Sopeutumisvalmennukset

Reumaliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja erilaisissa elämäntilanteissa oleville reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville. Kurssit ovat osallistujille maksuttomia.

Kurssien työskentelytapoja

• alustukset ja ohjatut keskustellut
  • erilaiset tehtävät ja harjoitteet
  • ryhmämuotoinen liikunta
  • kurssityypistä riippuen mahdolliset yksilötapaamiset kurssityöntekijöiden kanssa.

Kurssien teemoja

• sairauden oireet ja hoito
  • sosiaaliturva ja kuntoutuspalvelut
  • henkiset voimavarat ja sairauden kanssa jaksaminen
  • kipu- ja uupumuskokemukset
  • ihmissuhteet

Kurssit toteutetaan Raha-automaattiyhdistyksen (RAY) tuella. Kurssien toteutuminen varmistuu, kun saamme rahoituspäätöksen alkuvuodesta. Hakuaika kursseille päättyy n. 5 viikkoa ennen kurssin alkua.

Katso myös Kuntoutumiskeskus Apilan sopeutumisvalmennukset

Avokuntoutuskurssit Apilassa nivelreumaa ja selkärankareumaa sairastaville, pdf

Parikurssit

Parikurssit ovat tarkoitettu eri reumasairauksia sairastaville pariskunnille.

Kurssin nimi, aika, paikka ja hakulomake

Kun kipu ei näy –parikurssi, 20.–24.3.2017, Kuortaneen Urheiluopisto, Kuortane, hakulomake, pdf

Fibromyalgiaa sairastavien parikurssi, 15.–19.5.2017, Siuntion kylpylä, hakulomake, pdf

Kun kipu ei näy –parikurssi, 25.–29.9.2017, Kuortaneen Urheiluopisto, Kuortane, hakulomake, pdf

Hyvän elämän hetkiä –parikurssi, 13.–17.11.2017, Kylpylä Päiväkumpu, Karjalohja, hakulomake, pdf

Yksilökurssit

Yksilökurssit ovat tarkoitettu eri reumasairauksia sairastaville henkilöille.

Kurssin nimi, aika, paikka ja hakulomake

Kipu ja liike, 24.–28.4.2017, Kylpylä Päiväkumpu, Karjalohja, hakulomake, pdf

Kipu ja henkinen hyvinvointi, 16.-20.10.2017, Meri-Karina, Turku, hakulomake, pdf

Avokurssit

- ei ilmoitettavaa tällä hetkellä

Reumatauteja sairastavien nuorten aurinkopainotteiset sopeutumisvalmennuskurssit

Suomen Reumaliitto järjestää Veikkauksen tuella reumatauteja sairastaville nuorille kaksi kurssia vuonna 2017

10–12-vuotiaiden kurssi toteutetaan Rodoksella 8.10.–15.10.2017. Kurssin ennakkojakso järjestetään Helsingissä 7.10. ja kurssipäivän jälkeen kurssilaiset yöpyvät lentokenttähotellissa. Hakemukset palautetaan Reumaliittoon 22.8.17 mennessä.

13–15-vuotiaiden kurssi toteutetaan Gran Canarialla 4.12.–11.12.2017. Kurssin ennakkojakso järjestetään Helsingissä 3.12. ja kurssipäivän jälkeen kurssilaiset yöpyvät lentokenttähotellissa. Hakemukset palautetaan Reumaliittoon 4.10.17 mennessä.

Molempiin kurssien omavastuu on 200 euroa. Kursseihin sisältyy jälkijakso, joka toteutetaan kotimaassa muutama kuukausi peruskurssin jälkeen. Jälkijakso on viikonlopun mittainen.

Sopeutumisvalmennuskurssien tavoitteena on tukea nuorten itsenäistymistä, vuorovaikutustaitoja ja tukea itsehoidollisten valmiuksien kehittymistä, sekä tarjota vertaiskontakteja. Päiväohjelma koostuu erilaisista keskusteluista ryhmässä, ohjatusta yhteisestä liikkumisesta, tutustumisesta paikalliseen kulttuuriin erilaisten tehtävien avulla sekä muusta ryhmätoiminnasta.

Hakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärin B-lausunto kyseistä sopeutumisvalmennuskurssia varten, jotta hakija on oikeutettu Kelan matkakorvaukseen kotimaan kurssimatkoista aiheutuneista kustannuksista.

Lisätietoja:
kurssisihteeri Leena Loponen puh. 040 504 4536 tai leena.loponen(a)reumaliitto.fi

hakulomake 10-12 v

hakulomake 13-15 v

Hakeminen kursseille

Kursseille haetaan kurssikuvausten yhteydestä löytyvillä hakulomakkeilla tai Reumaliitosta saatavalla hakulomakkeella. Tulosta ja täytä haluamasi hakulomake ja lähetä se Leena Loposelle. Hakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärintodistus tai kopio esimerkiksi viimeisimmästä hoitoselosteesta.

Matkakuluista voi saada korvausta Kelasta vain, mikäli hakijalla on B-lausunto kyseiselle kurssille. B-todistus on myös edellytys mahdollisen kuntoutusrahan myöntämiselle kurssin jälkeen. Hakulomake palautetaan n. 5 viikkoa ennen kurssin alkua Suomen Reumaliittoon.

Lisätietoja:
kurssisihteeri Leena Loponen, 040 504 45 36 tai leena.loponen(at)reumaliitto.fi