Vertaistukea

Yksi toimintamme tärkeimmistä tehtävistä on tarjota vertaistukea, vuorovaikutusta samassa tilanteessa olevien kanssa.

Koulutetut vertaistukihenkilöt

Reumaliiton jäsenyhdistyksissä toimii koulutettuja vertaistukihenkilöitä.

Jos olet itse kiinnostunut kouluttautumaan vertaistukihenkilöksi, ota yhteyttä Reumaliiton järjestöpalveluiden työntekijöihin

Reumaliiton ja yhdistysten työnjaossa yhdistys järjestää vertaistukitoiminnan omalla alueellaan, valitsee toimintaan sopivat henkilöt sekä tukee heidän jaksamistaan vertaistukijoina. Reumaliitto järjestää vertaistukijoiden peruskursseja sekä kerran vuodessa vertaistukijapäivät jo mukana toiminnassa oleville sekä alueellisia kehittämispäiviä tarpeen mukaan. Liitto vastaa valtakunnallisesta vertaistukitoiminnasta sekä auttaa ja tukee paikallisen toiminnan käynnistämisessä ja toteuttamisessa.

Harvinaiset-vertaistoimijat

Reumasairauksia on satoja ja niistä moni on harvinainen. Harvinaisiksi määritellään sairaudet, joita sairastavia on viisi 10 000 henkilöä  kohden eli Suomessa korkeintaan runsaat 2700 henkilöä.

Harvinaisia reumasairauksia ovat mm. Behcetin tauti, borrelioosin myöhäisvaihe, dermatomyosiitti, Ehlers-Danlos -oireyhtymä, MCTD, polymyosiitti, relapsoiva polykondriitti, skleroderma, stillin tauti ja Wegenerin granulomatoosi. Näitä sairauksia sairastaville on myös omia koulutettuja vertaistukijoita.

Lue lisää vertaistuesta Harvinainen reuma -sivustolta

Reumaklubi

Reumaklubi on reuma- sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksien kanssa elävien avoin kohtaamispaikka verkossa.

Reumakubilla voit keskustella muiden kanssa video- ja ääniyhteyden välityksellä. Voit pitää omia tapaamisia lähipiirisi kanssa tai osallistua järjestettyyn toimintaan – kohtaamiset Reumaklubilla tarjoavat hyvinvointia, iloa ja aktiivisuutta.

Tules-yhteyshenkilötoiminta

Tules-yhteyshenkilöt tarjoavat vastasairastuneelle ensivaiheen vertaiskontaktin samaa sairautta sairastavien kanssa. He tukevat silloinkin, kun sairastava on tullut uudenlaiseen tilanteeseen sairautensa myötä. Sähköisillä väylillä tarjotun tuen lisäksi he evästävät yhteydenottajan yhdistystemme vertaistoiminnan piiriin.

Yhteyshenkilöt ovat ryhmittyneet seuraavien diagnoosien mukaan: fibromyalgia, nivelreuma, nivelrikko, osteoporoosi ja selkärankareuma. Lisäksi yksi ryhmä palvelee eri reumasairauksia sairastavia ruotsinkielellä. Yhteyshenkilöt palvelevat sähköpostin ja Facebookin kautta. Yhteyshenkilöt ovat saaneet koulutuksen tehtäväänsä ja he toimivat luottamuksellisesti.

Yhteyshenkilöiden sivut Facebookissa:

13.3.2020
Reumaliitto peruu omat tapahtumansa huhtikuun loppuun asti koronavirustilanteen taki
9.1.2020
Tutuksi tullut reumahoitaja-chat jatkuu tiistai-iltaisin.
17.12.2019
Vaskuliittien diagnosointi o