Vertaistukea

Yksi toimintamme tärkeimmistä tehtävistä on tarjota vertaistukea, vuorovaikutusta samassa tilanteessa olevien kanssa.

Tules-yhteyshenkilötoiminta

Tules-yhteyshenkilöt tarjoavat vastasairastuneelle ensivaiheen vertaiskontaktin samaa sairautta sairastavien kanssa. He tukevat silloinkin, kun sairastava on tullut uudenlaiseen tilanteeseen sairautensa myötä. Sähköisillä väylillä tarjotun tuen lisäksi he evästävät yhteydenottajan yhdistystemme vertaistoiminnan piiriin.

Yhteyshenkilöt ovat ryhmittyneet seuraavien diagnoosien mukaan: fibromyalgia, nivelreuma, nivelrikko, osteoporoosi, polymyalgia ja selkärankareuma. Lisäksi yksi ryhmä palvelee eri reumasairauksia sairastavia ruotsinkielellä. Yhteyshenkilöt palvelevat sähköpostin ja facebookin kautta. Yhteyshenkilöt ovat saaneet koulutuksen tehtäväänsä ja he toimivat luottamuksellisesti.

Yhteyshenkilöiden sivut Facebookissa:

Vertaistukitoiminnan peruskurssit vuonna 2020

Reumaliitto järjestää vuonna 2020 uusille vertaistukijoille kaksi peruskurssia:

Lisäksi järjestetään ruotsinkielinen vertaistukijoiden peruskurssi, jos siihen ilmenee riittävästi kiinnostusta.

Vertaistukijoilla on omakohtaista kokemusta reumasairaudesta tai muusta tuki- ja liikuntaelinsairaudesta ja sen vaikutuksesta arkeen. Vertaistukijoihin ottavat yhteyttä juuri diagnoosin saaneet tai ne, jotka haluavat vaihtaa kokemuksia saman kokeneen kanssa.  Osa vertaistukijoista toimii vertaisryhmien vetäjinä. Jotkut taas toimivat vapaaehtoisina netissä.

Kurssit antavat perusvalmiudet toimia vertaistukijana ja vertaisryhmän vetäjänä. Kurssin aikana voi pohtia, mikä olisi juuri itselle luonteva tapa toimia. Kurssilta saa eväitä auttamiseen ja omasta jaksamisesta huolehtimiseen. Koulutukseen osallistumisesta sovitaan oman yhdistyksen tai liiton harvinaistiimin (jaana.hirvonen@reumaliitto.fi tai leena.loponen@reumaliitto.fi) kanssa.

Reumaliitto kustantaa vertaistukijoiden peruskoulutuksen ja ruokailut sekä halvimman matkustustavan mukaiset matkakulut 30 euroa ylittävältä osalta. Omavastuuosuuden kustantaa yleensä oma yhdistys, kun on kouluttautumassa toimimaan yhdistyksessä ja liiton harvinaistoiminta, jos on tulossa mukaan siihen. Mikäli osallistuja tarvitsee kurssin yhteydessä majoituksen, siitä sovitaan koulutukseen lähettävän yhdistyksen tai harvinaistiimin kanssa.

Reumaliiton ja yhdistysten työnjaossa yhdistys järjestää vertaistukitoiminnan omalla alueellaan, valitsee toimintaan sopivat henkilöt sekä tukee heidän jaksamistaan vertaistukijoina. Reumaliitto järjestää vertaistukijoiden peruskursseja sekä kerran vuodessa vertaistukijapäivät jo mukana toiminnassa oleville sekä alueellisia kehittämispäiviä tarpeen mukaan. Liitto vastaa valtakunnallisesta vertaistukitoiminnasta sekä auttaa ja tukee paikallisen toiminnan käynnistämisessä ja toteuttamisessa.

Koulutetut vertaistukihenkilöt

Reumaliiton jäsenyhdistyksissä toimii koulutettuja vertaistukihenkilöitä.

Jos olet itse kiinnostunut kouluttautumaan vertaistukihenkilöksi, ota yhteyttä Reumaliiton järjestöpalveluiden työntekijöihin

Harvinaiset-vertaistoimijat

Reumasairauksia on satoja ja niistä moni on harvinainen. Harvinaisiksi määritellään sairaudet, joita sairastavia on viisi 10 000 henkilöä  kohden eli Suomessa korkeintaan runsaat 2700 henkilöä.

Harvinaisia reumasairauksia ovat mm. Behcetin tauti, borrelioosin myöhäisvaihe, dermatomyosiitti, Ehlers-Danlos -oireyhtymä, MCTD, polymyosiitti, relapsoiva polykondriitti, skleroderma, stillin tauti ja Wegenerin granulomatoosi. Näitä sairauksia sairastaville on myös omia koulutettuja vertaistukijoita.

Lue lisää vertaistuesta Harvinainen reuma -sivustolta

13.3.2020
Reumaliitto peruu omat tapahtumansa huhtikuun loppuun asti koronavirustilanteen taki
9.1.2020
Tutuksi tullut reumahoitaja-chat jatkuu tiistai-iltaisin.
17.12.2019
Vaskuliittien diagnosointi o