Helppo liikkua -viikko käynnissä – 17.5. vietetään esteettömyyspäivää

Kun ympäristö on esteetön, jokaisen on helppo liikkua ja toimia. Rakennetun ympäristön esteettömyys on monen reuma- tai muuta tuki- ja liikuntaelinsairautta sairastavan kannalta jokapäiväiseen Kuvituskuva Helppo liikkuaelämään vaikuttava asia.

Helppo liikkua -viikon teemana on ”esteettömyys kuuluu kaikille”. Reumaliitto on mukana Invalidiliiton järjestämässä viikossa, joka edistää tietämystä esteettömyydestä ja herättelee huomaamaan helpon liikkumisen merkityksen. Jos tilat ovat esteettömät ja erilaisille kulkijoille sopivat, niissä voidaan palvella kaikkia yhdenvertaisesti.

Esteettömässä ja saavutettavassa tilassa tai palvelussa on huomioitu esimerkiksi nämä seikat:

• opasteet ovat selkeitä ja helppolukuisia
  • kulkuväylät ovat tasaisia ja leveitä
  • sisäänkäynti on katettu ja valaistu
  • sisäänkäynti sekä rakennus on toteutettu ilman tasoeroja, tai portaiden oheen on rakennettu loiva luiska tai hissi
  • mahdollisten kynnysten korkeus on enintään 20 mm
  • hissin koko on vähintään 1100 mm x 1400 mm
  • ovi on helppo avata ja sen vapaa kulkuaukko on vähintään 900 mm
  • portaat ovat helppokulkuiset ja niissä on molemmin puolin käsijohteet
  • palveluasenne on kohdallaan ja ihmisten moninaisuus huomioidaan asiallisesti.

Lähde: Esteettömyys kuuluu kaikille -esite

Helppo liikkua -sivuston karttapalveluun voi kuka tahansa käydä merkitsemässä paikat, joissa on joko hankalaa tai helppoa kulkea. Näin muutkin saavat tietoa esteettömistä tiloista ja palveluista.

Helppo liikkua -sivustolta saa lisätietoja myös Helppo liikkua -kriteereistä. Lisäksi yritykset ja yhdistykset voivat hakea Invalidiliitolta Helppo liikkua -tunnusta.

Helppo liikkua -viikkoa ja esteettömyyspäivää vietetään vuosittain toukokuun alussa.