Sopeutumisvalmennukset

Sopeutumisvalmennuskurssit 2018 julkaistaan 20.12.2017.

Reumaliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja erilaisissa elämäntilanteissa oleville reuma- ja muita tuki- ja liikuntaelinsairauksia sairastaville. Kurssit ovat osallistujille maksuttomia.

Kurssien työskentelytapoja

• alustukset ja ohjatut keskustellut
  • erilaiset tehtävät ja harjoitteet
  • ryhmämuotoinen liikunta
  • kurssityypistä riippuen mahdolliset yksilötapaamiset kurssityöntekijöiden kanssa.

Kurssien teemoja

• sairauden oireet ja hoito
  • sosiaaliturva ja kuntoutuspalvelut
  • henkiset voimavarat ja sairauden kanssa jaksaminen
  • kipu- ja uupumuskokemukset
  • ihmissuhteet

Kurssit toteutetaan Sosiaali- ja terveysministeriön avustusosaston (STEA) Veikkauksen tuotoista myöntämän avustuksen turvin. Hakuaika kursseille päättyy n. 5 viikkoa ennen kurssin alkua.

Parikurssit

Yksilökurssit

Avokurssit

- ei ilmoitettavaa tällä hetkellä

Reumatauteja sairastavien nuorten aurinkopainotteiset sopeutumisvalmennuskurssit

Suomen Reumaliitto järjestää Veikkauksen tuella reumatauteja sairastaville nuorille kaksi kurssia vuonna 2017

10–12-vuotiaiden kurssi toteutetaan Rodoksella 8.10.–15.10.2017. Kurssin ennakkojakso järjestetään Helsingissä 7.10. ja kurssipäivän jälkeen kurssilaiset yöpyvät lentokenttähotellissa. Hakemukset palautetaan Reumaliittoon 22.8.17 mennessä.

13–15-vuotiaiden kurssi toteutetaan Gran Canarialla 4.12.–11.12.2017. Kurssin ennakkojakso järjestetään Helsingissä 3.12. ja kurssipäivän jälkeen kurssilaiset yöpyvät lentokenttähotellissa. Hakemukset palautetaan Reumaliittoon 4.10.17 mennessä.

Molempiin kurssien omavastuu on 200 euroa. Kursseihin sisältyy jälkijakso, joka toteutetaan kotimaassa muutama kuukausi peruskurssin jälkeen. Jälkijakso on viikonlopun mittainen.

Sopeutumisvalmennuskurssien tavoitteena on tukea nuorten itsenäistymistä, vuorovaikutustaitoja ja tukea itsehoidollisten valmiuksien kehittymistä, sekä tarjota vertaiskontakteja. Päiväohjelma koostuu erilaisista keskusteluista ryhmässä, ohjatusta yhteisestä liikkumisesta, tutustumisesta paikalliseen kulttuuriin erilaisten tehtävien avulla sekä muusta ryhmätoiminnasta.

Hakemuksen liitteeksi tarvitaan lääkärin B-lausunto kyseistä sopeutumisvalmennuskurssia varten, jotta hakija on oikeutettu Kelan matkakorvaukseen kotimaan kurssimatkoista aiheutuneista kustannuksista.

Lisätietoja:
kurssisihteeri Leena Loponen puh. 040 504 4536 tai leena.loponen(a)reumaliitto.fi

hakulomake 10-12 v

hakulomake 13-15 v

Hakeminen kursseille

Kursseille haetaan Reumaliiton hakulomakkeella, joka löytyy kunkin kurssin kuvauksen kohdalta. Lomake on tulostettava. Lomakkeen voi pyytää myös kurssisihteeri Leena Loposelta, 040 504 4536.

Hakemus postitetaan osoitteella: Suomen Reumaliitto, kurssisihteeri Leena Loponen, Iso Robertinkatu 22-22 A, 00120 Helsinki.

Hakemukseen liitetään kopio B-lausunnosta tai hoitoseloste, jossa on lääkärin suositus kyseiselle kurssille. Tällöin matkakuluista voi hakea korvausta Kelasta (vähennettynä omavastuuosuudella). B-lausunto on edellytys mahdollisen kuntoutusrahan myöntämiselle.

Lisätietoja:
kurssisihteeri Leena Loponen, 040 504 45 36 tai leena.loponen(at)reumaliitto.fi