Vertaistukea

Yksi toimintamme tärkeimmistä tehtävistä on tarjota vertaistukea, vuorovaikutusta samassa tilanteessa olevien kanssa.

Koulutetut vertaistukijat

Reumaliiton jäsenyhdistyksissä toimii koulutettuja vertaistukijoita, joihin voit ottaa yhteyttä ja yhdistykset järjestävät vertaistukiryhmiä.

Jos olet itse kiinnostunut kouluttautumaan vertaistukijaksi, ota yhteyttä Reumaliiton järjestöpalveluiden työntekijöihin

Harvinaiset-vertaistoimijat

Reumasairauksia on satoja ja niistä moni on harvinainen. Harvinaisiksi määritellään sairaudet, joita sairastavia on viisi 10 000 henkilöä  kohden eli Suomessa korkeintaan runsaat 2700 henkilöä. Harvinaisia reumasairauksia ovat mm. Behcetin tauti, borrelioosin myöhäisvaihe, dermatomyosiitti, Ehlers-Danlos -oireyhtymä, MCTD, polymyosiitti, relapsoiva polykondriitti, skleroderma, stillin tauti ja Wegenerin granulomatoosi. Näitä sairauksia sairastaville on omia koulutettuja vertaistukijoita.

Lue lisää vertaistuesta Harvinainen reuma -sivustolta

Reumaklubi

Reumaklubi on reuma- sekä tuki- ja liikuntaelinsairauksien kanssa elävien avoin kohtaamispaikka verkossa.

Reumakubilla voit keskustella muiden kanssa video- ja ääniyhteyden välityksellä. Voit pitää omia tapaamisia lähipiirisi kanssa tai osallistua järjestettyyn toimintaan – kohtaamiset Reumaklubilla tarjoavat hyvinvointia, iloa ja aktiivisuutta.

9.12.2020
Reuma- ja tules-yhdistykset järjestivät ennen koronaa viikoittain yli 600 tuntia toimintaa.
13.3.2020
Reumaliitto peruu omat tapahtumansa huhtikuun loppuun asti koronavirustilanteen taki