänen harvinaissairaille ja heidän tarinoilleen.

Kansainvälistä harvinaisten sairauksien päivää (Rare Desease Day) vietetään maailmanlaajuisesti joka vuosi helmikuun viimeisenä päivänä. Päivän tarkoituksena on lisätä tietoisuutta harvinaisista sairauksista ja vammaryhmistä ja näihin liittyvistä haasteista.

Osa reumasairauksista on harvinaisia. Myös osa lastenreumatologisista sairauksista on harvinaisia. Pääset tutustumaan harvinaisiin reumadiagnooseihin sekä harvinaisten sairauksien päivään alhaalla olevista linkeistä.

Reumaliitto juhlii harvinaisten sairauksien päivää jo etukäteen

Maailmanlaajuista harvinaisten sairauksien päivää vietetään aina helmikuun viimeisenä päivänä.

Reumaliitto järjestää harvinaisesta Behcetin taudista verkkoluennon torstaina 24.2.2022 klo 18.00 alustajana reumatologi Suvi Peltoniemi. Luennolle voi ilmoittautua osoitteessa link.webropol.com/s/BEH22

La 26.2.2022 klo 13.00 Vaskuliitti-webinaari. Olemme julkaisseet ennakkomateriaalina viisi videota vaskuliittisairauksista YouTube -kanavallamme. Ne käsittelevät vaskuliittisairauksia yleensä, ANCA-vaskuliitteja, Takayasun arteriittia, Polyarteritis nodosaa sekä jättisoluarteriittia. Webinaarissa asiantuntijat vastaavat videoiden herättämiin kysymyksiin, eikä varsinaisia luentoja pidetä uudestaan. Webinaariin voi ilmoittautua https://link.webropol.com/s/VASWEB2022  perjantaihin klo 16.00 mennessä.

Jos sairastat harvinaista reumasairautta ja haluat lisätietoa jatkossakin toiminnastamme, voit ilmoittautua postituslistallemme: https://www.reumaliitto.fi/fi/harvinainen-reuma/uutinen/liity

Lisätietoja jaana.hirvonen@reumaliitto.fi

Rare Disease Day -sivusto (englanniksi)

Harvinainenreuma.fi-sivusto

Harvinaiset-verkosto

Lastenreuma-aapinen

Harvinaisten sairauksien päivää vietetään 28.2. (uutinen vuodelta 2019)

Reumaliitto täyttää 75 vuotta, juhlitaan yhdessä!
Valtakunnallinen
Maailman reumapäivää on vietetty 1990-luvulta lähtien 12. lokakuuta.