Lapsille ja perheille

Suomessa lastenreumaan sairastuu vuodessa noin 200 lasta. Haluamme tarjota tietoa, tukea ja toimintaa lastenreumaa sairastaville. Apua on tarjolla myös aikuisille - olet sitten itse sairastava tai reumalapsen läheinen.

Reuma-Aapinenreuma-aapinen

Reuma-Aapinen sisältää kattavasti ensitietoa lastenreumasta, sekä muista reumasairauksista, lääkkeistä, liikunnasta ja ravinnosta. Sivuilta löytyy myös Lastenreuma-aapinen, jossa on tietoa lastenreumasta ja muista lastenreumatologisista sairauksista.

LastenreumaopasLastenreuma-opas, kansi

Lastenreumaoppaasta löytyy perustietoa sairastuneille, heidän läheisilleen ja terveydenhuollon ammattilaisille.

Selaa opasta
Tilaa Lastenreumaopas ​(oppaan hinta on 3 € + postikulut)

Ensitietopaketti

Reumaliiton koostama, syksyllä 2016 valmistunut ensitietopaketti on tehty kaikille lastenreumaan sairastuville. Paketti antaa välineitä käsitellä uutta tilannetta ja antaa vastauksia ensivaiheen kysymyksiin. Paketista löytyy mm. ensitietokansio, Lastenreuma-opas, kuvakirja Aadan ja Puppanan jännittävä päivä sekä Reumaliiton reumalasten toiminnan maskotti, Puppana-pehmolelu. Vanhemmille ja läheisille on ensitietokansiossa oma osuutensa, jossa on tietoa mm. sosiaaliturvasta.

Aadan ja Puppanan jännittävä päivä (pdf)

Iloa ElämäänIloa tapahtumista

Valtakunnalliset Iloa Elämään -tapahtumat ja muut lasten tapahtumat keräävät vuosittain yhteen lapsia sekä heidän perheitään ja tarjoavat virkistystä ja vertaistukea.

Tapahtumakalenteriin

Iloa Elämään -yhteisö Facebookissa

lapsetSopeutumisvalmennukset, kuntoutukset ja tuetut lomat

Sopeutumisvalmennuskurssilla koko perhe saa tietoa sairaudesta ja voimavaroja sen kanssa jaksamiseen. Reumaliitto järjestää 10-12 -vuotiaille myös aurinkopainotteisia sopeutumisvalmennuksia. Kuntoutuksella puolestaan pyritään pitämään lastenreumaa sairastava kunnossa ja hyvinvoivana. Kuntoutuksesta ja sopeutumisvalmennuksesta voi saada myös vertaistukea, kun tutustuu muihin samassa tilanteessa oleviin. Lapsiperheille järjestetään myös tuettuja lomajaksoja

Lasten ja nuorten kuntoutus Kelan sivuilla

Perheen parhaaksi

Reumaliitto on mukana Perheen parhaaksi -verkostossa, joka tarjoaa parisuhteen hyvinvointia vahvistavia tapahtumia pitkäaikaissairaiden lasten vanhemmille.

Perheen parhaaksi -esittely Kataja ry:n sivuilla
Perheen parhaaksi -yhteisö Facebookissa

Tietoa sosiaaliturvasta lapsiperheille

Sosiaali- ja terveystietoa -sivulta löydät myös lapsiperheille suunnattua tietoa.

Voimaa yhdistystoiminnasta

Reumaliittoon kuuluu lähes 160 jäsenyhdistystä, jotka järjestävät tapahtumia ja toimintaa. Alle on listattu muutamia yhdistyksiä, joissa on toimintaa tai vanhempainyhdistyksiä lastenreumaan sairastuneiden läheisille. Voit myös järjestää itse tapaamisen tai tapahtuman. Kysy lisää toiminnasta lähimmästä yhdistyksestäsi ja löydä oma tapasi toimia!

Kuljetaanko yhtä matkaa? Reumaliitto lapsille ja perheille -esite (pdf)

Keski-Suomen reumalapset ry

Keski-Suomen Reumalapset ry on vanhempainyhdistys, joka järjestää säännöllisesti erilaisia tapaamisia lapsille, nuorille ja heidän perheilleen. Tapaamisissa lapset voivat askarrella yhdessä vanhempiensa ja toisten lasten kanssa ja vanhemmat voivat vaihtaa kuulumisia ja ideoita keskenään.

Puheenjohtaja Kirsi Hämäläinen, p. 044 4279 454

Pohjois-Suomen reumalapset ja -nuoret ry

Pohjois-Suomen reumalapset ja -nuoret ry tarjoaa virkistystoimintaa ja vertaistukea kaikille pohjoissuomalaisille lapsiperheille.

Toimintaa vetävät vapaaehtoisvoimin reumalasten vanhemmat. Yhdistys on perustettu vuonna 1989, ja toimintamme tarkoituksena on tukea lapsia ja heidän perheitään välittämällä tietoa sekä jakamalla yhteisiä kokemuksia. Yhdistys järjestää virkistystoimintaa jäsenperheilleen.

Meillä on myös suljetty Facebook-ryhmä joka löytyy yhdistyksen nimellä.
Jäsenyyden hinta 25 €/perhe/vuosi.

Jäseneksi voit ilmoittautua jäsenvastaava Katja Laakkoselle: pohjoissuomen.reumalapset(a)gmail.com.

Voit liittyä myös kannatusjäseneksi samalla jäsenmaksulla. Otamme mielellämme vastaan myös muita lahjoituksia, jotka menevät suoraan lasten virkistystoimintaan.

Henna Nieminen, pj
pohjoissuomen.reumalapset(a)gmail.com

Kanta-Hämeen alue

Kanta-Hämeen keskussairaalan hoidossa olevien reumalasten vanhemmat ovat perustaneet oman Facebook-ryhmän, jonka jäsenet myös tapaavat vapaamuotoisesti kahvittelun ja lasten puistoleikkien merkeissä.

Tule mukaan!

Kanta-Hämeen reumalasten äidit

Voit ottaa myös yhteyttä ryhmän ylläpitäjään:
Kati Vaari
kati.vaari@gmail.com

Kuopio

Syksyn 2016 touhuja

• Hohtokeilailua pe 16.9., 14.10. ja 11.11. klo 18 Kuopion Keilahallissa. Ilmoita tulostasi edellisenä keskiviikkona ratavarauksen vuoksi. Ilmainen perheille.
  • Ratsastusta  la 5.11. klo 12 Leppävirralla Hevospalvelut Jonna Bordilla. Ryhmän minimikoko 7 henkilöä. Ilmoittautumiset 24.10. mennessä. Tarjotaan myös sisaruksille.
  • Pikkujoulut pe 25.11. klo 17.30 yhdistyksen toimistossa (jouluista askartelua).
  • Joulujuhla  Puijon Majalla la 19.11. klo 13 - 16. Ilmoittautumiset viimeistään 7.11., katso lisätiedot Kurresta.
  • Reumalapsille ilmaisia uintilippuja ohjaajilta!

Lisätietoja ja ilmoittautumiset Iita-Marille ja Sannalle! Reumalapsiperheiden tapahtumiin ja tilaisuuksiin voivat osallistua reumalapset, sisarukset ja vanhemmat yhdessä tai erikseen.

Kuopion Reumayhdistyksen toimisto
toimisto(at)kuopionreumayhdistys.fi

Reumalasten ryhmän vetäjät
Iita-Mari Partio-Holopainen
iita.partio(at)hotmail.com

Sanna Höyhtyä
sanna.hoytya(at)dnainternet.net

Kuopion Reumayhdistys

Kuopion Reumayhdistys Facebookissa

Kymenlaakso

Hamina

Yhteyshenkilö kaikille lastenreumaa sairastavien vanhemmille:
Terhi Hyvärinen, p. 040 5370 002, terhi.hyvarinen(at)hotmail.com

Kouvola

Perhetoiminnan yhteyshenkilö:
Sanna Hasu, sannatilli(at)hotmail.com

Facebook-sivut: Pohjois-Kymenlaakson reumalapset

Kotka

Kotkan Reumayhdistys ry
Jäsenvastaava Seija Rotunen
seija.rotonen(at)luukku.com

Lahti

Alueella toimii Päijät-Hämeen potilastuki ry, joka on reumaa ja muita pitkäaikaissairauksia sairastavien henkilöiden, heidän omaistensa ja ystäviensä vertaistukiyhdistys.

Päijät-Hämeen potilastuki ry ei ole Suomen Reumaliiton jäsenyhdistys, ja liittymällä siihen ei saa Reumaliiton jäsenhyötyjä. Lähin Reumaliittoon kuuluva yhdistys on Lahden reumayhdistys ry.

Tulevat tapaamiset

Katso lisää yhdistyksen sivuilta.

Päijät-Hämeen potilastuki ry

info(at)phpotilastuki.com

Lappeenranta

Lappeenrannassa toimii reumalapsiperheiden ryhmä, joka järjestää esimerkiksi yhteisiä retkiä ja tapaa säännöllisesti omalla uintivuorolla.

Tulevat tapaamiset

Uintivuorot lauantaisin klo 11 Lauritsalan uimahallissa, Luukkaankatu 51
Yhdistys maksaa reumalasten ja - nuorten sekä yhden mukana olevan aikuisen allasliput.

Lappeenrannan reumayhdistyksen lapsi- ja nuorisovastaava
Jaana Kauppinen
jaana.kauppinen@saunalahti.fi

Pori

Kysy Porin seudun reumayhdistyksen perhetoiminnasta ja seuraavasta tapaamisesta yhdistyksen toimistosta!

Porin seudun reumayhdistyksen toimisto
Yrjönkatu 12 A 8, 28100 Pori
puh. (02) 641 07 54
porinsreuma(at)dnainternet.net

Porin seudun reumayhdistys ry
Reumayhdistys Facebookissa

Salo

Salon Reumayhdistys > Vertaisryhmätoiminta

Yhteyshenkilö Marjo Hulvela
marjo.hulvela(at)gmail.com

salonreumalapset(at)salonreumayhdistys.fi

Tampere

Tampereen reumayhdistyksessä on käynnistetty lastenreuman vertaistukitoimintaa: Tampereen reumayhdistys > Lapsireuma

Ideoita, ajatuksia ja toivomuksia tapahtumista tai mistä vaan voi esittää yhteyshenkilöille:

Terhi Holopainen, p. 044 320 4968

Jenni Hakala, p. 044 334 7994

Sähköpostia voi lähettää myös osoitteeseen lapset.try@gmail.com.

Turku

Reumalasten vanhempainkerho

Turun reumalasten vanhempainkerho kokoontuu yhdistyksen tiloissa ja lisäksi järjestämme retkiä, esimerkiksi lastenteatteriin ja Puuhamaahan. Seuraa ilmoittelua yhdistyksen nettisivuilta tai Facebookista. Tervetuloa mukaan!

Toini Käpylä
toini.kapyla(at)pp.inet.fi

Miia Piilinen
miia.piilinen(at)turunreumayhdistys.fi
puh 040 5793 545

Turun Seudun Reumayhdistys > Reumalasten vanhempainkerho

Turun Seudun Reumayhdistys Facebookissa

Vaasa

Vaasan seudun lastenreuma ry

Yhdistyksen ryhmä facebookissa

Toimintaa tukemassa Vaasan perhekeskus.

14.11.2016
Lääkäri otti tyttöä nilkoista kiinni, oli hetken hiljaa ja kysyi "onko suvussa reumaa
3.10.2016
Reumaliitto muistuttaa Reumaviikolla 9.