Tukea ja palveluita

Palvelupuhelimet & Neuvonta

Terveys- ja sosiaalihuollon kysymykset

Kuntoutumiskeskus Apilan sosiaaliohjaaja Sari Nousimaa, p. (03) 2716 293, vastaa sosiaaliturvaan ja Reumaliiton palveluneuvontaan liittyviin kysymyksiin:

• tiistaisin klo 13 – 14
  • keskiviikkoisin ja torstaisin klo 11.30 – 12
  • perjantaisin klo 1.30 – 12.30

Sähköpostilla kysymykset lähetetään osoitteeseen:
● sari.nousimaa(at)kuntoutumiskeskusapila.fi, tai
● palveluneuvonta(at)reumaliitto.fi

Sairaanhoitaja Kaisa Alonen vastaa terveydenhuoltoon ja hoitoon liittyviin kysymyksiin sähköpostilla: kaisa.alonen(at)kuntoutumiskeskusapila.fi.

Puhelinpalvelut yhdistyksille ja jäsenille

• Yhdistys- ja vapaaehtoistoiminnan asiat: järjestötoiminnan asiantuntija Outi Pautamo, p. 040 414 13 31
  • Liikunta-asiat: liikuntasuunnittelija Tinja Saarela, p. 040 821 55 67

Puhelut ovat normaalihintaisia. Puhelut ovat luottamuksellisia. Jos numeroon ei vastata, voit jättää viestin vastaajaan.

Avustushaku Suomen Reumaliiton hallinnoimista rahastoista

Erilaisten tukien ja palvelujen hakemisen ja saamisen keskellä voi syntyä myös yksittäisiä ja kertaluonteisia tilanteita, joissa reuma- sekä muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastavalla voi olla tarkoituksenmukainen ja perusteltu tarve hakea avustusta ja mikään muu etuus, tuki- tai palvelujärjestelmä ei voi auttaa. Tällaisissa tilanteissa Reumaliiton hallinnoimien rahastojen avustukset voivat olla arjen apuna.

Hakijan on haettava ensisijaisesti Kelan ja / tai oman kunnan sosiaali-, terveys- kuntoutus- ja vammaispalveluja sekä sosiaalietuuksia ja –tukia, myös toimeentulotukea. Suomen Reumaliiton rahastojen avustukset ovat toissijaisia.

Hugo Eklundin testamenttirahasto

Suomen Reumaliitolle hallinnoitavaksi luovutetusta rahastosta jaetaan avustuksia reuma- sekä muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville. Avustukset myönnetään sosiaalisin perustein.

Pirkko Handolinin rahasto

Rahasto on perustettu testamenttilahjoituksella.  Rahaston sääntöjen mukaan tuki tulee antaa johonkin konkreettiseen käyttötarkoitukseen.
Avustusta voivat hakea vaikeasti sairaat reumapotilaat (ensisijaisesti vaikeavammaiset) joilla on Suomen Reumaliiton jäsenyhdistyksen voimassa oleva jäsenyys.

Käsittelyajat

Eklundin ja Handolinin rahastoryhmä käsittelee avustushakemukset pääsääntöisesti neljä kertaa vuodessa. Myönnetty avustus on käytettävä vuoden sisällä avustuksen päätöksestä. Avustukset ovat kertaluonteisia.

Rahastoryhmän seuraava kokous on 28.11.2017.

Hakemuksia voi jättää 10.11.2017 saakka.

Lisätietoja ja hakulomakkeet

Tulosta hakulomake (pdf)